![]() | Ewa Zarzycka SYTUACJA JEST DOSKONAŁA 6–26 czerwca 2023 |
![]() | Marcin Harlender | ŚRÓDMIEŚCIE SZCZĘŚCIE | notatki z późnego neandertalu 4–14 listopada 2022 |
![]() | Tomasz Dobiszewski TROPIĄC SŁOŃCE 16 grudnia 2022–10 stycznia 2023 |
![]() | Jan Mioduszewski DE-MONTAŻO-MEBLO-GRA Performatywny demontaż 10 grudnia 2022 |
![]() | Katarzyna Bogusz NOMEN OMEN / NIE MAM IMIENIA, BY POWIEDZIEĆ CI KIM JESTEM 9 września 2022–1 pazdziernika 2022 |
Galeria Entropia i Muzeum ASP we Wrocławiu
zapraszają na performance
Shauna Catona /Wielka Brytania/
PRÓG TOTEMU
cz1. Kowadło północy
13.10.2011 godz.15.00-20.00
czas trwania: 5 godzin
lokalizacja: Muzeum ASP Wrocław ul.Traugutta 19/21
specjalne podziękowania dla
Andrzeja Dudka-Dürera
Foto z performance'u 'SCRATCHMARKS'
/IMAF 2011 in Odzaci, Serbia, wrzesień 2011/
© Robert Pugh
Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zmienił się w łóżku w potwornego robaka.” Franz Kafka, Przemiana, 1915.
Od wczesnych lat 80. brytyjski artysta Shaun Caton zrealizował w galeriach, muzeach i na festiwalach na całym świecie ponad 250 performance’ów. Sam artysta nazywa swoje działania „żywymi, oddychającymi obrazami”. W ich trakcie często wprowadza się w trans i w tym stanie maluje i rysuje. Ry! sunki są “monumentalne” (do 10 m) albo miniaturowe (10 cm x 10 cm) i mogą służyć jako metafizyczne ogniwa, łączące fetyszystyczne obiekty z wykorzystywanymi przez artystę materiałami, w których niezmiennie tkwi potencjał transformacji i regeneracji. Krytycy piszą o działaniach Catona w następujący sposób: „epicki prymitywny performance i szamanistyczne gryzmoły…” („TACTILEbosch”, 2007), „autentycznie przerażające” („The Scotsman”, 2009). Każdy performance jest jedyny w swoim rodzaju i nigdy nie jest powtarzany.
„Próg totemu”, pierwszy performance Catona w Polsce w 2011 roku, jest liminalnym performancem, składającym się z poszerzonych powtarzalnych rytualnych działań, w którym wiele warstw osobliwych obrazów tworzy rozwijającą się w czasie, piktograficzną opowieść. Opowieść ta jest często przerywana i modyfikowana, by przybrać inny kształt i toczyć się dalej, ad infinitum. Jednak jest to historia bez ! słów, dosłownych odniesień i interpretacji. Amerykański p! oeta Clayton Eshleman nazwał niedawno performance Catona „nadprzyrodzonym ogrodem”. Artystę fascynuje archaiczny język obrazów i znaków, które wyłaniają się z prehistorycznego czasu snów lub pozwalają zajrzeć w odległą przyszłość ludzkości. W działaniach Catona odnajdujemy paralele do słów Georges’a Bataille’a na temat skalnych malowideł z Lascaux:
"A zatem, gdy tylko było to możliwe, uciekali od monotonii, od zmiennej regularności ludzkiego porządku; powracali do innego świata – świata dzikości, ciemności, urzekającego animalizmu; żarliwie, ogarnięci lękiem, przedstawiali ten świat, usiłując zapomnieć na chwilę o jasności dnia."
Potężną inspiracją performence’ów Catona jest siła prehistorycznej sztuki i możliwość zwierzęcości oraz metamorfozy ciała. Performance artysty mają szamanistyczny charakter – widzowie pozostają pod ich wrażeniem długo po ich zakończeniu.
W! ięcej informacji o artyście: www.shauncaton.com