Aktorzy w mniejszości względem większości ("Aktorzy Żydowscy")

Plastiki

18–19 lipca 2019

Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś

19 lipca 2019

Pociągi pod specjalnym nadzorem

18 lipca 2019

Miarka za miarkę

27–28 lipca 2019

Obrzydliwcy

28 lipca 2019

Irańska konferencja

27–28 lipca 2019

Harper

6–7 lipca 2019

Niby zwyczajna próba w teatrze, staje się kanwą do osobistych rozważań aktorów nad swoim życiem zawodowym i prywatnym oraz potrzebą zmycia z siebie patosu, którego stali się niewolnikami. Ale czy aby na pewno to, co mówią jest prawdą, a kreowane postacie są wiarygodne?

Czy "Żyd" i "żydowski", musi definiować "naznaczenie", a "aktor żydowski" oznaczać "innego artystę"? Czy "aktor żydowski" musi być "żydem" i grać tylko to, co jest zgodne z tradycją obsadzoną w przeszłości? Dlaczego nie może, a raczej nie powinien konfrontować sztuki z teraźniejszością, wybiegać w przyszłość? Z wszystkimi tego typu pytaniami, uproszczeniami i stereotypami, przychodzi się w końcu zmierzyć każdemu, kto choć raz został niesłusznie zaszufladkowany. Niestety schematy w życiu codziennym towarzyszą każdemu. Najbardziej tym, którzy niekoniecznie z pochodzenia, ale uwikłani w kontekst miejsca, otrzymują jednoznacznie brzmiącą etykietę. Jednakże tak być nie musi. Co więcej, nie powinno.

 

W bliżej określonej czasoprzestrzeni, aktorzy teatru żydowskiego próbują uporać się z próbą pierwszej sceny przedstawienia "Tewje Mleczarz" (Skrzypek na Dachu). Przymiarki trwają już dobre czterdzieści lat, obsada się zmienia, rzeczywistość się zmienia, a oni nadal tkwią w miejscu. Mimo szczerych chęci reżysera i aktorów do wprowadzenia zmian zgodnych z duchem czasu, przywiązanie do tradycji jest tak silne, że niczym kajdany krępuje wszelkie oznaki nowoczesności. Problem w tym, że artyści chwilami sami już nie wiedzą, czy sytuacja ta nie jest jedynie wytworem ich wyobraźni. I tak niby zwyczajna próba w teatrze, staje się kanwą do osobistych rozważań aktorów nad swoim życiem zawodowym i prywatnym oraz potrzebą zmycia z siebie patosu, którego stali się niewolnikami. Ale czy aby na pewno to, co mówią jest prawdą, a kreowane postacie są wiarygodne?

 

Niezwykle minimalistyczna scenografia, piaszczysty podest małej sceny Teatru Żydowskiego i bezpośrednie obcowanie aktora z widzem, doskonale wpisują się w charakter aktorskiej próby przed spektaklem. Sama zaś budowa sztuki daje wrażenie, że uczestniczymy w rodzinnym lub towarzyskim spotkaniu podczas szabasu. Przez chwilę trudno się nawet zorientować, kiedy jest prawdziwy początek przedstawienia, które kwestie są dialogami i czy aby na pewno to gra, a nie rzeczywistość. Całości towarzyszy jedynie perkusja, która z czasem staje się również częścią dramatu. Muszę przyznać, że nie jest to spektakl oczywisty, ale zaskakujący i zgoła odmienny od spodziewanej żydowskiej klasyki. Okraszony potocznym językiem, pełnym przekleństw i herezji. Idąc  na premierę nie do końca wiedziałem czego się spodziewać, dlatego wychodząc, swoje ukłony kierowałem do Anny Smolar, reżyserki spektaklu, która w niezwykły sposób zmierzyła się z problematyką "Aktorów Żydowskich",  Tematem, z którym każdy z nas powinien spróbować się sam. Polecam.

 

Subiektywnej oceny dokonał dla Was

Robert Stawski

 

"Aktorzy Żydowscy"

Teatr Żydowski im, Estery, Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie

reżyseria: Anna Smolar

scenariusz: Michał Buszewicz

Scenografia i kostiumy: Anna Met

Muzyka: Dominika Korzeniecka

Obsada: Ryszard Kluge, Mariola Kuźnik, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Małgorzata Trybalska, Jerzy Walczak 

Premiera:  29 maja 2015 r.

 

Zdjęcia


Robert Stawski

Robert Stawski

42 Warszawa
395 artykułów
kontakt: warszawa@wywrota.pl

prywatny blog: http://comiwsercugra.tumblr.com/
Ministerstwo Teatru
Ministerstwo Kinematografii
Współpraca


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 30 maja 2015 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło