Literatura

Nagrody 14. międzynarodowego festiwalu Opowiadania przyznane!

 

Nagrodę główną w wysokości trzech tysięcy złotych w konkursie na najlepsze opowiadanie „ostatni bankiet prezydenta” otrzymała Barbara Sadurska za opowiadanie Pełnia. Wręczono również nagrody w konkursie translatorskim.

 

Jednym z najważniejszych elementów międzynarodowego festiwalu Opowiadania, który co roku odbywa się we Wrocławiu, są konkursy literacki i translatorski – wyjątkowa szansa dla wszystkich pisarzy i tłumaczy przed debiutem. Konkursy cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, co roku nadsyłanych jest kilkaset tekstów z całego świata, zaś najlepsze z nich nagradzane są podczas finału festiwalu, który w tym roku odbył się od 5 do 7 października.

 

Na konkurs na najlepsze opowiadanie zgłosiło się ponad 290 autorów mieszkających w Polsce, ale również m.in. w Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Belgii, Niemczech, Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych i Hongkongu. Kurator konkursu Daniel Odija, który przyznał pierwszą nagrodę Barbarze Sadurskiej za tekst Pełnia, tak uzasadnia swój wybór: „Pisanie na zadany temat zawsze jest trudne. Wymusza pewnego rodzaju schemat fabularny. Sadurska ten schemat przełamała, jednocześnie stosując się do zasad konkursu. W dodatku posłużyła się trudną i rzadko spotykaną narracją drugoosobową. Z opowiadania można wyczytać literacki talent, który z pewnością zaowocuje kolejnymi najwyższej jakości dziełami”.

 

Wręczono również nagrody w konkursie translatorskim. Spośród 175 tłumaczeń z języka angielskiego, 60 – z języka francuskiego oraz 45 – z niemieckiego jurorzy (Dobromiła Jankowska, Michał Kłobukowski, Ewa Mikulska-Frindo, Maria Zawadzka-Strączek) wybrali najlepszych tłumaczy. Pierwsza nagroda przypadła Barbarze Bruks (język niemiecki), aż cztery osoby otrzymały drugą nagrodę: Fryderyk Zoll (język niemiecki), Agata Cieślak (język francuski), Magdalena Wadówka (język angielski) i Małgorzata Śnigurowicz (język angielski). Trzeciej nagrody nie przyznano. Dodatkowo wyróżniono: Małgorzatę Gralińską (język niemiecki), Krzysztofa Kamińskiego (język angielski), Martę Olejowską (język angielski).

 

Gratulujemy!

 

 

14. międzynarodowy festiwal Opowiadania

 

Międzynarodowy festiwal Opowiadania [MFO] to wielowymiarowe święto krótkiej prozy, poświęcone promocji ambitnej książki, koncentrujące się na niebanalnej prezentacji form narracyjnych, badaniu oddziaływania literatury na inne dziedziny sztuki, pozwalające na wymianę doświadczeń twórców polskich i zagranicznych. MFO podejmuje także próby odtworzenia więzi między literaturą a tradycją opowieści ustnej. Centralnym nurtem MFO są prezentacje opowiadań prowadzone przez autorów w językach oryginalnych, z symultanicznie wyświetlanym tłumaczeniem, w zmienionej scenograficznie i co roku odmiennej lokalizacji.

 

Podczas 14. edycji festiwalu gościliśmy następujących autorów: Justyna Bargielska, Kevin Barry (Irlandia), Grzegorz Bogdał, Martyna Bunda, Rob Doyle (Irlandia), Karmele Jaio Eiguren (Hiszpania), Magdalena Grzebałkowska, Wioletta Grzegorzewska, Thomas Gunzig (Belgia), Elias Hirschl (Austria), Dorota Masłowska, Pierre J. Mejlak (Malta), Daniel Odija, Łukasz Orbitowski, Aleksandra Zielińska, Inga Žolude (Łotwa). W programie festiwalu znalazły się dwie adaptacje sceniczne: Testamentu Ołeha Sencowa oraz Koziołka Macieja Bielawskiego, a także warsztaty pisarskie oraz pokazy filmów.

 

organizator: Towarzystwo Aktywnej Komunikacji

współfinansowanie: Gmina Wrocław

patroni medialni: TVP 3 Wrocław, Radio Wrocław, Radio RAM, Radio Wrocław Kultura, Radio Luz, Magazyn Wroclife, Wywrota.pl, Lubię czytać, Opętani czytaniem, Booklips.pl, Hispanico.pl

 

www.opowiadanie.org

 

 


przysłano: 9 pazdziernika 2018 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca