Ewa Zarzycka SYTUACJA JEST DOSKONAŁA 6–26 czerwca 2023 |
Marcin Harlender | ŚRÓDMIEŚCIE SZCZĘŚCIE | notatki z późnego neandertalu 4–14 listopada 2022 |
Tomasz Dobiszewski TROPIĄC SŁOŃCE 16 grudnia 2022–10 stycznia 2023 |
Jan Mioduszewski DE-MONTAŻO-MEBLO-GRA Performatywny demontaż 10 grudnia 2022 |
Katarzyna Lipińska (22 lata), urodzona w Warszawie, absolwentka klasy plastycznej w LO im. Jana III Sobieskiego. Obecnie studentka 1 roku studiów magisterskich Historii Sztuki na UKSW. Od 9 lat interesuje się Street Artem i sama tworzy w jednej z kojarzonych z tym nurtem technik.
Posługując się wycinanymi przez siebie szablonami i sray'ami wykonuje głównie grupy portretów (m.in. renesansowe modelki, typy etniczne, gwiazdy filmowe). Kolorystyka prac ograniczona jest zazwyczaj do dwóch kontrastujących ze sobą barw, a forma, maksymalnie uproszczona, przywołuje na myśl schematyczność sztuki plakatowej.
Do najbardziej rozbudowanego należy cykl Maryjny składający się z przedstawień Matki Boskiej w różnych wariantach ikonograficznych. Wśród nich występują zarówno Madonny w typie Immaculata, inspirowane ludowymi dewocjonaliami, jak i Madonny w typie Addolorata, wzorowane na hiszpańskich, ubieranych figurach procesyjnych. Niekiedy dostrzec można odwołana do dzieł wielkich mistrzów, jak np. Madonna z Piety Awiniońskiej.
Charakterystyczne dla wszystkich prac przedstawionych w cyklu jest samodzielne występowanie Matki Boskiej - najważniejszej kobiety w hierarchii chrześcijańskiej. Każda Madonna wydaje się smutna, co dodatkowe podkreślone jest kolorystyką. Z jasnym obliczem Maryi kontrastują czernie, granaty, ciemnie odcienie zieleni i głębokie błękity.
Użycie w pracach spray'u jest swoistym przeniesieniem widza wprost z ulicy w strefę sacrum.