Literatura

Przegląd współczesnych pisarzy kryminałów: debiutanci

Wraz z coraz większą popularnością kryminałów, rośnie liczba debiutujących autorów tego gatunku. Jak pokazują to poniżsi autorzy, debiut wcale nie musi być gorszy. Trzech autorów, którzy debiutowali w 2015 roku publiczność przyjęła bardzo ciepło i czeka na dalsze powieści. Dagmara Andryka, Tomasz Mackiewicz i Marcin Grygier postawili bardzo wysoką poprzeczkę dla kolejnych debiutantów. Zapraszamy do zapoznania się z ich sylwetkami, a także do lektury ich książek.   

Dagmara Andryka (ur. W 1976 r.)

 

Z wykształcenia jest filozofem. Do tej pory pisała głównie opowiadania. Za jedno z ich nagrodzona została na międzynarodowym Festiwalu Opowiadania w 2009 r. Zamiłowana w kulturze Szwecji. Jako autorka kryminałów debiutowała w roku 2015 powieścią Tysiąc, Prószyński i S-ka.

 

Tysiąc – porównywane jest do Twin peaks głównie z powodu świetnie wykreowanego klimatu małomiasteczkowej społeczności, która skrywa nie jedną tajemnicą. W niewielkim miasteczku Mile przeplata się wiara w magię z racjonalnym spojrzeniem na świat. Mieszkańców Mile nie może być więcej niż 1000, bowiem każda osoba powyżej tej liczby powoduje śmierć innej. Klątwa pilnuje, aby liczba się zgadzała. Czy za klątwą znajduje się zwykły morderca? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie sięgając po ten niesamowity debiut.

Tomasz Mackiewicz (ur. 1979 r.)

 

Tomasz Mackiewicz jest autorem i redaktorem prac naukowych, między innymi monografii Norwida oraz książki poświęconej Franzowi Kafce. Od 2008 roku przejął funkcję redaktora kwartalnika „Tekstualia”. W wolnym czasie czyta albo jeździ na rowerze. Bezskutecznie poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego istnieje raczej coś niż nic.

 

Tomasz Mackiewicz debiutował powieścią Spowiedź, Videograf, 2015. Choć wpisuje się w gatunek kryminału, główną bohaterką dla odmiany jest Pani redaktor Olga Wagner. To ona, a nie detektywi czy policjanci, rozwiązuje zagadkę tajemniczej śmierci swojej koleżanki i jej matki. Mackiewicz w swojej książce zaprasza czytelnika do odkrywania mrocznych tajemnic z pozoru sielskiego miasteczka Ogrody.

Marcin Grygier (ur. 1969 r.)

 

Z wykształcenia jest chemikiem. Zawodowo związany z branżą ze sprzętem medycznym. Prowadzi aktywny tryb życia, jako swoje zainteresowania wymienia narciarstwo, bieganie, czasem przesiada się na motocykl. Jako autor kryminałów debiutował w roku 2015 powieścią Nie patrz w tamtą stronę, Prószyński i S-ka. Obecnie autor pracuje nad kontynuacją swojej powieści.

 

Głównym bohaterem jego debiutanckiej książki jest nadkomisarz Roman Walter. Wielu krytyków podkreśla, że Grygier niezwykle sprawnie kształtuje własna fabułę ze znanych i utartych już elementów powieści kryminalnych. To klasyka pomieszana z rysem czarnego, mrocznego kryminału. Główny bohater – nadkomisarz Walter, jak większość bohaterów czarnego kryminału, ma problem z alkoholem. Fabuła jego debiutanckiej książki obraca się wokół trupa dziewczyny pozostawionej w Puszczy Kampinoskiej. Zaciekawieni?

 

Zapraszamy do lektury recenzji. 

 

W serii Przegląd współczesnych autorów czytaj też o:

 

Michael Katz Krefeld

 

Mons Kallentoft

Tekst opublikowany w ramach projektu Kryminalny maj

Anna Bugajna

Anna Bugajna

35 Kraków
728 artykułów 10 komentarzy
kontakt: literatura@wywrota.pl
Ministerstwo Literatury
Współpraca


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
Radek
Radek 20 maja 2016, 20:46
Marcin Grygier i Dagmara Andryka to naprawdę genialni autorzy. Zwłaszcza ta druga, która zabrała mi dwie noce przez "Tysiąca". Gorąco polecam tę książkę :)
jan_ka
jan_ka 27 maja 2016, 21:21
Czekam z niecierpliwością na kolejną książkę Andryki. Ma babka naprawdę intrygujące pomysły :-)
przysłano: 17 maja 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca