Koncert zespołu THE ANALOGS z okazji 20 lecia istnienia. Suport PABIEDA.
Spółdzielnia Dom Qltury, Burakowska 12, Wola, Warszawa
Po przygotowaniu muzyki do kilku piosenek rozpoczęły się poszukiwania wokalisty. Pierwszym kandydatem był przyjaciel od awantur i kieliszka, słynny Iwan (Tomek Iwanow). Okazało się jednak, że chory system edukacyjny doprowadził go do takiej niechęci do nauki, że nie był w stanie zapamiętać więcej niż dwie linijki tekstu. Kilka lat później Iwan zginął w wypadku w Londynie…
Kolejnym kandydatem był Dominik “Harcerz” Pyrzyna, w tamtych czasach ortodoksyjny punk, który doskonale wcielił się w rolę wokalisty. Po miesiącach prób (początek 1996 roku) zespół był gotowy do nagrania swojego debiutanckiego albumu. Wejście do studia Kakadu – powiększonego na potrzeby sesji o sekretariat znajdującej się po sąsiedzku lokalnej rozgłośni radiowej – zbiegło się z rozmowami z wytwórnią ROCK’N’ROLLER, a właściwie z jej filarem, wieloletnim przyjacielem Piguły, Zdzisławem “Dzidkiem” Jodko, który w ciemno zgodził się wydać materiał nieznanej wówczas nikomu grupy, która tyle co zdążyła nazwać się THE ANALOGS.
Nazwę swoja zespół zaczerpnął z nazwy starego, tradycyjnego nośnika, jakim była w czasie początków punk rocka analogowa, winylowa płyta (taka czarna, z dziurką w środku, do odtwarzania jej służył adapter). Dzisiaj ten rodzaj nośnika znów powraca do łask a kilka płyt THE ANALOGS udało się wydać na winylu…
Niezwykłe były okoliczności nagrania pierwszego albumu. W jeden weekend do studia weszły dwa zespoły: THE ANALOGS i DR.CYCOS. Pierwszego dnia nagrano muzykę na płyty obydwu grup, a dwa następne dni zostawiono na wokale i miksy. Producentem płyty był Piguła, a realizatorem bardzo pomagający w tamtych czasach zespołowi Artur “Burek” Bursakowski. Podczas nagrywania miała miejsce zabawna sytuacja: Dzidek przyszedł do “studia” ze znanym szczecińskim prezenterem muzyki reggae i ska, Arturem “Tatinkiem” Szyszkowskim, który po wysłuchaniu kilku piosenek nagranych przez THE ANALOGS powiedział: – Fajne, to taki polski GREEN DAY. Oczywiście była to wierutna bzdura…
Zaraz po sesji odbył się wspólny koncert zespołów w klubie KONTRASTY, a niedługo po tym kłopoty Piguły z wymiarem sprawiedliwości, które trwały cztery lata… Wiosną 1996 roku ukazał się na kasecie (wytwórnia ROCK’N’ROLLER nie wydawała wtedy jeszcze płyt CD) debiutancki materiał zespołu, który otrzymał tytuł “Oi! MŁODZIEŻ” i tragiczną okładkę. Nie przeszkadzało to jednak w tym, że album sprzedawał się doskonale. “Dzieciaki Atakujące Policję”, czy cover THE CLASH “Strzelby Z Brixton” są do dzisiaj stałym punktem koncertów i śpiewa je cała publiczność. Nieobecnego Pigułę zastąpił najpierw Szymon “Sajmon” Gebel, a następnie Artur Szmit. Zespół zagrał kilka koncertów, a wśród nich legendarny w Poznaniu, razem z grupą D.O.A., podczas którego doszło do bójki między fanami THE ANALOGS a resztą publiczności. Kto był winny i jak do tego doszło, ciężko dziś dociec. Wynikiem koncertowych zamieszek była nagonka na zespół, którą przeprowadziła część niezależnej prasy muzycznej, oskarżając grupę o antyfeminizm, seksizm i faszyzm. Zarzuty były idiotyczne i wyssane z palca, ale związany z nimi rozgłos przysporzył kapeli sporej reklamy. W atakach na THE ANALOGS przodowało czołowe pismo anarcho-punkowe PASAŻER, które obecnie zmyło już z twarzy barwy wojenne. Z drugiej strony zespół znalazł wsparcie w piśmie GARAŻ, które właśnie wtedy, po wielu latach przerwy, wznowiło ukazywanie się, a którego wydawcą był i jest do dziś Dzidek (stający się w tamtych czasach niezależnym bonzem w dziedzinie streetpunk i ska). W 1997 roku trzy utwory THE ANALOGS (zespół na okładce występuje pod błędną nazwą ANALOGICS) ukazały się na składance “OI! IT’S A WORLD INVASION 3″ wydanej przez BRONCO BULLFROG RECORDS i STEP-1. Dzidek, zaskoczony i zadowolony z sukcesu jaki odniosła pierwsza płyta THE ANALOGS, nakłonił w 1998 roku zespół do nagrania drugiego albumu, choć ANALOGS w tamtym czasie nie byli w najlepszej kondycji. Oreł zaczął interesować się innym rodzajem muzyki (dzisiaj jest znanym w Polsce muzykiem drum’n’bass’owym), co w znacznym stopniu hamowało robienie nowych piosenek. Materiał z trudem nagrano w tym samym co poprzednio – choć o unowocześnionej nazwie – Kakadoo Studio. Realizatorem był znów Burek, a producentem Dzidek. Większość tekstów napisał przebywający w odosobnieniu Piguła. Choć nowy materiał był dosyć krótki, brzmienie słabe, a duża część płyty to jeszcze raz nagrane utwory z pierwszego albumu, cieszyła się ona dużym zainteresowaniem, ponieważ był to pierwszy tytuł THE ANALOGS dostępny na CD.
THE ANALOGS powstali w 1995 roku w Szczecinie i są obecnie jednym z najprężniej działających zespołów polskiej sceny punk/streetpunk. Na swoim koncie posiadają wiele płyt oraz setki koncertów zagranych w Polsce oraz w większości krajów Europy. Rok 2015 to obchody 20 lecia istnienia zespołu i z tej okazji OLDSCHOOL RECORDS przygotował serię koncertów, które odbędą się na terenie całej Polski. Na imprezach THE ANALOGS zagrają swoje największe hity z wszystkich dotychczas wydanych płyt.
Poza koncertami ukaże się również kilka wydawnictw na Cd i LP podsumowujących dotychczasową działalność THE ANALOGS.
Zapraszamy na strony internetowe:
www.analogs.pl
www.oldschool.pl
oraz na FB:
https://www.facebook.com/pages/The-Analogs/128876773843937
https://www.facebook.com/oldschoolpunx
Bilety: 25 zł przed koncertem
Bilety na Kupbilet: 20 zł