Ewa Zarzycka SYTUACJA JEST DOSKONAŁA 6–26 czerwca 2023 |
Marcin Harlender | ŚRÓDMIEŚCIE SZCZĘŚCIE | notatki z późnego neandertalu 4–14 listopada 2022 |
Tomasz Dobiszewski TROPIĄC SŁOŃCE 16 grudnia 2022–10 stycznia 2023 |
Jan Mioduszewski DE-MONTAŻO-MEBLO-GRA Performatywny demontaż 10 grudnia 2022 |
Katarzyna Bogusz NOMEN OMEN / NIE MAM IMIENIA, BY POWIEDZIEĆ CI KIM JESTEM 9 września 2022–1 pazdziernika 2022 |
Wejherowo – niewielkie miasto w pobliżu Gdańska. To tutaj ma siedzibę Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej (w pałacu Przebendowskich tuż obok Parku Miejskiego). Z inicjatywy Spichlerza Sztuki/Granary of Art przed wspomnianym muzeum powstała ciekawa wystawa plenerowa o intrygującej nazwie: Przepływ informacji.
Ekspozycja zgromadziła różne prace. Instalacje, fotografie, rzeźby, obrazy. Obiekty luźno rozrzucone po trawniku przed pałacem Przebendowskich nie sprawiały na pierwszy rzut oka imponującego wrażenia. Konieczne było bliższe poznanie. W zasadzie nie czytam tabliczek z opisem (co najwyżej tytuł i nazwisko autora). W przypadku opisywanej wystawy było jednak to konieczne, aby przynajmniej po części zrozumieć intencje artysty (obiekt + opis powodowały odpowiedni przepływ informacji). Wśród wielu zgromadzonych prac szukałem czegoś, co by mnie zaintrygowało, co by do mnie przemówiło (nie dosłownie oczywiście), co by potrąciło „struny” wyobraźni, wrażliwości, a może i duszy. I znalazłem (wybór jak najbardziej subiektywny).
Szczególnie zaintrygowała mnie rzeźba/instalacja interaktywna pt. Dwie głowy. Praca wymagała aktywnego uczestnictwa oglądającego i ewentualnej współpracy drugiej osoby (trzeba było włożyć swoją głowę w odpowiednie miejsce, aby tytuł i przesłanie pracy było zrozumiałe, ale wtedy udokumentowanie tego faktu spadało na kogoś innego). Żywa rzeźba Miłość była dość przewrotna (jak to miłość). Kobieta w czerwieni zlewająca się z czerwonym fotelem, na którym siedziała (Czy zawsze będzie tak siedzieć, czy tylko podczas wernisażu? A jak będzie padał deszcz, co wtedy?). Ślad, praca składająca się z trzech fotografii symbolicznie przedstawiających miejsca święte Gruzinów, Kaszubów i Żydów. Fotogramy położono na ziemi pod drzewami i obsypano naokoło piaskiem (jeden z nich był całkowicie zasypany, nie wiem czy specjalnie czy przypadkiem, ale wprowadzało to, pewnie niezamierzony, element niewiadomej). Z jednej strony coś do odkrycia, z drugiej zostawiamy swój ślad. Maratończyk (niejeden) biegał w ażurowym tunelu zawieszonym nad ziemią.
Depcząc trawnik, który służył za teren wystawy, można było odnaleźć wiele podtekstów, przesłań i mniej lub bardziej uniwersalnych prawd (na które nie zwracamy codziennie uwagi, bądź specjalnie ignorujemy dla komfortu psychicznego). Bardzo ciekawy pomysł na popularyzowanie sztuki. Park Miejski w Wejherowie jest często odwiedzany przez mieszkańców, więc nawet przypadkowi przechodnie zainteresowali się tym, co takiego ciekawego dzieje się przed pałacem Przebendowskich. Moim zdaniem udane przedsięwzięcie.
Wrażenia spisał i fotografował:
Grzegorz Cezary Skwarliński
Przepływ informacji
Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej [trawnik przed budynkiem muzeum]
Wejherowo 20.09 - 06.10.2020
Spichlerz Sztuki/Granary of Art
Idea spotkań, wymiany energii, działań niezależnych artystów w przestrzeni miasta. Coroczne akcje artystyczne
Grzegorz Cezary Skwarliński premium
54 3miasto
228 artykułów
20 tekstów
1484 komentarze
Recenzent muzyczny od 1995. "Generator News" (1995 - 2001), "Estrada i Studio" (dział "Moogazyn" - później też jako samodzielne pismo, 1998 - 2001). Założyciel i redaktor zinu (od 2001) "Astral Voyager".
Ministerstwo Sztuki Zasłużeni dla serwisu
|