Sztuka bez widzów nie ma sensu!


We wrześniu Fundacja Impact ruszyła z nowym projektem: Rozwój Widowni - Sztuka dla Widza!
 Jako misję stawia sobie przeniesienie na polski grunt idei Audience Development – szeroko znanej i stosowanej  w krajach anglosaskich metody pracy z widownią działań kulturalnych.

 

Teatr bez widzów nie ma sensu. Widownia to powód, partner i adresat. Im adresat, partner, powód bardziej wymagający, na wyższym poziomie, tym teatr z konieczności lepszy, wyższy, bogatszy czy mądrzejszy. Tym bogactwo, niejednoznaczność, poezja, filozofia, poziom i sztuka wyższa. Obie strony muszą się rozwijać i kształcić. Wzajemne zależności, układ artysta-widz, scena-widownia, opowiadający-słuchający, grający-oglądający, to piękna umowa i potrzeba  – twierdzi Maria Seweryn, współtwórczyni warszawskiego Och-teatru i jedna z uczestniczek tegorocznej edycji projektu Sztuka dla Widza!

 

W Polsce nie ma koncepcji Rozwoju Widowni – mówił Paul Bogen z Trans Europe Halles podczaspierwszych warsztatów projektu – ale jest ogromna szansa, żeby wykorzystać tę ideę po to, aby przyciągnąć w Polsce nową widownię kulturalną i zachęcać obecną publiczność do tego, aby częściej korzystała z różnorodnej oferty kulturalnej. Uważam, że Polskę czeka fascynujące wyzwanie.

 

Dzisiaj polskie organizacje kultury podchodzą do swojej widowni w sposób intuicyjny, korzystając z niektórych praktyk marketingu kultury, często nie znając swojej publiczności i ograniczając swój kontakt z nią do portali społecznościowych i rozwieszania plakatów. Sprowadzenie do Polski metody Audience Development może pozwolić nie tylko na zwiększanie wiedzy o swojej publiczności wśród organizacji zajmujących się kulturą i sztuką, lecz także sprawić, że oferta kulturalna podniesie swoją jakość. W pilotażowym projekcie bierze udział 6 organizacji: Teatr Druga Strefa, Fundacja Krystyny Jandy na rzecz Kultury, Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Klubokawiarnia Grawitacja, Salon Akademii ASP i Kino Luna.

 

Fundacja Impact na bazie doświadczeń Wielkiej Brytanii i innych krajów anglosaskich rozpoczęła tworzenie systemu Rozwoju Widowni odpowiadającego polskim potrzebom i możliwościom. Organizatorzy projektu Rozwój Widowni – Sztuka dla Widza! chcą, aby we wszelkich działaniach poświęconych sztuce i kulturze, w całej Polsce, to właśnie widz był postacią centralną i najważniejszą. Działalność kulturalna powinna zawierać w sobie odpowiadanie na potrzeby widzów, ale i budowanie ich nowych potrzeb estetycznych. Dlatego projekty przybliżające Audience Development mają głęboki sens.

 

Więcej o projekcie Rozwój Widowni – Sztuka dla Widza! można przeczytać na stronie internetowej:www.rozwojwidowni.pl oraz na facebooku .

 

Organizator: Fundacja Impact; Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Partnerzy: British Council Polska i Instytut Kultury Polskiej UW; Patroni medialni: NGO.PL, TVP Kultura, Magazyn Purpose.

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 28 marca 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło