Muzyka

Gdańsk Lotos Siesta Festival 2019


ANA MOURA  Jeśli artystka fado występuje na stadionie z zespołem The Rolling Stones, gra na festiwalach jazzowych, publicznie adoruje ją Prince i zaprasza na scenę a Herbie Hancock użycza jej swego talentu w studiu nagraniowym, to można założyć, że dziewczyna sobie radzi. Więcej. Album Any Desfado był przez sześć tygodni najlepiej sprzedającą się płytą w Portugalii a przez sto (!) nie schodził z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych płyt. Pięciokrotnie pokrył się platyną. Ale to już przeszłość. Nowa płyta: Moura, także produkowana przez słynnego Larry’ego Kleina, wydana u progu grudnia 2015 roku była złota w dniu premiery i stał się jedną z popularniejszych płyt w dziejach muzyki portugalskiej. Uroda modelki nie przeszkadza Anie na scenie. Jej koncerty, co potwierdza DVD zarejestrowane w legendarnym lizbońskim Coliseu, to szczęście nie tylko dla ucha, lecz i wzroku. Ale przede wszystkim głos: zmysłowy, zamglony, rozpoznawalny natychmiast. Gdy idzie się w górę Rua do Carmo w Lizbonie i ze słynnego „zielonego samochodu” płynie muzyka fado, to jeszcze przy placu Rossio człowiek rozpoznaje natychmiast: Moura. Wychowana w muzycznej rodzinie, śpiewała od dziecka. Mając lat czternaście założyła swój pierwszy zespół. Rockowy, ale nawet wtedy, podczas koncertów zawsze przemycała ze dwie pieśni Amalii. Jak to zwykle bywa w szczęśliwych historiach, w barze w podlizbońskim Carcavelos usłyszał Anę gitarzysta Antonio Parreira, wziął za rękę i poprowadził przez najlepsze tawerny fado w mieście. Pieśniarka Maria da Fe była pod tak wielkim urokiem młodziutkiej artystki, że zaoferowała jej stałą współpracę ze swoim „domem fado”: słynnym Senhor Vinho. To był przełom, po którym życie Any nagle przyspieszyło. Kolejne autorskie albumy tygodniami nie schodziły z list najpopularniejszych płyt, świat zachwycił się zjawiskową dziewczyną na swoich najważniejszych scenach łącznie z paryską Olimpią i nowojorską Carnegie Hall. Obok Marizy to najważniejszy głos fado naszych czasów.  

Mayra Andrade.   
Jak żadna z równie utalentowanych i wielbionych w Sieście koleżanek, Mayra lubi chadzać własnymi ścieżkami. Kosmopolitka, co słychać natychmiast w jej muzyce, gdzie przenika się tak wiele wątków. Urodzona w Hawanie, w rodzinie o afrykańskich korzeniach, wychowała się w Angoli, Senegalu i na Wyspach Zielonego Przylądka. Chętnie nagrywa w studiach Wybrzeża Kości Słoniowej.  
Mieszkała przez lata w Paryżu i stamtąd rekrutuje muzyków swych kolejnych zespołów. Jej zmysłowy alt w duecie "Alfama" z Pedro Moutinho pozostaje jednym z najpiękniejszych momentów muzycznych w dziejach fado. Po debiutanckiej płycie "Navega", olśniewającej "Storia, Storia”, koncertowej "Studio 105”, skrzącej się od przebojów „Lovely Difficult", gdzie śpiewała także po angielsku i francusku Mayra wraca z nową płytą. Zwiastuje ją rozkosznie bujający, zmysłowo afrykański singiel „Afeto”. Album zapowiadany jest na styczeń. A 26 kwietnia usłyszymy tę muzykę w Polsce po raz pierwszy.  

KANDACE SPRINGS  Indigo, nowy album być może najważniejszej dziś postaci ujazzowionego soulu (Kandace pojawiła się nawet na okładce Down Beatu!) olśnił wybrednych entuzjastów wielu gatunków. Nad Wisłą z radością odnotowano nawet cytaty z muzyki Chopina wplecione w zmysłowe rytmy artystki.  Nie jest łatwo być córką soulowego wokalisty w stolicy muzyki country. Ale tata Kandace, Scat, był na tyle znakomity, by latami współpracować z Arethą Franklin, Donną Summer, i Chaką Khan, więc, jak to się mówi w Nashville: „kładł chleb na stole”. I to on kupił do domu pianino, on puszczał córce płyty Niny Simone. Z tatą nagrała pierwszy album, mając lat siedemnaście. Album leży w szufladzie, nigdy nie wydany, ale dał jej odwagę i wiele nauczył. Dziś w równym stopniu, co soul fascynują ją klasycy muzyki filharmonicznej, Sade i Norah Jones. Ale brzmi już własnym, niepowtarzalnym głosem. Usłyszymy go w preludium do Gdańsk Lotos Siesta festivalu, we czwartek, 25 kwietnia, na scenie Starego Maneżu.  

SELMA UAMUSSE  
Siesta Festival gościł wcześniej tylko raz artystkę z Mozambiku, choć w przypadku Marizy jej afrykańskie korzenie nie mają wielkiego wpływu na muzykę. Z tym większą radością prezentujemy nowe objawienie brzmień  kontynentu w kształcie serca.   
          Selma Uamusse częściowo jedynie przynależy do tak wielbionego w Sieście świata Luzofonii. Śpiewa bowiem głównie w językach changana i chope (portugalski a nawet angielski stanowią ciekawy kontrapunkt dla macierzystych słów artystki). Zaczynała w zespołach soulowych, śpiewała też gospel i jazz.  Ważnym etapem w karierze był też zespół wpół rockowy: Wraygunn. Dopiero na debiutanckiej płycie: „Mati” zdecydowała się zanurzyć we wrzący, zmysłowy gąszcz rytmów swego tropikalnego kraju, czerpiąc garściami z jego bogatej tradycji. Sięgnęła po ludowe instrumenty, wplatając je w klubowe brzmienia. Nie rezygnuje przy tym z dawnej miłości do saksofonów i trąbek, co stwarza nową, rześką jakość. Najważniejszy jednak, co sama podkreśla, jest element afrykańskiej duchowości, po raz pierwszy tak silnie obecny w jej muzyce.  
Wracamy z radością do festiwalowej tradycji afrykańskich, tanecznych, upojnych nocy na finał Święta Muzyki Szczęśliwej. Klub Parlament ponownie otwiera nam swoje gościnne wnętrza.   
 

bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-28
bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-27
bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-27
bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-26
bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-26
kup bilety GDAŃSK
Stary Maneż 2019-04-25
kup bilety GDAŃSK
Klub Parlament 2019-04-28
bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-27
bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-26
bilety niedostępne GDAŃSK
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina 2019-04-25
od: 25 kwietnia 2019
do: 28 kwietnia 2019

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
źródło: eventim
przysłano: 29 marca 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca