Bez odpowiedniej jakości słuchawek, usługi typu Call Center skazane są na klęskę – słuchawka w przypadku tego typu usług to rzecz równie ważna jak silnik w naszym samochodzie. Bez niego daleko nie zajedziemy. Nawet najlepszy konsultant na świecie nie nawiąże odpowiedniego kontaktu z rozmówcą, który go nie słyszy. Żaden szanujący się klient nie będzie tolerował trzasków, czy szumów – szczególnie w sytuacji kiedy próbujemy mu cokolwiek sprzedać. Jednym słowem odpowiednio dobrane słuchawki do call center to absolutna podstawa. Na rynku tego typu akcesoriów nie brakuje – niestety nie brakuje też sprzętu, który po krótkim okresie użytkowania dosłownie zaczyna rozpadać się w rękach. Jak zatem wybrać nasz sprzęt, na co zwrócić szczególną uwagę – oto kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne.
Przede wszystkim wybierając nasze słuchawki do call center powinniśmy się dobrze zastanowić nad otoczeniem, w którym przyjdzie nam je użytkować. Wbrew pozorom to jeden z kluczowych czynników, który będzie miał również wpływ na wysokość poniesionych wydatków. Jeśli nasi konsultanci rozmieszczeni są w niewielkiej od siebie odległości, należy rozważyć modele które pozwalają na odpowiednią redukcję szumów w tle oraz zapewniają odpowiedni dobór czułości mikrofonu. W przypadku tego centrów obsługi klienta nie warto oszczędzać dokonując wyboru słuchawek jednousznych – możemy być prawie pewni, że nasi konsultanci będą się wzajemnie zagłuszać. To z kolei drastycznie obniży poziom świadczonych przed nas usług.
Dodatkowy – niezwykle ważny pod względem prawnym – atrybut słuchawek do call center to limit hałasu, czyli mówiąc inaczej – maksymalna głośność urządzenia. Mogłoby się wydawać – im mocniej nasze słuchawki do call center brzmią nam w uszach, tym lepiej – nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że kwestia ta jest przedmiotem dyrektywy Unii Europejskiej. Pracodawcy są zobowiązani do utrzymania szczytowego ciśnienia akustycznego, dla pojedynczego konsultanta, na poziomie poniżej 137 decybeli. Chodzi tu szczególnie o zabezpieczenie przed nagłym wzrostem poziomu dźwięku w słuchawce – wywołanym usterką lub np. emocjonalną reakcją rozmówcy. Tego typu „skok decybeli” - szczególnie jeśli odbywa się cyklicznie - nie tylko wpływa na ogólny komfort rozmowy, ale przede wszystkim stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia konsultanta, stwarzając ryzyko trwałego uszkodzenia słuchu. Warto więc zwrócić uwagę na modele, które posiadają w tym zakresie odpowiednie zabezpieczenia. Dobrym przykładem odpowiedniej ochrony słuchu będę produkty marki Axtel – jak chociażby model Elite HDvoice duo NC.
Kolejny, ważny aspekt doboru odpowiedniej słuchawki do call center to ogólny komfort jej użytkowania oraz trwałość. Musimy pamiętać, że pojedynczy konsultant będzie korzystał z naszego sprzętu przez długie godziny. Kwestia wykonania sprzętu oraz wygody jego użytkowania jest zatem niezwykle ważna. Trudno prowadzić rozmowę telefoniczną na odpowiednim poziomie z rwącym uchem – tego typu dyskomfort zawsze odbije się na jakości przeprowadzanej rozmowy. Dlatego jeśli to tylko możliwe nie kupujmy kota w worku. Starajmy sprawdzić nasz sprzęt własnoręcznie – bądź kupując pojedynczą sztukę, bądź też bezpośrednio odwiedzając salon producenta. Tylko w ten sposób uda nam się potwierdzić trwałość wykonania poszczególnych elementów – czy mikrofon trzyma się wybranej pozycji, czy słuchawki nie trzeszczą przy dopasowywaniu do głowy? Co z długością kabla, potencjometrami? Każdy z tych elementów to newralgiczne elementy słuchawek, które powinniśmy poddać drobiazgowej analizie.
Oceniając trwałość wykonania nie bądźmy jednak zbyt naiwni – każdy, nawet najlepiej wykonany sprzęt z biegiem czasu może ulec uszkodzeniu. Przerwany kabel, wyrwany wtyk słuchawkowy, uszkodzony mikrofon... To prawdziwa zmora i codzienność większości call center. I dlatego właśnie dokonując wyboru naszych słuchawek koniecznie zwróćmy uwagę na możliwość zakupu wymiennych podzespołów oraz akcesoriów. Każdy szanujący się producent zadba o ich dostępność. Pozwoli nam to na uniknięcie zbędnych kosztów – kupowanie nowych słuchawek do call center tylko i wyłącznie ze względu na niewymienną gąbkę czy kabel spiralny jest naprawdę nisko opłacalne. Warto o tym pomyśleć dokonując wyboru sprzętu.
Szeroki wachlarz akcesoriów dla danego modelu słuchawek to zresztą zaleta sama w sobie. Najlepsi producenci nie dbają bowiem tylko o możliwość wymiany lub dokupienia pojedynczych elementów – takich jak kable czy gąbki nauszne - ale oferują również takie różnego rodzaju dodatki - jak chociażby przełącznik trenerski z możliwością wyciszenia mikrofonu oraz słuchawek lub wzmacniacze. Przykładem dobrej jakości po raz kolejny może być produkt Axtela – czyli wzmacniacz AXT-981. Pozwala on na regulacje głośności oraz czujności mikrofonu, posiada 2 porty słuchawkowe RJ i 2,5 mm jack oraz – co najważniejsze - jest kompatybilny z każdym telefonem.
Reasumując – wybierając naszą słuchawkę do call center - oprócz analizy aspektów technologicznych oraz użytkowych – pamiętajmy o trwałości oraz dostępności akcesoriów i dodatków.