Wywrota
Jarosław Klebaniuk

Jarosław Klebaniuk

57 Wrocław
77 artykułów 2 teksty 54 komentarze
W pracy naukowej zajmuję się postawami politycznymi. Poza tym działam społecznie w redakcji portalu Lewica.pl. Pisuję też recenzje i teksty publicystyczne. Prowadzę blog w portalu NaTemat. W "Akcencie", "Frazie", "Kresach" i "Lampie" publikowałem…

strony: « 1 2 3 »
alfabetycznie chronologicznie

Ofelia tonie w łyżce wody

Ostentacyjne zaprzeczenie tragizmowi, rozterkom i pesymizmowi wpisanemu w oryginał to nieco za mało, żeby stworzyć wybitne przedstawienie. Hamlet Cezarego Tomaszewskiego to jednak z pewnością udany debiut reżyserski.
Jarosław Klebaniuk · 19 pazdziernika 2011 · teatr ·

Okrutna próba

Miłość nie może już niczym zaskoczyć. Nadmierne jej eksploatowanie w utworach dramatycznych uczyniło z niej temat niemal nieatrakcyjny. Tym, co ratuje teatr od telenowelizacji w wersji brazylijskiej są drobne komplikacje i sięganie po nowe środki ukazywania ludzkich dramatów.
Jarosław Klebaniuk · 1 czerwca 2011 · teatr ·

Orangutan pod wulkanem. O spektaklu Ad Spectatores „Morderstwo przy Rue Morgue”

W kryminalnym spektaklu według opowiadania Edgara Alana Poe udało się Maciejowi Masztalskiemu zastąpić napięcie wokół nierozwiązanej zagadki morderstwa napięciem mięśni jarzmowych widzów. Godzina nieprzerwanej, zróżnicowanej zabawy odbywa się w towarzystwie kurtyzan i z rajem dla miłośników trunków w tle. Nawet małpa na tym przyjęciu dostaje małpiego rozumu.
Jarosław Klebaniuk · 12 kwietnia 2011 · teatr ·

Ośle-piony si-no-log wpada w sidła

"Auto da fé" jest powieścią o złudzeniach i samooszukiwaniu się. Żadne z tych przekonań nie ma szans w zderzeniu z rzeczywistością, wszystkie jednak czynią życie znośnym i są źródłem motywacji do działania, w niektórych przypadkach zupełnie irracjonalnego.
Jarosław Klebaniuk · 15 lipca 2012 · literatura · 1 komentarz

Piękny powiększony świat

„Mikrokosmos” to bardzo dojrzała, bogata wizualnie i brzmieniowo inscenizacja znanej baśni. Ruch postaci, ich pantomimika i onomatopeje tworzą wraz z muzyką i precyzyjną grą świateł naprawdę piękne widowisko.
Jarosław Klebaniuk · 28 listopada 2011 · teatr · 1 komentarz

Pogoda dla rogaczy. Lazarus o małżeństwie

Czy małżonkowie powinni być sobie bezwzględnie wierni? Czy powinni mówić sobie wszystko, jeśli chcą być ze sobą blisko? Czy należy za wszelką cenę walczyć o miłość ukochanej osoby?

Arnold Lazarus jest trzecim, obok Alberta Ellisa i Aarona Becka pionierem podejścia poznawczo-behawioralnego w psychoterapii. Kilkudziesięcioletnia praktyka pozwoliła mu nie tylko na rozwinięcie …

Jarosław Klebaniuk · 17 marca 2013 · książka · 2 komentarze

Pokażcie mi mysią dziurę…

Spektakl Klemma został zrobiony z rozmachem i wykorzystano w nim wiele ciekawych pomysłów aktorskich, scenograficznych i muzycznych. Jednak niekonsekwentne poprowadzenie roli Judyty sprawiło, że nie był porywający.
Jarosław Klebaniuk · 24 pazdziernika 2011 · teatr ·

Poza polityczną poprawnością

Demirski napisał a Strzępka zaordynowała spektakl na miarę „Dziadów. Ekshumacji”, być może nawet lepszy. Przesłanie ideowe nie sprowadza się do potępienia kołtuństwa, zaś różnorodność scenicznych środków i aktorska doskonałość sprawiają, że trzy i pół godziny mijają w kwadrans.
Jarosław Klebaniuk · 9 kwietnia 2011 · teatr ·

Pławanow

Olbrzymia przestrzeń sceny sprawiła, że kameralność i nieśpieszność właściwa dramatom Czechowa zostały zastąpione przez bardziej współczesne odmiany niepokoju. Dostaliśmy spektakl bez rosyjskiej duszy i musimy wierzyć na słowo, że to, co ją zastąpiło to dusza holenderska.
Jarosław Klebaniuk · 12 pazdziernika 2011 · teatr ·

Rita edukuje

Widzowie, którzy obawiają się, że trafią na zbyt hermetyczny spektakl, a jednocześnie stronią od łatwych, prymitywnych widowisk, mają szansę na osiągnięcie prawdziwej satysfakcji. Rzeszowska „Edukacja Rity” znakomicie wypełnia lukę pomiędzy teatrem wysokim i rozrywkowym.
Jarosław Klebaniuk · 26 września 2011 · teatr ·

Skrzynia jest pusta

Paweł Kamza: „Pierwsza komunia”. Plakat z nagim mężczyzną, tyłem odwróconym, w towarzystwie kobiet zapowiadał transgresyjne treści. Z plotek krążących po mieście można było dowiedzieć się, że słownictwo w sztuce niecenzuralne, a sceny drastyczne. Tymczasem Paweł Kamza napisał i wyreżyserował rzecz nie tylko łagodną i politycznie, po polsku, poprawną, ale wręcz bogobojną.
Jarosław Klebaniuk · 25 lutego 2011 · teatr · 3 komentarze

Śmierć w kichnięciach absurdu

Masowe zejścia na skutek hiszpanki swego czasu zadały bliskim ofiar więcej cierpienia niż wojna światowa. U progu sezonu influenzy Masztalski próbuje wzorem Monty Pythona jak zawsze patrzeć na jaśniejszą stronę… śmierci
Jarosław Klebaniuk · 25 pazdziernika 2011 · teatr ·

Statyści w tiulach

Ad Spectatores przyzwyczajają do niecodziennych pomysłów. Jazda po mieście w ramach spektaklu już chyba kiedyś była, jednak tym razem akcja nie toczyła się w samochodzie, a jedynie ten dotoczył się po charakterystycznych wybojach na miejsce akcji.
Jarosław Klebaniuk · 26 sierpnia 2011 · teatr ·

Strzelby nie było

Wiedziałem, że idzie o coś znacznie poważniejszego niż zgrabne nogi w dżinsach i klnących agentów specjalnych. Przeczuwałem, że to tylko błahy pozór, pod którym ważą się losy polskiego miasta, pewnie i całego świata.
Jarosław Klebaniuk · 25 grudnia 2012 · teatr ·

Szekspir, Wolter i Kaczor

Egocentryzm, poczucie własnej wielkości, zrzędliwość, brak względu na innych ludzi, uciążliwe dla otoczenia dziwactwa, a pod tym wszystkim poczucie niespełnienia i nieszczęścia – oto cechy głównego bohatera sztuki Thomasa Bernharda.
Jarosław Klebaniuk · 3 czerwca 2011 · teatr ·

Tacy jesteście ważni?

W jednym z najciekawszych spektakli Dialogu zobaczyliśmy prawdziwie transgresyjny teatr. Artystyczna prowokacja posłużyła ważnemu celowi – zakwestionowaniu idei nacjonalizmu. Przekonaliśmy się, że nie jesteśmy tylko świadkami.
Jarosław Klebaniuk · 18 pazdziernika 2011 · teatr ·

Teatr górą

Klasycznie nie musi znaczyć nudno. Wydobycie nowych znaczeń z archaicznego tekstu wymagało wprawdzie nie lada teatralnej ekwilibrystyki, lecz dzięki temu lekturowy dramat Słowackiego ożył i to bez przykrych efektów właściwych dla zombie.
Jarosław Klebaniuk · 18 września 2011 · teatr · 2 komentarze

To okropne zrozumienie

Ciepła opowieść o trojgu przyjaciół, poszukujących swojej miłości, lecz nie rezygnujących z bliskich relacji między sobą pokazuje, jak bez popadania w emocjonalne ekstrema czerpać z życia to, co najlepsze.
Jarosław Klebaniuk · 20 kwietnia 2013 · książka ·

Trudne początki

Niełatwo zabrać się do pisania recenzji ze spektaklu ulubionego zespołu, gdy musi ona być bardziej niż zazwyczaj krytyczna. Brak dobrych tekstów potrafi dopiec nawet znakomitej trupie aktorskiej, a stworzenie porywającego spektaklu z niespójnego i niezachwycającego materiału nie jest prostym zadaniem.
Jarosław Klebaniuk · 20 sierpnia 2011 · teatr ·

Trupy zacnej trupy

Spektakl Ad Spectatores o nieobecnych pieniądzach i piętrzących się martwych ciałach łączył w sobie elementy czarnej komedii, teatru absurdu, a nawet burleski.

Podstawę stanowił niezły tekst, co w przypadku Ad Spectatores, którego aktorzy nawet substancję miękką i podatną potrafią obrócić w złoto, bynajmniej nie jest oczywistością. Zapewnił…

Jarosław Klebaniuk · 19 marca 2011 · teatr ·

Tu pociąg już nie przyjedzie

Jest coś magnetycznego w „Stazione Termini". Nawet jeśli nie rozpoznajemy wszystkich kulturowych tropów – i tych pop, i tych klasycznych, to i tak mowa ciała okazuje się wystarczająco sugestywna, żeby być ciekawym następnego ruchu i zdarzenia...
Jarosław Klebaniuk · 28 maja 2011 · teatr · 6 komentarzy

Tylko buciki nie przemówiły

Słuchowisko oglądane w teatrze to wielka rzadkość. Możliwość śledzenia tego jak powstają efekty dźwiękowe daje wiele radości, zwłaszcza gdy sami twórcy zdają się ją czerpać ze swojej pracy. „Opowieść wigilijna” w wersji Ad Spectatores dostarczyła bujnej zabawy.
Jarosław Klebaniuk · 1 stycznia 2012 · teatr ·

We love you Arsenal, we do!

Groteskowość sytuacji, zaskakujące konteksty, w których znani bohaterowie zostali ukazani, szybka, chwilami nieco farsowa zmienność scen, no i oczywiście znakomite aktorstwo – oto niektóre zalety najnowszego spektaklu Ad Spectatores.
Jarosław Klebaniuk · 28 sierpnia 2011 · teatr ·

Wyrwa po traumie

Przedstawienie przytłacza potęgą swojej wizualności. Słaby tekst szkodziłby mu bardziej, gdyby nie dobre aktorstwo Magdaleny Cieleckiej i oryginalna atmosfera całości. To coś dla miłośników ciekawego teatru bez nadmiernych oczekiwań.
Jarosław Klebaniuk · 3 kwietnia 2012 · teatr ·

Wystarczyło na NIKE

Siła tego uniwersalnego tekstu o zbiorowym wyrządzaniu krzywdy osobom z najbliższego otoczenia przejawia się w pokazaniu morderstw i gwałtów. Wystarczy to, by poruszyć do głębi, jednak za mało, by doprowadzić do zrozumienia.
Jarosław Klebaniuk · 28 kwietnia 2012 · teatr ·



strony: « 1 2 3 »

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca