Sztuka

Athletic Cinema w Entropii


Spotkania i pokazy z cyklu Athletic Cinema poświęconemu głównie mediom obrazowym. W ramach cyklu w galerii Entropia odbywają się pokazy, wykłady i spotkania z artystami, prezentowane są unikalne materiały z historii awangardy filmowej i działań najnowszych.

kurator: Krzysztof Gutfrański

współpraca: Mariusz Jodko

więcej:http://www.entropia.art.pl/view_project.php?id=3


1.

athletic_cinema_010

 

BEZOSOBOWE BOGACTWO ŻYCIA:

"Jeleń z Londynu" Jacka Chambersa

Krzysztof Gutfrański wykład/pokaz

22.02.2010 /poniedziałek/ godz.18.00

wstęp wolny

Pokaz i krytyczne wprowadzenie do filmowego tour de force kanadyjskiego reżysera. "Jeleń z Londynu" – ostatni film Chambersa, jest subiektywnym dokumentem o mieście, w którym wychował się autor. Sam Londyn nie jest tu metropolią, lecz zalaną ze wszystkich stron przez naturę, prowincjonalną mieściną w kanadyjskim stanie Ontario. Film ten antycypuje popularny obecnie dziś nurt kina paradokumentalnego, które balansując między prawdą a fikcją przedstawia znajdujące się na marginesach historie już nieistniejących, bądź też wykreowanych miejsc ze wspomnień. Jego niezwykła formuła narracyjna, wielokrotne nakładanie się kadrów, fragmenty znalezionych filmów o Londynie i przede wszystkim niespotykane połączenie mistyki chrześcijańskiej z tradycją gnostyczną, które przebija się poprzez wiele warstw interpretacyjnych (i dosłownych) filmu, czynią ten obraz dziełem niezwykłym, ale też wymagającym skupienia, głęboko konfudującym. Jedna z kluczowych postaci kina eksperymentalnego - Stan Brakhag'e, określił go jako "jeden z najdoskonalszych filmów, jaki kiedykolwiek został zrobiony".


Wprowadzenie do filmu przedstawi jedną z kilku możliwych dróg odbioru tego skomplikowanego i rzadko prezentowanego publicznie dzieła. Osią będzie wątek symboliczny zawarty w filmie, koncentrujący się wokół zagadnienia ofiary, zarówno tej religijnej, jak i tej, która zarównuje sacrum z erotyzmem. Wprawdzie dzisiaj ofiara leży poza polem naszego doświadczenia, a praktykę tę musiała zastąpić wyobraźnia, w filmie Chambersa mamy rzadką okazję doświadczyć pozachrześcijańskiego sensu ofiary. Począwszy od zapraszającej widza figury tytułowego jelenia, owego gościa, „innego”, który przybywa do miasta przekraczając granice innego świata, postać jego zamieniona zostaje w spektakl i której ślad jak echo powraca w każdej następnej klatce filmu. Jeleń umiera, a świadkowie uczestniczą w czymś co jego śmierć objawia – ciągłości bytu, której ofiara została przywrócona. Ofiarowywanie godzi życie i śmierć, nadaje śmierci wybuchowość życia, a życiu ciężar, zawrotność i otwarcie śmierci. Jak pisał Chambers, „ci którzy widzą zjawiska jako jedynie rzeczywistość, nigdy jej nie doświadczają, nie doświadczają... cudu”. Toteż we wprowadzeniu, poprzez porównanie z innymi obrazami filmowymi (Les Maîtres Fous Jeana Roucha oraz fragmentami prac José Val del Omara) wyakcentowany zostanie specyficzny charakter ofiary, jaką ustanawia między światłem a cieniem Jeleń z Londynu.


Czas trwania: 80 min
Produkcja: 1970
Bez dialogów,

Jack Chambers (1931-1978). Kanadyjski artysta i filmowiec urodzony w Londynie w stanie Ontario. Styl jego malarstwa orientował się od wyjściowych wpływów surrealizmu w stronę fotorealizmu. Chambers studiował sztukę w Londynie, następnie podróżował, do Meksyku i Europy, spędzając osiem lat w Hiszpanii (kolejne studia artystyczne w Madrycie), tam też nawrócił się na chrześcijaństwo rzymskokatolickie. Zyskał popularność jako malarz, pisał również poezję. Pracę z filmem rozpoczął w 1966 r., finalizując ich pięć. Jego ostatnim i najdłuższym dziełem jest Jeleń z Londynu.

_______________________________


2.

athletic_cinema_011

Konrad Smoleński

NERVOUS JERK

spotkanie z artystą/pokaz

23.02.2010 /wtorek/ godz.18.00

wstęp wolny


Twórczość Konrada Smoleńskiego zaskakuje swobodą i odwagą wykorzystania skrajnie różnych środków i estetyk. Od performance, instalacji, eksperymentów z dźwiękiem i wideo w formie do anarchicznej destrukcji połączonej z zamiłowaniem do detalu i zwięzłości wieloznacznych tytułów w treści. Artysta znajduje przejścia i transgresję łącząc wszystkie te elementy w dość szokującej formule. Działania Smoleńskiego obecnie zmierzają coraz bardziej w stronę eksploracji wizualnych aspektów dźwięku i możliwości, jakie daje kontrola nad jego energią. Te dwa wątki kojarzące się z motywem przejścia – kontrola energii i wynikające stąd „lapsusy czynności” oraz powinowactwo obrazu i dźwięku będą motywami przewodnimi spotkania w Entropii.


Konrad Smolenski.

www.konradsmolenski.com

ur. 8.12.1977 w Kaliszu. Studiował Fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom w 2002 z zakresu Intermediów. Zajmuje się filmem, wideo, instalacją, dźwiękiem, fotografią, performance... Animator sceny Pink Punk. /www.pinkpunk.pl/. Muzyk zespołów Mama, Kristen, KOT, Sixa. W latach 1999-2002 uczestnik działań Stada Prusa [galeria Prusa 2/9, galeria WahrStadt]. Współtworzy grupę PENERSTWO. Liczne wystawy w Polsce i zagranicą. Stypendysta Funduszu Wyszehradzkiego i Ministra Kultury RP.

od: 22 lutego 2010
do: 23 lutego 2010 Galeria Entropia Wrocław ul.Rzeźnicza 4 71 3444 634 www.entropia.art.pl

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 11 lutego 2010 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca