Rzeźby Abakanowicz za 10 milionów z kolekcji Robina Williamsa

10 milionów złotych – po raz pierwszy dzieło sztuki w Polsce może osiągnąć tak wysoką cenę. Instalacja „Caminando”, na którą składa się dwadzieścia rzeźb Magdaleny Abakanowicz pochodzi z kolekcji Robina Williamsa, zmarłego tragicznie pięć lat temu słynnego aktora. Kilka dni temu jedno z najbardziej prestiżowych muzeów na świecie, londyńska Tate Gallery ogłosiła, że w przyszłym roku zorganizuje wielką wystawę Magdaleny Abakanowicz. Rzeźby „Caminando” zobaczyć będzie można 18 października w DESA Unicum podczas ich odsłonięcia o godzinie 18. W ten sam dzień zaprezentowana zostanie także absolutnie unikalna XIX-wieczna rzeźba „Tancerka z palcem na brodzie” Antonio Canovy, której wartość szacowana jest na 8 mln złotych. 

 

 

Cykl rzeźb Abakanowicz „Caminando” to jedno, integralne dzieło. Wykonane z brązu obiekty powstały w 1999 roku w odlewni w Bolonii. W tym samym roku trafiły do kolekcji Marshy i Robina Williamsów. Jeszcze rok temu stały w ich posiadłości. 18 października o godz. 18 rzeźby zostaną zaprezentowane polskiej publiczności. 29 października odbędzie się ich licytacja, a cena za dzieło może wynieść według szacunków 7-10 milionów złotych. Premierowy pokaz będzie mieć również rzeźba „Tancerka z palcem na brodzie” autorstwa jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy Europy, Antonio Canovy. Prace tego artysty osiągają milionowe kwoty. W ubiegłym roku jedno z jego dzieł zostało sprzedane w londyńskim Sotheby’s za blisko 26 milionów złotych.

 

Jak opowiadała córka Marshy i Robina Williamsów, Zelda, jej ojciec podążał zawsze za instynktem w wyborze obiektów do swojej kolekcji. Za to uwagę Marshy zwracały prace, które przemawiały do niej pod względem estetycznym. Pracę Abakanowicz nabyli po wystawie w Marlborough Gallery w Nowym Jorku. Dwa lata później, na zaproszenie małżeństwa, artystka przyjechała obejrzeć swoje dzieło na terenie posesji Williamsów. Śladem pozostawionym po wizycie była kolekcja fotografii Abakanowicz z Marshą Williams na tle „Caminando”. Oprócz prac Abakanowicz, w kolekcji małżeństwa znajdowały się dzieła wielu wybitnych artystów, m.in. Niki de Saint Phalle, Banksy’ego i Maxa Ernsta. 

 

Pozycja Magdaleny Abakanowicz na światowym rynku sztuki zawsze była silna, ale nigdy tak, jak dziś. Pojedyncze rzeźby zmarłej w 2017 roku artystki sprzedają się za równowartość pół miliona złotych, a rekordową dotychczas kwotę, ponad milion złotych, zapłacono za jej pracę  „Parys” i „Odys”. Jedna z najsłynniejszych realizacji rzeźbiarki prezentowana była m.in. w przestrzeni Grand Parku w Chicago. Nie dziwi więc, że w 2020 roku w londyńskiej Tate Modern, jednej z najbardziej prestiżowych instytucji sztuki, odbędzie się wystawa poświęcona w całości twórczości Magdaleny Abakanowicz. Tate Modern uznawane jest za jedno z najważniejszych muzeów prezentujących sztukę współczesną, w tym m.in. prace Pabla Picasso, Andy’ego Warhola, Jacksona Pollocka czy Marcela Duchampa. 

 

Powraca również niewidziana od 13 lat praca jednego z najwybitniejszych europejskich rzeźbiarzy, Antonio Canovy. „Tancerka z palcem na brodzie” w 2006 roku sprzedała się za ponad 1,3 mln zł i ustanowiła rekord cenowy rzeźby w Polsce. Teraz jej wartość szacowana jest na 8 mln. Rok temu dzieło artysty w Londynie osiągnęło rekordową kwotę – blisko 26 mln złotych, dwa lata temu inna praca kosztowała niemal 20 mln. Canova uważany jest za „największego rzeźbiarza wszystkich czasów i ludów” i czczony jako „nowy Fidiasz”. Był nadwornym artystą weneckiej arystokracji oraz Watykanu. Zapraszany na dwór przez carycę Katarzynę, odrzucił propozycję, realizując jedynie zamówienie na rzeźbę dla jej wysłannika, księcia Jusupowa. Wykonywał również posągi na zlecenie Napoleona. Od początku XIX wieku Canova coraz częściej tworzył idealizujące dzieła o erotycznym charakterze, do której to grupy należy prezentowana na wystawie „Tancerka z palcem na brodzie”. W sposób mistrzowski oddaje ona piękno kobiecego ciała i delikatność poruszającej się w tańcu kobiety. Rzeźba datowana jest na lata 1806-15 i pochodzi z kolekcji Witolda Tadeusza Czartoryskiego, a wcześniej Izabelli Czartoryskiej. W Polsce zobaczyć można tylko dwie prace tego artysty: w Krakowie i Łańcucie. 

 

Łącznie na wystawie „Rzeźba i formy przestrzenne” zaprezentowanych zostanie ponad 70 prac, w tym m.in. Igora Mitoraja, Ryszarda Winiarskiego czy Władysława Hasiora. 29 października wszystkie zostaną zlicytowane.

 

Wystawa Rzeźba i Formy Przestrzenne: 18-29 października 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

 

Aukcja Rzeźba i Formy Przestrzenne: 29 października 2019, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

 

 

https://desa.pl/pl/auctions/590/rzezba-i-formy-przestrzenne-29-pazdziernika-2019-godz-19

 

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
15 wyświetleń
przysłano: 22 pazdziernika 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło