Muzyka

Tarantino na Festiwalu Muzyki Filmowej

"Pulp Fiction", "Kill Bill", "Django", "Wściekłe psy", "Jackie Brown" - kompozycje z arcydzieł filmowych Quentina Tarantino zabrzmią w przedostatnim dniu 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
W trzeciej odsłonie cyklu Dance2Cinema usłyszymy hiszpańską formację Pop Culture Band oraz polskich solistów: Anię Karwan i Damiana Ukeje.

Quentin Tarantino - amerykański reżyser i scenarzysta, zdobywca dwóch Oscarów i dwóch Złotych Globów - uważany jest za czołowego przedstawiciela postmodernizmu filmowego, obok Davida Lyncha, Pedra Almodóvara czy Jima Jarmuscha. Jak pisze Krystyna Wilkoszewska, ci czterej twórcy, tak różni pod względem kulturowym i stylistycznym, "są mistrzami pastiszu, prześmiewcami narodowych mitów, burzycielami tradycyjnych konwencji gatunkowych, a filmy Quentina Tarantino - zwłaszcza "Pulp Fiction" - zbudowane są na zasadzie cytatów, zawłaszczeń i ironii, czyli ulubionej postmodernistycznej gry intertekstualnej". Sam reżyser podkreśla z przekorą: "Kradnę z wszystkich produkcji, które znam, a widziałem ich mnóstwo, bo kiedyś pracowałem w wypożyczalni kaset wideo".

To właśnie podczas wspomnianej pracy w Manhattan Beach w Kalifornii dwudziestodwuletni Tarantino poważnie zainteresował się kinem. Opracował wówczas scenariusze dwóch filmów: "Urodzonych morderców" i "Prawdziwego romansu". Sprzedanie tekstów topowym reżyserom ("Urodzonych morderców" kupił Oliver Stone, "Prawdziwy romans" - Tony Scott) umożliwiło mu realizację marzenia związanego z wypuszczeniem w świat własnego tytułu. W 1992 roku wyreżyserował "Wściekłe psy" - historię sześciu gangsterów, którzy po nieudanym napadzie na sklep jubilerski szukają w swoim gronie zdrajcy. Debiut okazał się sukcesem; Tarantino otrzymał nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych na festiwalu w Toronto, wkrótce też rozpoczął współpracę z amerykańsko-meksykańskim reżyserem i scenarzystą Robertem Rodriguezem (ich wspólne produkcje to m.in. "Cztery pokoje", "Od zmierzchu do świtu" i "Sin City: Miasto grzechu").

Dwa lata po spektakularnym debiucie Tarantino dokonał estetycznej rewolucji w kinie, tworząc "Pulp Fiction" - film opowiadający trzy historie gangsterskie, bez zachowania chronologii, ze starannie dopracowanymi dialogami i mistrzowską grą aktorską (John Travolta, Samuel L. Jackson, Uma Thurman, Bruce Willis, Tim Roth). Oryginalność scenariusza doceniły światowe organizacje i stowarzyszenia filmowe - Quentin Tarantino i Roger Avary otrzymali za wspólny tekst Oscara, Złoty Glob i nagrodę BAFTA. Od tego momentu kariera amerykańskiego reżysera nabrała tempa, a kolejne produkcje (w tym "Jackie Brown", "Kill Bill I" i "Kill Bill II", "Grindhouse: Death Proof", "Bękarty wojny", "Django", "Nienawistna ósemka" czy "Once Upon a Time in Hollywood", z premierą zaplanowaną na lato tego roku) utrwaliły jego wizerunek twórcy innowacyjnego, hołdującego postmodernistycznej stylistyce filmowej z wysublimowanymi dialogami, przerysowanymi aktami przemocy, zdeformowaną rzeczywistością i zapożyczeniami ze spaghetti westernów i niskobudżetowego kina grozy w tle.

Elementem języka filmowego, do którego Tarantino przywiązuje szczególną wagę i z którym eksperymentuje równie chętnie, co ze scenariuszem, jest muzyka. W jego filmach rzadko pojawia się partytura oryginalna (spektakularnym przykładem jest "Nienawistna ósemka" z 2015 roku, z Oscarem za muzykę dla Ennia Morricone), reżyser woli bowiem samodzielnie dobierać utwory, wykorzystując przy tym fragmenty ścieżek dźwiękowych z ulubionych filmów czy sięgając do osobistej, bardzo obszernej kolekcji płyt z wszystkimi rodzajami muzyki (od bluesa, przez soul, po funk i rock). W ten sposób tworzy spójną oprawę muzyczną o własnej narracji, opowiadającą alternatywną historię filmową lub dopowiadającą treści niedostrzegalne w obrazie i niesłyszalne w dialogu.

Najsłynniejsze fragmenty tych filmowo-muzycznych kolaży zabrzmią w maju 2019 roku podczas 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Bohaterami trzeciej edycji taneczno-klubowego cyklu Dance2Cinema będą muzycy hiszpańskiej formacji Pop Culture Band oraz soliści związani z polską estradą: Ania Karwan i Damian Ukeje. Repertuar obejmie kultowe tytuły z dorobku reżysera - usłyszymy m.in. utwory z "Pulp Fiction", "Kill Billa", "Wściekłych psów" i "Django".
Trzeci koncert z serii Dance2Cinema, z piosenkami z filmów Quentina Tarantino w repertuarze, odbędzie się w sobotnią noc 18 maja 2019 roku. Pop Culture Band, Ania Karwan i Damian Ukeje wystąpią w Sali Kameralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków, która zostanie zaaranżowana na scenę klubową.

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
źródło: megafon.pl
przysłano: 14 lutego 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca