Film

Cykl filmowy Zabarwieni

W tym cyklu filmowym postaramy się pokazać różne sposoby wykorzystanie koloru w kinie. Za pierwszy film w technice kolorowej uznaje się zwykle krótki metraż angielskiego twórcy Edwarda Raymonda Turnera z 1899 roku, czyli w zasadzie już u zarania kinematografii. Jednak  dopiero w połowie XX wieku,  dzięki m.in. wykorzystani techniki Technicolor, barwy zagościły na stałe na wielkim ekranie. Z biegiem lat mistrzowie kina tacy jak m.in. Peter Greeneway, Wong Kar Wai czy Krzysztof Kieślowski znajdowali dla koloru nowe, często nieoczywiste i oryginalne zastosowania. Naszym celem będzie zatem wybranie i zaprezentowanie  kilku ciekawych dzieł filmowych, w których kolor ma znaczenie symboliczne, stanowi ważny składnik narracji, odpowiada za budowę nastroju konkretnych scen lub pełni inne, wybrane przez twórców funkcje.

 

 

Kiedy: w poniedziałki o godz. 18.00

Gdzie: Dom Kultury Narnia, ul. Lwowska 12

WSTĘP WOLNY

 

Program na listopad:

3 października 2014, godz. 18.00 – „Hero”, reż. Yimou Zhang, czas 99’ 2002 r.

10 października 2014, godz. 18.00 – „Jagodowa miłość”, reż. Wong Kar Wai, czas 95’, 2007 r.

17 października 2014, godz. 18.00 – „Dom latających sztyletów”, reż. Yimou Zhang, czas 125’, 2004 r.

24 października 2014, godz. 18.00 – “Nightwatching”, reż. Peter Greenaway, czas 141’, 2007 r.

 

Opisy:

Hero – wielkie filmowe widowisko spod ręki mistrza gatunku Yimou Zhanga. Z jednej strony mamy tu do czynienia z baśniową historią samotnego wojownika (w tej roli Jet Li), mistrza we władaniu mieczem, któremu powierzona jest pewna tajna misja, z drugiej historyczny fresk o narodzinach Chin okresu dynastii Ming. Jeśli zaś chodzi o nowatorskie wykorzystanie koloru to ma ono kluczowe znaczenie w dziełach Zhanga. W „Hero” odpowiednia barwa jest przypisana do konkretnej postaci i scen z nią związanych. Stad m.in. pojedynek na zamarzniętym jeziorze jest kręcony w różnych odcieniach błękitu, a scena walki w lesie to szara, nieco przygaszona zieleń. Film stał się ogromnym sukcesem na całym świecie dając nowe otwarcie w nurcie zwanym „kino wuxia” czyli opowiadającym o przygodach niezwykłych bohaterów.   

 

Jagodowa miłość – kino Wong Kar Waia jest dziś znane na całym świecie. Wielokrotnie nagradzany m.in. Złotą Palma w Cannes za obraz „Happy together”, artysta z Hong Kongu stał się prawdziwym ekspertem od opowiadania pięknych, nieco odrealnionych i poetyckich historii. Jego liryczny styl i specyficzna narracja idą w parze z  doborem ciepłych barw i odcieni. Od lat współpracuje z tym samym, wybitnym operatorem filmowym Christopherem Doylem, przez co ich wspólne dzieła zyskały stały, łatwo rozpoznawalny znak firmowy. Miękkie, wygładzone kontury w kadrach Doyla, idealnie uchwycone kamerą, świetnie dopełniają charakteru opowieści jakie snuje Wong Kar Wai. „Jagodowa miłość” jest o tyleż ciekawa, że tu obok aktorów chińskich, reżyser zaprosił do obsady także hollywoodzkie gwiazdy m.in. Natalie Portman, Rachel Wiesz, Norah Jones  czy Juda Law.       

   

Dom latających sztyletów – kolejne olśniewające wizualnie widowisko spod ręki Yimou Zhanga. Zachęcony ogromnym sukcesem filmu „Hero” reżyser raz jeszcze zabiera nas w świat chińskich baśni i  legend, ale też nie zapomina o autentycznych wydarzeniach historycznych, budując z nich tło swojej opowieści.  Tym razem chodzi o zmierzch dynastii Tong i rewolucję jaka odbędzie się w Chinach na przełomie I i II wieku naszej ery. Przeciwko znienawidzonej przez lud, krwawej władzy występuje sekretne stowarzyszenie wojowników - tytułowy Dom latających sztyletów. Dwóch oficerów cesarza ma zaś za zadanie rozwikłać tajemnice stowarzyszenia oraz dotrzeć do jego lidera. Kluczem do powodzenia tej misji może okazać się Mei, nowa tancerka na cesarskim dworze (w tej roli piękna jak zawsze Ziyi Zhang). „Dom latających sztyletów” ma wszystkie elementy niezbędne tego typu produkcjom: zawiłą intrygę, ciekawych niejednoznacznych bohaterów oraz piękną, barwną stronę wizualną.

 

Nightwatching – malarski fresk Petera Greenawaya oparty na historii jednego z najsłynniejszych obrazów Rembrandta – tytułowej „Straży nocnej”. Greenaway znany jest ze swojego zamiłowania do sztuki, zwłaszcza do malarstwa. Sam z wykształcenia jest zresztą malarzem i to w ogromnym stopniu definiuje jego dokonania filmowe. W tej historii za punkt wyjścia obiera zamówienie na portret zbiorowy, jakie amsterdamska kompania strzelecka składa Rembrandtowi, uznanemu już wtedy w Holandii mistrzowi w tej dziedzinie. Artysta przyjmuje zlecenie ale praca nad dziełem zaczyna nabierać nowych znaczeń i kontekstów w chwili gdy Rembrandt odkrywa spisek jaki knują niektórzy oficerowie nocnej straży. Greenaway jak zwykle subtelnie snuje swoją opowieść przykładając równą wagę zarówno do fabuły, jak i strony wizualnej stylizując barwy i odcienie obrazu w duchu malarstwa holenderskiego mistrza.  Ciekawostką jest to, iż spora część zdjęć powstała we Wrocławiu i obok brytyjskich aktorów m.in. znanego choćby z „Hobbita” Martina Freemana pojawiają się w epizodach Polacy – Agata Buzek czy Maciej Zakościelny.

 

Cykl filmowy Zabarwieni stanowi część projektu Lekcje sztuki dla małych i dużych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 29 pazdziernika 2014 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca