Teatr

„Dwugłos O CISZY” – PRACOWNIA||ROSA o niemożliwym do powiedzenia

Rezydująca w Instytucie Grotowskiego PRACOWNIA||ROSA 16 i 17 lutego zaprasza na „Dwugłos O CISZY”, w ramach którego odbędzie się spotkanie z prof. Grzegorzem Ziółkowskim oraz pokaz dwóch spektakli.

 

16 lutego o godz. 18:00 w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego odbędzie się spotkanie z Grzegorzem Ziółkowskim poświęcone jego książkom „Dwugłos O CISZY” (w języku polskim) i „Teksty OD SERCA” (w językach angielskim i polskim). Spotkanie poprowadzi prof. Dobrochna Ratajczakowa. 

 

Książka „Dwugłos O CISZY” zawiera zapis scenariuszy dwóch spektakli PRACOWNI||ROSA: „TAZM Milczenie światła” (2012) i „SERCE Cisza wieloboku” (2015), składających się na teatralny „Dwugłos O CISZY”. Pomiędzy nimi znalazły się refleksje nie-tylko-o-teatrze, zawarte w „Tekstach OD SERCA”, które stanowią intelektualne tło uprawianej w PRACOWNI pracy, a jednocześnie jej przedłużenie. Kolejna sekcja obejmuje fragmenty zaczerpnięte z książek, które tworzą myślowe zaplecze przedstawień, a także rozdział poświęcony aktorstwu, przede wszystkim w aspekcie szkolenia, treningu. Wydawnictwo kończy rozdział o PRACOWNI i jej działaniach, a także o tym, jakie doświadczenia poprzedziły jej założenie.

Jak stwierdza Grzegorz Ziółkowski: „Tak, jest hybrydyczna. Dominuje w niej podwójność, objawiająca się na wielu poziomach. Nie chodzi tu jednak o binarność, grę kontrastów czy dwubiegunowość, ale o podkreślenie, że w poszukiwaniach i praktykach PRACOWNI myślenie i robienie zbliżają się do siebie i przeglądają w sobie jak dwie krople rosy na źdźble trawy. I jak rosa, jak teatr – są nietrwałe… Szczególnie gdy opierają się instytucjonalizacji i chcą pozostawać w domenie serca”.

 

16 (o godz. 20:00) i 17 lutego (o godz. 19:00) w Sali Teatru Laboratorium odbędzie się natomiast „dwugłos teatralny” PRACOWNI || ROSA. Składają się na niego dwa bliźniacze przedstawienia PRACOWNI || ROSA: „TAZM Milczenie światła” oraz „SERCE Cisza wieloboku”. Spektakle te uzupełniają się i przenikają. „TAZM” zaczyna się prośbą o ciszę, „SERCE” kończy – przerwaniem milczenia.

 

Pierwsze przedstawienie jest o pionie, jest męskie, grane na głębokość sali; drugie – kobiece, horyzontalne, grane na jej szerokość. Pierwsze jest z Macieja, drugie – z Marii. Pierwsze ufundowane zostało na narracji, prawdziwej opowieści o zniszczonym bezpowrotnie życiu i próbach zachowania i restytucji człowieczeństwa, drugie – na dramacie, przedstawiającym fikcyjną – choć zważywszy na wojenne zawirowania, prawdopodobną – historię krzywdy i nienawiści, której destrukcyjna siła winna zostać w kolejnym pokoleniu przerwana. Ponieważ okazuje się, że jest to możliwe, na koniec „Dwugłosu” pojawia się nieśmiało nuta nadziei, rozbrzmiewająca – delikatnie niczym kołysanka – w innej tonacji.

 

Spektakl „TAZM Milczenie światła” oparty został na książce Tahara Ben Jellouna „To oślepiające, nieobecne światło”, będącej literackim przetworzeniem relacji osoby osadzonej w ciemności na 18 lat w Tazmamarcie, ciężkim więzieniu w Maroku (w tej roli Maciej Zakrzewski w towarzystwie Marii Bohdziewicz). Tekst do spektaklu „SERCE Cisza wieloboku” przygotował Grzegorz Ziółkowski opierając się na motywach dramatu „Pogorzelisko” Wajdi Mouawada (przeł. Tomasz Swoboda; z uwzględnieniem angielskiego przekładu Lindy Gaboriau), z fragmentem wiersza „Al-Atlal” („Ruiny”) i cytatem z „Pod wulkanem” Malcolma Lowry’ego (przeł. Krystyna Tarnowska), a także fragmentami tekstów piosenek „The Logical Song” zespołu Supertramp (autorzy tekstu: Richard Davies, Roger Hodgson) i „Silence is Sexy” Einstürzende Neubauten.

 

„Dwugłos O CISZY” odbywa się w ramach poszukiwania teatralnego Pracowni || ROSA „Wsłuchanie w PULS” realizowanego podczas rezydencji w Instytucie Grotowskiego.

 

Reżyserem spektakli jest Grzegorz Ziółkowski, przez wiele lat pełniący funkcję dyrektora programowego w Instytucie Grotowskiego (do 2009 roku), nauczyciel, reżyser, wydawca, tłumacz, autor książek o Peterze Brooku (2000) i Jerzym Grotowskim (2007). Obecnie pracuje jako prof. UAM dr hab. w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk. Kieruje niezależną PRACOWNIĄ||ROSA oraz Acting Techniques Intensive Seminar ATIS. W ramach grantu Narodowego Centrum Nauki pisze książkę o samospaleniach w kulturze współczesnej.

 

PRACOWNIA||ROSA (Rzemiosło Oraz Sztuka Aktorska) to przestrzeń między ludźmi, służąca długofalowej pracy nad sobą oraz badaniu relacji między wyszkoleniem a twórczością teatralną. Praca skupia się na uważności i harmonizowaniu oddechu, ciała i głosu. Jej sercem jest jakość lekkości, poszukiwana w przepływie działań i dialogowaniu z samym sobą, otoczeniem, partnerem, grupą, którą członkowie pracowni starają się uobecniać w treningu i w improwizacjach. PRACOWNIA||ROSA realizuje od września 2012 roku na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza Acting Techniques Intensive Seminar ATIS, kierowany przez prof. Grzegorza Ziółkowskiego. To intensywne seminarium praktyczne, stanowiące miejsce poszukiwań w zakresie podstawowych i zaawansowanych technik aktorskich. Prace seminarium, zakorzenione w podejściu antropologicznym, skierowane są zarówno do międzynarodowego grona studentów, artystów i badaczy, pragnących studiować aktorstwo i badać teatr, jak i do osób, które chciałyby w praktyczny i teoretyczny sposób pogłębiać rozumienie ludzkiej kreatywności i ekspresji.

 

Wstęp na spotkanie jest wolny.

Bilety na spektakle do nabycia w Sekretariacie Instytutu Grotowskiego oraz na portalu biletin.pl (http://www.biletin.pl/pl/lista/bilety-na-wydarzenia-kulturalne.html). Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320. Więcej informacji: www.grotowski-institute.art.pl.

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 9 lutego 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca