Literatura

Spotkanie autorskie Adama Leszczyńskiego z okazji premiery książki "No dno po prostu jest Polska"

 

O książce:

Za co Polacy nie znoszą innych Polaków? Fatalną opinię o rodakach mieli Piłsudski i Dmowski, Norwid i Krasiński. Lista wad, które sobie przypisujemy, jest bardzo długa od kłótliwości i zawiści po niedbalstwo i niechęć do mycia. Na podstawie licznych źródeł, od publicystyki i poezji aż do piosenek hip-hopowych włącznie Adam Leszczyński rekonstruuje polski negatywny autostereotyp, próbując też odpowiedzieć na pytanie: co można zrobić, żebyśmy w końcu zaczęli lubić samych siebie?

 

Przekornie zmieniłabym tytuł tej rewelacyjnej książki na Do góry dnem. Bo po łomocie polskich wad (jednym tchem czyta się ich kilkusetletnią litanię) autor daje receptę, jak się z nich wydobyć. Lektura obowiązkowa dla każdego, kto Polskę kocha albo jej nienawidzi. I rozumie, że higiena narodowa polega nie tylko na myciu zębów, ale również na szorowaniu mentalu.

 

Manuela Gretkowska

Chyba każdy z nas próbuje na własną rękę wyjaśnić samemu sobie, dlaczego Polacy stale są z Polski niezadowoleni i się jej czepiają. Ja też. Kombinujemy w jedną, w drugą, raz tak, raz siak, aż w końcu znalazł się ktoś, kto to wszystko zebrał w sensowną całość. Fascynująca książka.

 

Ziemowit Szczerek

 

O autorze:

Adam Leszczyński (ur. 1975) historyk, dziennikarz i publicysta. Jego teksty pojawiały się m.in. na łamach Polityki, Gazety Wyborczej, Krytyki Politycznej. Współzałożyciel i dziennikarz OKO.press. Publikował także w "The Guardian", "El Pais" i "Suddeutsche Zeitung". Jest autorem książek Sprawy do załatwienia (2000), Naznaczeni. Afryka i AIDS (2003), Skok w nowoczesność (2013), Zbawcy mórz (2013) Eksperymenty na biednych (2016). Zbawcy mórz znaleźli się w finale nagród im. Teresy Torańskiej i im. Beaty Pawlak. W 2017 roku jego nazwisko pojawiło się na liście niewygodnych dla Polski autorów wg serwisów skrajnej prawicy.

 

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 1 grudnia 2017 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca