to idea niezwykle spójnego, na swój sposób hermetycznego, stylistycznie wydarzenia wychodzącego
przeciw wszelkiej powierzchowności w procesie tworzenia i odbioru sztuki. Chcemy prezentować gatunki i artystów obok twórczości których nie można
przejść obojętnie, prezentujących sztukę, która wymaga od widza pełnego zaangażowania emocjonalnego i umysłowego.
Nasz Festiwal czerpie inspiracje z muzyki, której nie wystarczy słuchać – bardzo często trzeba ją najpierw usłyszeć.
To sztuka bardziej dla ducha niż ciała ważna w kontekście społecznym, gdyż stwarza swoją wyjątkową przestrzeń spotkania młodych twórców mających pełną świadomość swojego artystycznego, awangardowego pochodzenia z odbiorcą nierzadko poszukującym jakościowo bogatych elementów tożsamości kulturowej.
27.11.2015, Klub Firlej, godz. 20:00
Ulrich Schnauss(live) + Nat Urazmetova(visuals)
Aidan Baker
Cétieu
Odmieniec
28.11.2015, klub Firlej, godz. 20:00
Arovane
Loscil
Hior Chronik
Lights Dim
Bilety można kupić na www.eventim.pl oraz we wszystkich punktach sprzedaży Eventim (sieć Empik, Media Markt, Saturn).
Bilety (jednodniowe):
przedsprzedaż: I pula- 30zł, II pula- 35zł;
w trakcie festiwalu: 45zł
Więcej informacji na www.ambientalny.pl
event na fb: https://www.facebook.com/events/857009301049104/
Organizatorem Festiwalu jest Wrocławski Klub FORMATY.
Arovane
Zahn urodził się w Hameln w 1965r. Na początku eksperymentował z podstawowym sprzętem audio i klawiszami, gdy miał zaledwie piętnaście lat. W przeciągu lat kontynuował eksperymentowanie i rozwijanie swojego brzmienia, włączając w to nawet naukę gry na klarnecie. Pod koniec lat osiemdziesiątych coraz więcej zajmował się syntezatorami, turntubalizmem oraz dekonstrukcją hip-hopowych beatów. W 1989 Zahn zaczął tworzyć muzykę wraz z kolektywem muzyków elektronicznych z Monachium. Tenże kolektyw, działający w Niemczech, znany jako S.A.M. poświęcał się tworzeniu żywej, wolnej, improwizowanej muzyki elektronicznej.
W 1991 Zahn stworzył swoje własne studio w Berlinie. Jego pierwsze dzieła można by porównać do brzmień inspirowanych breakbeatem.
W latach 90tych Zahn mieszkał w Berlinie, nadal tworząc muzykę elektroniczną. Pracując przez pewien czas w rozgłośni radiowej zwrócił na siebie uwagę labelu Din.
Późne lata 90te zaowocowały wydaniem jego dwóch pierwszych ep-ek "Atlo Scrap" dla Din oraz "Tides" dla CCO, co zapewniło mu pewien poziom rozgłosu i uznania, głównie w Niemczech, a następnie na całym świecie w środowisku IDM, ambientu i muzyki elektronicznej.
Ulrich Schnauss
Jednocześnie wzniosła i nie z tego świata, muzyka Ulricha Schnaussa łącząca wielowarstwowe syntezatory z beatami i eterycznymi wokalami, służy jako "uszna droga" ucieczki z otoczki rzeczywistości. Jak wyjaśnia sam Schnauss „zawsze traktowałem tworzenie i słuchanie muzyki jako sposób ucieczki – założenie słuchawek jest świetnym sposobem pozostawienia za sobą rzeczywistości na pewną chwilę, przypominając sobie dlaczego brniecie nadal ma sens.”
Po początkowych trudnościach w wykonywaniu unikalnych, przeplatających się niuansów tych utworów na żywo, odkrycie przez Schnaussa oprogramowania Ableton pozwoliło mu na tworzenie nowych aranżacji na poczekaniu, nadając każdemu występowi różnorodności.
„Mogę również reagować na atmosferę na sali” tłumaczy, „grając czasem bardziej ambientalne, czasem bardziej zorientowane rytmicznie wersje utworów.”
Dzisiaj Schnauss wyraża ponowne zainteresowanie bardziej bezpośrednio elektronicznymi brzmieniami i zamierza zastąpić tradycyjne układy zwrotka-refren-zwrotka na bardziej swobodne tony. Obdzierając z orgiastycznej przesady wielowarstwowe instrumentacje, Schnauss pracuje obecnie nad albumem, którego celem jest celebrowanie syntezatora – długoletniego kamienia węgielnego brzmienia Schnaussa – jako instrumentu samego w sobie.
Loscil
Scott Morgan jest kompozytorem, inżynierem dźwięku i artystą multimedialnym mieszkającym w Vancouver. Jego podwójne korzenie związane z niezależną sceną muzyczną w Vancouver oraz studia kompozytorskie na Uniwersytecie Simona Fraisera doprowadziły do powstania pod koniec lat dziewięćdziesiątych jego projektu „Loscil”. W tymże projekcie Morgan eksploruje związek elektronicznej i akustycznej instrumentacji aby stworzyć „… ponure krajobrazy, które są sugestywne, ziemskie, ani trochę abstrakcyjne i będące czymś znacznie więcej niż tylko tłem [ambientem]” (The Quietus, UK).
Morgan wydaję muzykę głównie przez label z Portland- „Kranky”, w którym to w 2014 roku wydał swój siódmy album długogrający "Sea Island". Komponował do filmu, tańca i gier komputerowych i koncertował na całym świecie, w tym na cenionych festiwalach muzycznych takich jak: Mutek, Decibel oraz Big Ears.
Aidan Baker
Multiinstrumentalista, choć z wykształcenia jest flecistą, najbardziej znany jest jako gitarzysta. Używając różnorodnych efektów elektronicznych w połączeniu z "przygotowanymi" i alternatywnymi metodami gry na gitarze, Baker tworzy muzykę z pogranicza ambientu i muzyki eksperymentalnej, choć czerpie również z wpływów shoegaze'u, post-rocka, neoklasysyzmu oraz jazzu. W przeciągu ostatniej dekady Baker wydał wiele swoich nagrań, zarazem solowych, jak i tych w duecie (Nadja) oraz wieloma innymi projektami dla takich labeli jak Gizeh Recordings, Alien8 Recordings, Drone Records, a także swojego własnego labelu Broken Spine Productions. Jest również autorem kliku tomików poezji.
Baker współpracował w studio i na żywo z takimi artystami jak Tim Hecker, Jefre Cantu-Ledesma, Peter Broderick, Carla Bozulich, Jessica Baillif, a także z członkami The Jesus Lizard i Swans. Komponował i występował także wraz z takimi współczesnymi zespołami klasycznymi jak Penderecki Quartet czy Riga Sifonietta. Baker koncertował na całym świecie, w tym występował na takich festiwalach jak m.in.: SXSW, FIMAV, Incubate, Unsound i Mutek.
Hior Chronik
Mieszkający obecnie w Berlinie Hior Chronik urodził się w Atenach w 1974 roku. Jego związek z muzyką rozpoczął się, gdy na początku lat dziewięćdziesiątych pracował jako producent w radiu Jazz.fm oraz felietonista dla różnych czasopism muzycznych. Zaczął tworzyć muzykę około siedem lat temu i dziś skupia się głównie na minimalistycznym ambiencie bazującym głównie na pianinie, charakteryzującym się "kinematografią", melancholią, porozrzucanymi nutami oraz długimi melodiami tworzącymi ekspresywne połączenia. Jego muzykę można usłyszeć w wielu filmach, dokumentach i artystycznych perfomance'ach.
Jego debiutancki album zatytułowany „I am a tree” został wydany w 2010r. przez Enregistrements Variables. Współpraca z innymi artystami stanowi trzon jego inspiracji i motywacji do tworzenia muzyki. Jego drugi solowy album zatytułowany „Unspoken Words” został wydany przez mü-nest w listopadzie 2011r. i zawiera utwory nagrane wraz z takimi artystami jak Akira Kosemura, Natalie Tba, Roger Doering (Dictaphone) i wieloma innymi. Wydał również album jako Pill-Oh zatytułowany „Vanishing Mirror” w 2012r. przez Kitchen. Label. Kilka miesięcy temu wydał swój nowy album „Taking the veil” (Kitchen. Label), na którym można usłyszeć takich artystów jak m.in. Field Rotation, Sophie Hutchings, Luup, Familiar Trees, oraz wydał album we współpracy z Arovane zatytułowany „In Between” wydany przez StrangeIsolatedPlaces records.
Cétieu
Ambientowo - dronowe oblicze solowego projektu pod nazwą „técieu / cétieu / éctieu”. Tekla Mrozowicka to dobrze znana scenie niezależnej dziennikarka muzyczna, promotorka i producentka. Związana z francuskim labelem BLWBCK, australijskim Twice Removed, oraz rodzimą wytwórnią Bôłt. Tekla w ciągu jednego roku zdążyła wydać blisko 1.000 minut muzyki. Przez krytyków muzyka cétieu porównywana jest do dokonań Iana Hawgooda, Hakobune, Steve`a Roacha, Tima Heckera, Celera czy Stephena Mathieu. Jej debiutancki dyptyk został doceniony przez prestiżowy brytyjski magazyn Fluid-Radio, natomiast w sierpniu 2014 cétieu pojawiła się na składance SEQUENCE8 brytyjskiego magazynu i labelu Futuresequence, który od kilku lat wyławia najważniejsze twarze w światowym ambinencie. Na składankach Futuresequence znalazły się m.in. takie nazwiska jak Loscil, Simon Scott, Machinefabriek, Field Rotation, Birds of Passage, Rafael Anton Irisarri czy Kyle Bobby Dunn. Jej album Ceiling Stories został wyróżniony przez brytyjskie A Closer Listen w zestawieniu 10 najlepszych albumów dronowych, wydanych w 2014 roku, w maju 2015 roku nazwana przez to medium jedną z czołowych gwiazd ambientu europejskiego.
Lights Dim
Lights Dim to projekt łączący brzmienia instrumentów akustycznych, field recordingów oraz found footage z elementami elektroniki i samplingu. Powstała w ten sposób muzyka nawiązuje stylistycznie do ambientu oraz neoklasyki. Wydawictwa Lights Dim ukazały się nakładem m.in.: Nature Bliss, Audio Gourmet, Tessellate Recordings czy Preserved Sound. Projekt znany jest również z przygotowanych ręcznie, limitowanych edycji publikowanych wydawnictw, tworzonych we współpracy z utalentowanymi fotografami i ilustratorami.
Odmieniec
"Odmieniec" to jednoosobowy projekt muzyczny, powołany do życia w styczniu 2014 roku przez Jakuba Czyża.
Jego muzyka obraca się wokół klimatów ambient, drone, noise, post-rock, psychedelic, shoegaze.
W sierpniu 2014 wydał płytę długogrającą pt: "Taniec ducha", dzięki wytwórni BDTA. Materiał został w całości nagrany w domowym studio. Do nagrań wykorzystane zostały: gitara elektryczna, gitara akustyczna, harmonijka, flet drewniany długi, flet plastikowy krótki, kij deszczowy, stalowa miska, drewniana warzecha, oraz różne rozmaite efekty dźwiękowe, jak np. ćwierkanie ptaszków albo ludzki śmiech.
"Taniec Ducha" jest próbą opisania samego siebie, swoich lęków, bólu, przeżyć, oswojenia się ze swoimi traumami. To samotna wędrówka, poszukiwanie własnej tożsamości, chęć sprzymierzenia się z naturą, odszukanie tego co między światem obecnym, a nieobecnym. Doświadczenie tego, co było istotne kiedyś, a zostało zapomniane. "Taniec Ducha" to rytuał, to modlitwa o upragnioną wolność, niezależność, szczęśliwe życie, ale w ostateczności, to zwiastun wojny, wielkiej straty i śmierci.
Projektowi "Odmieniec", podczas występów na żywo, towarzyszą wizualizacje, autorstwa Pawła Łuciuka, reagujące w czasie rzeczywistym na dźwięki generowane przez gitarę elektryczną.