Każdy, kto w dzisiejszych czasach interesuje się muzyką, swoją wiedzę na ten temat czerpie przede wszystkim z internetu. Rolę magazynu muzycznego czy telewizyjnego programu typu lista przebojów przejął już jakiś czas temu portal muzyczny. To właśnie w internecie pojawiają się wszystkie nowinki dotyczące premier płytowych, nowych teledysków czy planowanych tras koncertowych. Pytanie brzmi jednak – jaki powinien być portal muzyczny na miarę naszych czasów i czego nie może na nim zabraknąć?
Po pierwsze: wiadomości w pigułce
Niezależnie od środka przekazu główna funkcja medium muzycznego pozostaje taka sama: chodzi o przekazywanie informacji. Trzeba przy tym pamiętać, że liczy się nie tylko treść i rzetelne źródła, ale i forma, w jakiej wiadomości zostaną przekazane. Nowoczesny portal muzyczny musi więc dostarczać wszelkich niezbędnych informacji w formie odpowiadającej współczesnemu odbiorcy. Słowo pisane powinno zatem sąsiadować z newsami audio i video, nagraniami koncertów, teledyskami czy interaktywnymi grafikami.
Nie bez znaczenia jest też cała konstrukcja i oprawa graficzna, z jakiej korzysta portal muzyczny. Wiedza i nowości przyswajane są znacznie lepiej, kiedy przekazuje się je w atrakcyjny pod względem estetycznym sposób. Trzeba więc mieć na uwadze kolory i układ treści na stronie – jeśli portal nie będzie przejrzysty i czytelny, odbiorca nie będzie chciał do niego wracać.
Po drugie: nie tylko muzyka
Powiedzieliśmy już o formie, a teraz krótko o treści. Portal muzyczny nie może skupiać się tylko i wyłącznie na nowościach muzyki – powinien też podejmować inne tematy, które mogą być potencjalnie interesujące dla czytelnika. Badania rynkowe wskazują, że osoby poszukujące informacji na temat muzyki interesują się też zazwyczaj nowinkami technologicznymi, tzw. tematami life-style’owymi, kulinariami oraz podróżami. Tworząc nowoczesny portal muzyczny, trzeba więc mieć to na uwadze i współpracować ze zdolnymi i kreatywnymi autorami, którzy są w stanie dostarczać czytelnikom treści także z tego zakresu.
Po trzecie: dużo materiałów audio i video
Wspomnieliśmy już o tym w pierwszym akapicie dotyczącym newsów – materiały inne niż tylko słowo pisane są niezwykle pożądane. Dobry portal muzyczny powinien więc posiadać szeroką bibliotekę teledysków, nagrań koncertowych, wywiadów itd. Jeszcze lepszym pomysłem jest outsourcing tych treści do kanału znacznie bardziej im odpowiadającego, jakim jest dzisiaj serwis YouTube. Doskonały przykład może tu stanowić portal muzyczny poświęcony techno i muzyce elektronicznej – Electronic Beats. Bibliotekę swoich treści umieścili oni w dedykowanym kanale na YouTube, tworząc tematyczne playlisty i ułatwiając tym samym dostęp do swoich materiałów potencjalnym zainteresowanym. Można tam więc znaleźć nie tylko nowe klipy i nagrania z koncertów, ale też całe didżejskie sety do wykorzystania podczas domówek w stylu klubowym.
Zgadzacie się z nami? A może macie inny pogląd na to, jaki powinien być dobry portal muzyczny?