5 sierpnia 2015 roku weszła w życie ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (której pełną treść możesz przeczytać na stronie internetowej Sejmu). Mówi ona, że jako osoba poszkodowana w wypadku drogowym, która otrzymała zaniżone lub niewystarczające odszkodowanie z OC sprawcy, masz prawo do złożenia odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Termin złożenia reklamacji jest taki sam jak przedawnienia się roszczeń, czyli 3 lata. Może się jednak zdarzyć, że zostanie wydłużony do lat 20, na przykład w sytuacji, gdy szkoda powstała na skutek przestępstwa, czyli zbrodni lub występku.
Jeśli zastanawiasz się, jak napisać odwołanie od decyzji PZU lub innego ubezpieczyciela, musisz wiedzieć, że ponieważ jest to pismo oficjalne, ma swoją określoną formułę i musi zawierać konkretne dane. Jakie? Przede wszystkim Twoje jako poszkodowanego – imię, nazwisko i adres oraz nazwę i adres ubezpieczyciela. Ponadto musisz podać numer swojej polisy, numer decyzji wydanej przez ubezpieczyciela, z którą się nie zgadzasz i numer szkody. Konieczne jest także uzasadnienie odwołania oraz numer konta bankowego i kwota, jakiej żądasz. Jeśli posiadasz jakieś załączniki typu faktury, cennik części zamiennych i tym podobne, także dołącz je do swojego odwołania.
Reklamacja od decyzji ubezpieczyciela musi zawierać uzasadnienie. To jeden z najważniejszych elementów pisma. Nie oznacza to jednak, że musi być przesadnie długie i opisowa. Najistotniejsze, aby było konkretne i wyczerpujące oraz poparte dowodami Twojej racji. Do odwołania warto także dołączyć rachunki i faktury, których nie jesteś w stanie opłacić z pieniędzy zaoferowanych przez ubezpieczyciela. W sytuacji, gdy została zaniżona cena części zamiennych, udaj się do Autoryzowanej Stacji Obsługi po cennik i zawrzyj w odwołaniu ceny poszczególnych elementów. Możesz również dołączyć ekspertyzę rzeczoznawcy, który specjalizuje się w przygotowywaniu wycen, tylko pamiętaj, że nie jest ona dla ubezpieczyciela wiążąca. Na pewno jednak nie zaszkodzi i pokarze, że jesteś odpowiednio przygotowany do walki o należne Ci świadczenie. W uzasadnieniu możesz także podać linki do aukcji lub komisów internetowych, które potwierdzą rzeczywistą wartość Twojego samochodu, jeżeli ubezpieczyciel zaniżył jego wartość rynkową. Nie zapomnij podać kwoty, której żądasz i numeru konta bankowego.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela możesz złożyć w formie pisemnej osobiście w wybranej placówce należącej do ubezpieczyciela albo listownie. Jeśli ubezpieczyciel to umożliwia, możesz wybrać drogę elektroniczną. Ostatecznie możesz to zrobić ustnie, kontaktując się telefonicznie z pracownikami infolinii ubezpieczyciela lub podając wszystkie informacje do protokołu podczas wizyty w oddziale towarzystwa ubezpieczeniowego. Pamiętaj, że ubezpieczyciel ma 30 lub 60 (jeśli sprawa jest wyjątkowo trudna) dni na odpowiedź na Twoją reklamację. Jeśli nie zrobi w tego tym terminie, przyjmuje się, że decyzja została rozpatrzona na Twoją korzyść.
Jeśli jesteś pewny, że Twoje odszkodowanie zostało zaniżone, nie wahaj się złożyć odwołania od decyzji ubezpieczyciela. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, skorzystaj z fachowego doradztwa firmy odszkodowawczej BEKER POLSKA.