Literatura

Ukazał się nowy TOPOS

Jedną z głównych postaci w najnowszym TOPOSIE jest Andrzej Dudziński – znany i ceniony rysownik, grafik, malarz, karykaturzysta, fotografik. To jemu poświęcony jest artykuł „Na głowie i bez głowy” Moniki Małkowskiej. O kulisach powstania ilustracji do „Antygony w Nowym Jorku” Janusza Głowackiego opowiada sam malarz w tekście „Z głową w Tompkins Square Park”. W TOPOSIE znajduje się także zaproszenie na wystawę Andrzeja Dudzińskiego w sopockim Dworku Sierakowskich. Można ją oglądać codziennie do 29 września.

 

TOPOS 4 (167) 2019 otwierają natomiast wiersze Zenony Cyplik. Wśród poezji znalazły się także utwory Giuseppe Ungarettiego w tłumaczeniu Elżbiety Morawiec, Jakuba Beczka, Jana Bieli, Daniela Bourne, Jakuba Żmidzińskiego oraz Piotra Wiesława Rudzkiego.

 

W TOPOSIE swoją kontynuację znalazło typowanie stu tomów na stulecie niepodległości 1918 – 2018. Tym razem poznamy rankingi Piotra Michałowskiego, Pawła Kaczmarskiego, Wojciecha Kudyby, Wojciecha Kaliszewskiego, Jarosława Jakubowskiego, Małgorzaty Judy-Mieloch oraz Wojciecha Kassa.

 

W dziale eseistyki polecamy tekst Mirosława Dzienia „ O liberalizmie, kulturze i zakrytej twarzy”, Edmonda Jalouxa „ Rainer Maria Rilke”, Janusza Nowaja „Obowiązkowy czas teraźniejszy! Rozmyślania eschatologiczne Barbary Gruszki-Zych”, Daniela Bourne „Wspólna woda z Thoreau (Staw Walden u schyłku lata), Bartłomieja Siwca „Kontury i światłocienie, Bartosza Suwińskiego „Stukanie w słusznej sprawie, Tomasza Pyzika „Filologia fundamentalna”.

W numerze także rozmowa Joanny Bielskiej-Krawczyk z reżyserem filmowym Krzysztofem Zanussim „Uczynić ze swojego życia arcydzieło”.

 

Na I stronie okładki: Andrzej Dudziński „The Poet’s Blessing”

Na II stronie okładki: Okładka „Antygony w Nowym Jorku” Janusza Głowackiego ze wstępem Jana Kotta i ilustracjami Andrzeja Dudzińskiego. Edycja bibliofilska wydana w nakładzie 500 egzemplarzy sygnowanych i numerowanych (1994).

 

Do TOPOSU dołączono 2 tomiki:

– Robert Miniak “Brat Łata”,

– Jakub Pacześniak “dno oka”.

 

Życzymy dobrej lektury!

 

Dwumiesięcznik literacki TOPOS dostępny jest w sieci salonów EMPiK oraz u wydawcy –Towarzystwa Przyjaciół Sopotu w Dworku Sierakowskich. Zamówienia prosimy kierować na adres: prenumerata@tps-dworek.pl

 

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 27 sierpnia 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca