Literatura

Wrocławska pisarka i tajemnice Dolnego Śląska

Jolanta Maria Kaleta od urodzenia wrocławianka, z wykształcenia historyk i politolog. Przez szereg lat pracowała we wrocławskich muzeach – Muzeum Sztuki Medalierskiej i Muzeum Historycznym. We wrocławskich liceach uczyła historii i wiedzy o społeczeństwie. Miłośniczka górskich wędrówek, pieszych i rowerowych. Zauroczona pięknem Karkonoszy, Gór Sowich i Rudaw Janowickich, zafascynowana rozrzuconymi między nimi miasteczkami z ich bogatą przeszłością.

 

W swoich książkach Autorka odwołuje się do bardzo ważnych, autentycznych zdarzeń mających miejsce w niezbyt odległej przeszłości, które mają wpływ na życie jej książkowych bohaterów. Jednak nie są one opisywane jako suche fakty. Czytelnik dostrzega je oczyma bohaterów i razem z nimi w nich uczestniczy. Postaci z jej książek to tak zwani zwyczajni ludzie. Na skutek różnego rodzaju zbiegów okoliczności zostają wciągnięci w wir sensacyjnych wydarzeń, często zagrażających ich życiu, z którymi muszą poradzić sobie sami. W czasach, w których ich życie umieściła Autorka, to Polska Ludowa, a w niej obywatel nie mógł liczyć na pomoc funkcjonariuszy i stróżów prawa. Często to oni właśnie stanowią dla bohaterów powieści największe zagrożenie. Książkowe wydarzenia na ogół rozgrywają się na Dolnym Śląsku – w którymś z jego uroczych miasteczek lub we Wrocławiu, choć bohaterowie czasami, aby zrealizować postawiony im cel, muszą wyjechać poza granice kraju. A w tle miłość, seks i pieniądze – nieodłącznie związane z ludzkim życiem.

 

W licznych wywiadach Jolanta Maria Kaleta często mówi, iż jest:

„zafascynowana urodą regionu, swojej małej Ojczyzny, a także jego tajemnicami, tutaj umieszcza akcje swoich powieści. Aby nie popaść w rutynę i jednostronność, od czasu do czasu posyła swoich książkowych bohaterów w inne, mniej lub bardziej odległe miejsca.”

 

 

W jej dorobku literackim znajduje się wiele interesujących, cenionych przez czytelników powieści: Kolekcja Hankego, Testament Templariusza, Strażnik Bursztynowej Komnaty, Duchy Inków, Złoto Wrocławia, Lawina, Obcy w antykwariacie, Operacja Kustosz, Wrocławska Madonna, W cieniu olbrzyma. Niebawem autorka wyda kolejną powieść, tym razem o tajemnicach jakie kryje kompleks Riese w Górach Sowich, ale o tym wkrótce. Tymczasem poznajcie dorobek literacki Jolanty Marii Kalety. 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 15 marca 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca