Prasa drukowana umiera - prawda czy mit?

Od wielu lat liczni medioznawcy wieszczą śmierć tradycyjnej prasie, jednak ta cały czas broni się niezwykle dzielnie, przenosząc część swoich działań do internetu - wroga przez którego ponosi straty. Jednym z przejawów tej symbiozy, w która zachodzi pomiędzy prasą a internetem może być prenumerowanie prasy online. Usługi tego rodzaju świadczy Ruch ze swoją “Prenumeratą Ruch Online” Zanim omówimy wcześniej wspominaną symbiozę, która zaczyna zachodzić pomiędzy prasą a internetem zastanówmy się dlaczego tak wielu ekspertów twierdzi, że prasa w tradycyjnym rozumieniu zniknie na dobre.

Historia prasy

Prapoczątki prasy możemy datować na około 100 r p.n.e. Kiedy to na polecenie znanego, historycznego  władcy Juliusza Cezara w Rzymie ustawiono tablice informujące obywateli wiecznego miasta o wszelkiego rodzaju uroczystościach, zawierały one również zarządzenia władz, jak i inne istotne dla funkcjonowania miasta kwestie. Ponad 1700 lat później w Antwerpii miało miejsce kolejne przełomowe wydarzenie dla historii prasy. Zaczęto bowiem wydawać pierwszy periodyk. Największy “boom” na prasę nastąpił natomiast w połowie XIX w gdy dostęp do niej zyskali nawet robotnicy. Popularyzacji słowa pisanego niewątpliwie sprzyjał również zanik analfabetyzmu na świecie.

 

Czy prasa to przeżytek?

Wiele mówi się o tym, że prasa drukowana umiera, dlaczego tak się dzieje? Jest kilka powodów pojawienia się powyższej tezy. Pierwszym z nich jest fakt iż większość reklamodawców przenosi się z prasy do internetu. Prasa zaczęła bronić się jednak czymś, czego internet nigdy mieć nie będzie, dołącza ona bowiem do swoich wydań gadżety. Innym orężem jakim broni się prasa drukowana są prenumeraty online. Jedną z marek, która oferuje wcześniej wspomniane prenumeraty jest Ruch. Usługa prenumerata Ruch online nie tylko pozwala zaoszczędzić pieniądze na swoim ulubionym czasopiśmie, gwarantuje również niezmienność ceny zamawianej przez nas prasy. Innym powodem postępującej śmierci prasy jest ewolucja zawodu dziennikarza. Według francuskiego historyka Pierr'a Rosavallona niegdyś dziennikarz był odpowiedzialny za kreację rzeczywistości i przestrzeni publicznej, w obecnych czasach, funkcje dziennikarza przejmują prezenterzy, którzy są bardziej showmenami i zajmują się kreowaniem i podsycaniem konfliktów. Wszystkie te działania jakie stara podjąć się prasa okazuje się jednak niewystarczająca. Statystyki pokazują bowiem, iż sprzedaż prasy spada każdego roku. Jest zatem szansa aby uratować sens funkcjonowania prasy w tradycyjnym jej rozumieniu?

 

Kolaboracja prasy i internetu

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że ratunkiem dla tradycyjnej prasy może być połączenie prasy i  internetu a więc udostępnianie przez gazety ekskluzywnych treści w internecie. Podobne działania podjęły gazety „The New York Times” i „El Pais” podjęły próbę pobierania opłat za część treści udostępnianych online, działania te nie odniosły jednak pożądanego skutku, najprawdopodobniej dlatego iż większość społeczeństwa nie jest przyzwyczajona do płacenia za informacje.

Jaka przyszłość czeka prasę?

 

Odpowiedz na to pytanie może zasmucić wielu zwolenników prasy w tradycyjnym jej rozumieniu, bowiem według statystyk popularność prasy cały czas spada. Na pocieszenie pozostaje jednak fakt iż dzieje się tak tylko w przypadku krajów bardzo silnie rozwiniętych, w przypadku tych, w których rozwój technologii nie jest aż tak bardzo zaawansowany prasa cały czas pełni ważną rolę i cały czas się rozwija. Należy zadać sobie jednak pytanie co się stanie gdy postępująca technologia dotrze również do mniej rozwiniętych krajów.

https://prenumerata.ruch.com.pl/

przysłano: 28 sierpnia 2017


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło