Wywrota

Komentarze

Akordy gitarowe - szkoła przetrwania odcinek 1

Rozpoczynasz swoją przygodę z gitarą? Chwyty barowe, molowe, tercje małe, tercje wielkie kwinty, interwały... - co to wszystko znaczy? Odrobina teorii na początek. Zaczynamy!

Odkąd udzielam się na Wywrocie, zauważyłem duże grono aktywnych twórczo gitarzystów. Fakt godny uwagi, w końcu gitara to chyba najpopularniejszy instrument muzyczny. Równolegle z ilością…

lucus · 4 sierpnia 2009 · muzyka · 56 komentarzy

Kaasica
Kaasica 5 stycznia 2009, 16:30
Fajny artykuł ;)
Wszystko prosto i zrozumiale wytłumaczone ! ;)
Brawo !:D
Czekam na następne części :)
Bo w sumie one będą mnie bardziej interesować ;)
maryśś?!
maryśś?! 5 stycznia 2009, 19:34
Swietny artykul!!! Zgadzam sie z Kaasica
Marcin Sierszyński
Marcin Sierszyński 6 stycznia 2009, 20:11
Heeeeeej. I dawno nie widziałem tak wysokiego słupka poczytności artykułu. ; )
Marsyn
Marsyn 6 stycznia 2009, 23:49
bardzo fajny i przydatny tekst, łączy teorię z gryfową praktyką. Ciekaw jestem kolejnych :)
Matrix 7 stycznia 2009, 21:30
bardzo ciekawy artykuł
Michał 11 stycznia 2009, 21:23
artykul ladnie zrobiony tylko dla mnie nie zrozumialy to wszystko to dla mnie czarna magai byc moze nie potrafie tego jescze ogarnac z powodu braku gitary a chcialem sie troszke przed jej zakupem przygotowac mam nadzieje ze z gitara bedzie latwiej (;
lucus
lucus 12 stycznia 2009, 12:29
Na pewno pomocne bedzie zagranie i uslyszenie roznic, na poczatek sprobuj od kogos znajomego pozyczyc gitare na tydzien/dwa, a jesli dalej bedzie cos niejasnego to pisz i sprobujemy rozmontowac problem by byl bardziej zrozumialy :)
nF
nF 13 stycznia 2009, 02:02
Przypomniał mi się artykuł mojego znajomego o jazzie, polecam: traktor.dobrze.org/archiwum.php?id=39
maly31
maly31 13 stycznia 2009, 10:21
Witam. Artykuł w 99% rozumiem i jest dla mnie jasny z wyjątkiem ostatniego zdania. Mianowicie autor napisał "przykładowe tercje małe tercje wielkie kwinty". Tu się nie mogę połapać:( Pomoże ktoś??
lucus
lucus 13 stycznia 2009, 18:17
To sa po prostu schematy interwalow "pod palcami" na gryfie, w razie ktos mial problem znalezc dany dzwiek / interwal. Mozliwe ze korzystamy z roznych przegladarek internetowych i sie diagramy rozjechaly, wiec moze to wynikac z mojego niedopatrzenia od strony technicznej :)
maly31
maly31 14 stycznia 2009, 09:35
Dzięki! Teraz stało się to troszkę jaśniejsze.
Smieszka
Smieszka 22 stycznia 2009, 17:54
Artykuł bardzo ciekawy.Troszkę jak dla początkującego gitarzysty trudny.Ja zrozumiałam go dopiero po 2 przeczytaniu, ale moja koleżanka która dopiero zaczyna nic nie zrozumiała mimo że czytała 10 razy. Jakbyś napisał to troszke łatwiejszym językiem byłoby łatwiejsze do zrozumienia , a co najważniejsze łatwiej by sie to zapamiętywało.Choć znów posiedze troche żeby niektóre żeczy zrozumieć to czekam na kolejną część. Dziekuje z całego serca że ktoś podjął sie tego tematu.
lucus
lucus 22 stycznia 2009, 18:23
W tym wlasnie problem ze tych ewidentnych podstaw od strony teoretycznej nijak nie da sie opisac latwiejszym jezykiem.
W najbardziej prosty (czy wrecz prostacki) sposob mozna powiedziec jedynie, ze wyzej mamy nuty od C do C na pieciolinii i aby otrzymac akordy stawiamy glowki nut na kolejnych kreskach lub polach, wtedy jednak zatraca sie sens systemu dur-moll.
Z drugiej strony, jesli kolezanka czytala calosc na raz i starala sie tak skompilowana wiedze przyjac to nic dziwnego. Jest to dosc problematyczny i czasochlonny temat, ktory polecam analizowac po akapicie, czy nawet po zdaniu, z gitara w rekach.
I wytrwalosci, mi tez troche czasu bylo potrzeba do zrozumienia o co chodzi :)
7578wa
7578wa 26 stycznia 2009, 21:57
42 lata strugam wióry z gryfu i dopiero dziś się dowiedziałem,że ....cytuję

Aby zbudować akord durowy (wesoły), potrzebujemy prymę (dźwięk podstawowy), tercję wielką od prymy oraz tercję małą od tercji wielkiej -

Ja trzymam się zasady prostej ,że wesołe szanty gram z C-dur a smutne z a-moll..

Przeczytam jeszcze raz tę instrukcję
lucus
lucus 26 stycznia 2009, 23:02
Ok, ale do czego zmierzasz?
Artykul skierowany jest do tych, ktorzy chca wiedziec cos wiecej niz "znam a-moll i C-dur w pierwszej pozycji", a ze to dopiero pierwsza czesc to nalezy zaczac od podstaw. Fajnie jest umiec samemu skonstruowac np. E7b9 czy inne Gm7b5 i wiedziec z czego to wynika, a miedzy innymi do tego bede w dalszym ciagu dazyc. Z jednej strony w szantach po nic Ci to nie jest potrzebne, z drugiej grac 42 lata w zasadzie w jednej (paralelnosc) tonacji...
Nie chce sprawiac wrazenia ataku, po prostu, jak to ujales, grasz z C-dur i z a-moll, ale kwestia jest taka ze warto wiedziec jak budowa analizowana na pojedynczych dzwiekach owocuje brzmieniem akordu. Chyba ze uwazasz to za zbedne, bo diagramy ze spiewnika wystarcza, co kto woli.
7578wa
7578wa 28 stycznia 2009, 18:38
Cytat z 22 stycznia> Artykuł bardzo ciekawy.Troszkę jak dla początkującego gitarzysty trudny.Ja zrozumiałam go ... itd

pożartowałem sobie trochę, przepraszam..
gram nie tylko w C-dur, zapewniam..

robisz dobrą robotę, niech muzyka niesie ludziom radość
chociażby z budowania akordów, przydają się bardzo przy brawurowych wykonaniach także szant
powodzenia
lucus
lucus 28 stycznia 2009, 19:09
wybacz, internet ma ta wade ze w tekscie pisanym ciezko jest czasem wychwycic jakie emocje autor ma na mysli.
z tym C-dur to troche moja prowokacja byla, bylbym zdumiony gdybys nie zaprzeczyl :)
7578wa
7578wa 29 stycznia 2009, 22:58
sp'OK o
Zbiciu
Zbiciu 5 lutego 2009, 22:24
jak rozroznic zapis BASOWY od SOLO?
chcialbym grac na solowce w zespole (inaczej gitara prowadząca :D) ale nie wiem jak to odruzniac...;/
lucus
lucus 6 lutego 2009, 16:20
Po pierwsze- od strony czysto teoretycznej - kluczem na pieciolinii. Zastosowany w tym atrykule klucz dotyczy gitar ogolnie, natomiast dla giatry basowej jest inny, w necie znajdziesz jak wyglada.
Po drugie- W zespolach rockowych zwykle jest tak ze bas gra prymy akordow, jedna gitara (tzw. rytmiczna) gra akordy, a gitara prowadzaca gra temat, czyli melodie. Czego nie umiesz odroznic?
Dominikaa
Dominikaa 10 lutego 2009, 22:01
E -------------------------
H -----------------0-1---
G ------------0-2--------
D ----0-2-3--------------
A --3----------------------
E --------------------------

ja tego nie za bardzo załapałam bo mam całkiem inaczej w książce ;/
lucus
lucus 11 lutego 2009, 09:49
To sie pokrywa z nutami obok, w ksiazkach, ktore bywaja czasem mocno "radykalne" stosuje sie wg teorii jedyna sluszna wersje ze game durowa gra sie zawsze w dol - czyli pewnie masz zapisane to samo tylko od konca. Jesli jednak sie myle to przepisz co tam w ksiazce masz i bedziemy sie zastanawiac :)
Kamil Duszek 25 lutego 2009, 11:53
Artykuł jest bardzo dobry, ale żeby był pomocny wymaga już znajomość przynajmniej podstaw muzykologii.
kinia507
kinia507 26 lutego 2009, 15:48
gram juz 4 lata na gitarze ale nie zrozumialam czesci tego artykulu....chyba nawet duzej czesci... a dokladniej poczynajac od twozenia chwytow z bemolem i krzyżykiem np przy D,G... nastepnie z interwalami... tez tego nie rozumiem...no i z reszty rozumiem tylko przyklady dla C-dur... wczesniej gralam na pianinie wiec z nutami i sluchem nie mam problemow... tylko jakos nie wchodza mi do glowy te terminy... jesli moglbys je wyjasnic.. i dokladniej opisac...
lucus
lucus 2 marca 2009, 20:27
Kamil - co masz na mysli z tymi "podstawami muzykologii"? Ten artykul to tak po prawdzie podstawowa wiedza ktora wynioslem z przedmiotu o nazwie "zasady muzyki" w toku ksztalcenia od ewidentnego zera :)
Kinia- domyslam sie ze uczylas sie prywatnie i bez zaprzatania sobie glowy teoria.
Doprecyzuj o co dokladnie chodzi, czego dokladnie nie rozumiesz, ewentualnie zglos sie do mnie na gg.
Fakt jest faktem ze duzo latwiej to wszystko chwycic gdy ktos tlumaczy na zywo, i od razu przeprowadza cwiczenia, dlatego zapraszam na wywrotowy zlot, na ktorym zajme sie tematem:)



strony: 1 2 3 »

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca