Sztuka

SilesiaTopia w Rondzie Sztuki

Czas jest tym dla kultury pamięci, czym przestrzeń dla ars memoriae.
J. Assmann, Kultura pamięci

 

Czas i przestrzeń, pamięć i tożsamość – pojęcia na ogół wiązane z ciągłością i jednorodnością okazują się być materiałem splecionym z różnorodnych fragmentów. Pamięć zbiorowa i własne wspomnienia, mapa mentalna i fizycznie wyznaczone granice, tożsamość narodowa i ‘małe ojczyzny’, język ojczysty i ten drugi – język obcy… życie śląskich miast okazuje się być życiem wielokrotnym.


Polsko-niemiecki projekt artystyczny SilesiaTopia podejmuje skomplikowany temat tożsamości; splecionej (i splątanej) historii sąsiadujących krajów postrzeganej ze wspólnej, proeuropejskiej perspektywy.


www.silesiatopia.de


 

Inicjatorka i dyrektor artystyczny projektu: Karina Schönthaler Pośpiech
Kuratorka: Małgorzata Szandała

Uczestniczące artystki:

Claudia Hajek
Area, 2013”
Chodzi o powierzchnie, linie i rytm, chodzi o przemiany, pęknięcia, ruchy, chodzi o czas i przestrzeń.

 

Doris Hinzen-Röhrig
Hommage á Huta Zabrze”
Panorama śródmiejskiego kompleksu hutniczego wywołuje we mnie rozliczne pytania o historię tego miejsca.

 

Georgia Krawiec
Dychotomia gniazd. Śląskie portrety z tej i nie z tej ziemi”
Utrwalam wizerunki śląskich rozdzielonych rodzeństw, żyjących „po tej i po drugiej stronie”.

 

Kasia Kujawska-Murphy
Tożsamość”

Język wyznacza naszą tożsamość. Pomimo wolnych granic w Europie tworzymy je sami – granice mentalne.

 

Ute Lindner
Jestem jeszcze w swoim domu”

Podróż w historię własnej rodziny w Karkonosze. Ostatnie słowa Gerharda Hauptmanna są pytaniem o tożsamość. Gdzie i kim jestem?

 

Katarzyna Łyszkowska
„Południca/Połednica/Pschespolnitza“
Opisuję polsko-niemieckie stosunki bazując na wspólnych elementach baśni z terenów Śląska, Prus Wschodnich i obecnych Niemiec.
 

Joanna Nowicka
„Przenikanie”
Portretując rodziców z dziećmi oraz architekturę Osiedla Borsiga pokazuję tajemnicę przenikającej się historii.

 

Jani Pietsch
Dom Dziecka w Zabrzu – zmienne tożsamości”
Kilkoro polskich dzieci żydowskiego pochodzenia ocalało z Holocaustu, dzięki temu, że polscy katolicy ukryli je przed Niemcami.


Karina Schönthaler-Pospiech
„Pościelona na różach. Polsko-niemiecka pamięć narodowa i rodzinna”

Łączę fragmenty mojej i tamtej historii w dwustronnych pasmach o formacji inspirowanej Stonehenge.

 

Mona Tusz

Widzę przez Laurę”

Przy okazji  malowania murali, amatorsko filmowałam sceny z życia Bozywerka i innych miejsc, których wspólnym elementem jest poprzemysłowa wyrwaktórą pragnę zamalować.

 

 


 

Sponsor

DB Schenker Rail Polska S.A.

 

 

 

Patronat

Logo od Bildungswerk Berlin der Heirich-Böll-Stiftung

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

od: 5 września 2013
do: 16 września 2013 Rondo Sztuki, Katowice

Patronat medialny:
Wywrota

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 12 sierpnia 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca