Literatura

Żegnamy Marię Janion, jedną z najwybitniejszych polskich humanistek

Maria Janion, wybitna humanistka, historyczka i badaczka literatury, specjalistka od romantyzmu i królowa-matka polskiego feminizmu zmarła w Warszawie 23 sierpnia 2020 roku w wieku 93 lat.

 

Profesor Janion była tytanką pracy, której imponujący dorobek zmienił oblicze polskiej humanistyki. W Gorączce romantycznej przedefiniowała skostniały polski romantyzm, w Kobietach i duchu inności dała głos kobietom zepchniętym wcześniej na marginesy literatury, a Niesamowitą słowiańszczyzną zawalczyła o nowe miejsce dla słowiańskiej tożsamości na kulturowej mapie współczesnej Europy.

 

Interpretowała i desakralizowała mity narodowe, występowała w obronie mniejszości, protestowała zawsze, gdy łamano prawa człowieka. Wielokrotnie głośno krytykowała władze, opowiadając się przeciwko homofobii, antysemityzmowi, rasizmowi i mizoginii.

 

Była też człowiekiem-lokomotywą, który pociągnął za sobą na głębokie wody humanistyki kilka pokoleń wybitnych i nietuzinkowych jednostek – jej uczniami byli, między innymi: Paweł Huelle, Kazimiera Szczuka, Stefan Chwin czy Marek Bieńczyk. W 2006 roku, z okazji osiemdziesiątych urodzin profesor Janion, powstał film w reżyserii Agnieszki Arnold zatytułowany Bunt Janion.

 

Mistrzyni – mówili o niej studenci, doktoranci i przyjaciele, podkreślając jej głęboki etos pracy, wewnętrzny kompas moralny i prawdziwe zainteresowanie drugim człowiekiem. Jej pracowitość była legendarna – w wywiadach często opowiadała, że zaczyna dzień o szóstej rano, a kończy o północy, wypełniając go w całości pracą. Pracą – czyli pisaniem i czytaniem.

 

Żegnamy Marię Janion i dziękujemy za jej mądrość, erudycję, wytrwałość i pracowitość. Za te wszystkie wspaniałe książki, które otworzyły na oścież niejeden umysł, kazały pytać, wątpić, kwestionować, szukać i myśleć odważnie.

 

Redakcja serwisu Wywrota.pl

 

źródło zdjęcia: wyborcza.pl 

 

Redakcja

Redakcja

26 z Internetu
7911 artykułów 1719 tekstów 70 komentarzy
Wywrota.pl to interdyscyplinarny serwis społecznościowy zajmujący się kulturą. Jest jednym z pierwszych portali kulturalnych w polskim Internecie – działa od 1998 roku. W tym czasie otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in.: Papierowy Ekran…


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 24 sierpnia 2020 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca