Film

Palma odbija?

Mistrzostwo filmowego absurdu. Polecam „Wrong”. Dawno nie uśmiałem się tak w kinie.

 

David Lynch z dodatkiem opowiadań Mrożka? Tak, chociaż czuje się równocześnie indywidualność stylu. Jeżeli pojawia się tu klimat z Zagubionej autostrady, to tylko po to, żeby sobie zakpić z owego arcydzieła. Wracają nawet motywy – mniej lub bardziej rozpoznawalne – z filmów Lyncha, ale to właściwie specyficzne prześmiewcze traktowanie konwencji i/lub stylu znane widzom z Opony. O ile jednak poprzedni film Quentina Dupieuxa miał swoje słabsze miejsca, o tyle Wrong oglądałem z niemalejącym zainteresowaniem i satysfakcją.

 

Humor to oczywiście specyficzny.

 

Wyobraźmy sobie świat, w którym budzimy się o 7:60. Ktoś porwał naszego psa, a sąsiad nie chce się przyznać do uprawiania joggingu. A przecież to dopiero początek. Rzeczywistość wariuje z każdą sceną, wywraca się na nice i – niczym samochód z plakatu do filmu – jedzie do góry nogami. W końcu można tutaj odtworzyć nawet pamięć psich odchodów i wyświetlić ją na monitorze. Zaakceptujmy ten nielogiczny świat, a będziemy bawić się setnie, bo jest on wewnętrznie spójny.

 

Dobry scenariusz urozmaicony pomysłami i przeróżnymi leitmotivami (np. mężczyzna malujący samochody) to nie wszystko. Warto zwrócić uwagę na grę aktorską. W Wrong nie ma słabej roli, co powoduje, że choć świat przedstawiony ociera się o granice absurdu, to jednocześnie staje się przekonujący. Na szczególną uwagę zasługuje odtwórca głównej roli Jack Plotnik (rewelacyjnie oddane niełatwe do zagrania emocje, przede wszystkim zagubienie i zdziwienie), ale kroku dotrzymują mu pozostali – świetny William Fichtner potrafi wytrzymać cały film w dziwacznej manierze, będącej parodią tajemniczego mężczyzny z rzeczonej Zagubionej autostrady.

 

Aktorstwo goni muzyka. Surowa, prosta, budująca klimat. Tak jak zawsze u Mr. Oizo (dla niewtajemniczonych: to pseudonim Quentina Dupieuxa, którym sygnuje swoją działalność muzyczną). A przecież Wrong się na tym nie kończy. Pozornie mroczna opowieść prowadzona jest równie ironicznymi obrazami. Kamera pracuje bez zarzutu. Delikatne ruchy, zmiana ostrości, pokazywanie bohatera w odbiciu lusterka samochodowego – to nie tylko sposoby na stwarzanie atmosfery, ale także dopowiadanie historii, wzbogacanie charakterów.

 

Wrong to film autorski w każdym calu swojej absurdalności. Quentin Dupieux odpowiada w nim za zdjęcia, scenariusz, reżyserię, muzykę i montaż. Trzeba mu oddać, co jego. Ma smykałkę. Czekam na kolejne dzieło tego artysty – Wrong Cops (zapowiedź tutaj), w którym ma się pojawić Marylin Manson. Co wyjdzie z tej mieszanki?

 

Tymczasem polecam Wrong – film, w którym palma (i to nie ta z Cannes) może stać się świerkiem.

 

 

 

© Michał Domagalski

 

 

Wrong

reżyseria, scenariusz: Quentina Dupieux

gatunek: dramat, komedia

czas trwania: 94 minuty

produkcja: USA

tytuł oryginału: Wrong

premiera: 21. 01. 2012 (świat), 3. 08. 2012 (Polska)

dystrybutor: Gutek Film

 

Film obejrzałem w poznańskim Kinie Muza

Michał Domagalski

Michał Domagalski premium

42 Poznań/Ostrzeszów
626 artykułów 70 tekstów 2127 komentarzy
Urodził się w Ostrzeszowie w 1982. Publicysta i krytyk. Redaktor prowadzący portalu Wywrota od kwietnia 2015 do października 2016. Jako poeta debiutował w almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015. Mieszka w Poznaniu. Na stronach Biura Literackiego…
Zasłużeni dla serwisu


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 8 sierpnia 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca