Organizacja wesela to bardzo trudne przedsięwzięcie. W internecie można znaleźć wiele poradników, które opisują krok po kroku co trzeba zrobić. W tym artykule nie poznasz rozpisanego podejścia na każdy krok, natomiast pokażę Ci jak podejść do organizacji wesela, żeby przebiegała ona sprawnie i bez zbędnego stresu. Szczególnie jeżeli planujesz zorganizować w większej miejscowości wesele, Warszawa jest przykładem miasta gdzie czasem takie uroczystości są planowane na kilka lat do przodu.
Określ swoje priorytety i budżet
Jest to najważniejszy punkt, za który trzeba się zabrać, zanim zacznie się realizować wesele. Warto zaplanować wstępnie budżet. Jak wiele chcecie albo możecie przeznaczyć na wesele? Warszawa jest przykładem miejscowości, gdzie wiele impres kosztuje ponad 100.000zł. Jednocześnie przy odpowiedniej organizacji często można wydać na ten dzień o połowę mniejszą kwotę.
Warto znać swoje priorytety, dzięki temu w późniejszej fazie łatwiej iść na ustępstwa. Jeżeli zdajesz sobie sprawę, że np. fotograf jest dla Ciebie ważniejszy niż kamerzysta, to w chwili, gdy będziesz się wahać możesz podjąć łatwiejszą decyzję.
Warto tutaj sprecyzować budżet i podzielić go na mniejsze części – jaką kwotę chcesz przeznaczyć na salę? Jaką na suknie ślubną? Jaką na kamerzystę, fotografa? Dzięki temu poszukiwania będą łatwiejsze, ponieważ od razu będziecie mieć pewne ramy, których możecie się trzymać.
Wielka trójca wesela
Data, sala weselna i kościół – to są trzy najważniejsze elementy związane z weselem. Oczywiście każda para może mieć inne priorytety takie jak np. obrączki albo piękna suknia ślubna. Jednocześnie organizację wesela warto według mnie zacząć od tych trzech elementów. Zastanów się razem ze swoim partnerem lub partnerką:
- Data – czy jest jakaś szczególna data, w którą chcielibyście wziąć ślub?
- Kościół – czy jest jakiś kościół, w którym koniecznie chcecie wziąć ślub? Warto zwrócić uwagę na to, że za zgodą księdza można brać ślub w dowolnej parafii.
- Sala weselna – czy jest jakaś sala na wesele, w której chcecie je zorganizować?
Na te pytania warto odpowiedzieć, ponieważ często para młoda ma silny związek emocjonalny np. z konkretnym kościołem, albo konkretną datą. Gdy już znasz odpowiedzi na te pytania, to najważniejsza jest rezerwacja terminów. To wszystko trzeba ze sobą zgrać. To są fundamenty, na których zbudujesz resztę uroczystości.
Usługi na wesele
To jest kolejny punkt, którym trzeba się zainteresować. Dzisiaj często zespoły i kamerzyści mają rezerwowane terminy nawet na 2, 3 lata do przodu. Zwłaszcza jeżeli mówimy o weselach w większych miastach takich jak Warszawa.
Dlatego też, gdy już jesteście pewni terminu, macie podpisaną umowę z salą weselną, zarezerwowaną datę w kościele, to przejdźcie do rezerwacji rozmaitych usług związanych z organizacją tego dnia:
- zespół/DJ
- fotograf
- kamerzysta
- dekoratorka
- wynajęcie samochodu
- barman
Jeżeli planujecie korzystać z usług innych osób, to również je zarezerwujcie. Im szybciej to zrobicie, tym będziecie mieli lepszy wybór. Często oznacza to również znacznie bardziej atrakcyjne ceny.
Terminy w tym przypadku są zdecydowanie bardziej napięte, niż jeżeli chodzi o np. salę weselną, ponieważ zespół nie jest ograniczony do danego miejsca. Organizując wesele w Warszawie możesz wynająć zespół z Łodzi. Tylko wtedy prawdopodobnie będziesz zmuszony pokryć koszty dojazdu.
Alkohol, obrączki i stroje
Te elementy organizacji wesela są również ważne. Nie oznacza to, że można to zostawić na ostatnią chwilę. Po prostu rozpoczęcie poszukiwań sukni ślubnej, albo obrączek miesiąc później w większości przypadków nie będzie miało żadnych negatywnych skutków.
Natomiast rozpoczęcie poszukiwań np. zespołu, który będzie grał może skutkować tym, że część terminów będzie już zajęta. Dlatego zajmij się tymi poszukiwaniami, dopiero gdy będziesz mieć już załatwione wszystko z poprzedniej listy.
Jeżeli w ten sposób podejdziesz do organizacji wesela, to znacznie sprawniej pójdzie Ci załatwianie wszystkich formalności. Unikniesz również zbędnego stresu.