Sztuka

Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves 2011

Nagroda Art Moves Special Award dla wybitnych twórców – Marcosa Ramireza ERRE i Kena Luma

 

 

W tym roku organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Na Bilbordach po raz drugi przyznają Nagrodę Specjalną – Art Moves Special Award. Nagroda ta jest przyznawana artyście za rzadką we współczesnym świecie konsekwentną postawę artystyczną, otwartą na otaczającą nas rzeczywistość. Postawa ta przejawia się w tworzeniu wybitnych dzieł sztuki, które poruszają i stwarzają nowe tropy interpretacyjne, dzięki którym możemy na nowo przyjrzeć się zarówno samym sobie, jak i światu, w którym żyjemy. Nagroda ta jest wyrazem szacunku jaki wyrażają artyści - organizatorzy festiwalu innemu artyście. Jest wyrazem zafascynowania i radości płynącej z obcowania ze sztuką innego artysty. Jest też pewnym drogowskazem dla widzów, zachętą do tego, by przyjrzeć się dokładnie twórczości danego artysty. W tym roku zostaną nagrodzeni wybitni artyści Marcos Ramirez ERRE i Ken Lum.

 

 

 

 

O laureatach:

 

Marcos Ramirez ERRE ur. w 1961 w Tijuana, Meksyk; mieszka i pracuje w Tijuana, Meksyk i San Diego, USA
Ramirez brał udział w wielkich międzynarodowych wystawach takich jak VI i VII Biennale w Hawanie, Whitney Biennale w 2000 roku, Biennale w Sao Paulo/Walencji w 2007 roku, Biennale Kalifornijskie 08 i drugie Biennale w Moskwie.

 

ERRE nie posiada formalnego wykształcenia artystycznego. Ukończył prawo, od zawsze zaś interesował się tematyką społeczno-polityczną. Będąc politycznym aktywistą, artysta zaczął używać sztuki do wyrażania pewnych idei i wskazywania na ważne problemy polityczne i społeczne. Urodzony w Meksyku, spędził jednak znaczną część swojego życia w Stanach Zjednoczonych, dzięki czemu dogłębnie zna problemy obu tych krajów, zachowując jednocześnie właściwe outsiderom świeże spojrzenie. To spojrzenie jest też obecne w jego pracach. Znaczna część jego sztuki przybliża opinii publicznej problem meksykańsko-amerykańskiego pogranicza – ekonomicznych peryferii, rozdartych konfliktami i przemocą.

 

Koń trojański na biegunach to monumentalna drewniana rzeźba dwugłowego konia, stworzona w oparciu o homerycki opis Konia Trojańskiego w Iliadzie, jest pracą bezpośrednio wskazującą na problem meksykańsko-amerykańskiego pogranicza. Drewnianego konia na kółkach umieszczono na wysepce na San Ysidro – zatłoczonym przejściu granicznym pomiędzy meksykańską Tijuaną a amerykańskim San Diego. Praca podejmuje problem inwazji i współzależności, zderzenia i przenikania się dwóch kultur. Jedna z głów konia skierowana jest na południe, w stronę Meksyku, druga na północ, w stronę Stanów Zjednoczonych. Przedstawienie Konia Trojańskiego jako istoty z dwoma głowami ma zadanie ukazać skomplikowane relacje pomiędzy dwoma krajami, w których nie jest do końca oczywiste, kto dokonuje inwazji na kogo.

 

Tablice Snellena to cykl prac prezentujących poruszające cytaty ludzi takich jak Buddha czy Desmond Tutu w formie tablic Snellena, używanych w badaniach okulistycznych. Napisy prezentowane na tablicach odnoszą się do problemów niesprawiedliwości, ucisku czy konfliktu. Forma tablicy okulistycznej wykorzystuje metaforę badania wzroku – mierząc naszą umiejętność widzenia problemów społeczno-politycznych podejmowanych w pracach. Tak jak tablice okulistyczne używane są do stawiania diagnozy dotyczącej ostrości naszego widzenia, tak tablice ERRE używane są, by diagnozować stan naszej świadomości i wrażliwości na cierpienie i zło, które nas otacza. 4 tablice przygotowane specjalnie po polsku pokażemy na tegorocznym festiwalu Art Moves na wielkoformatowych powierzchniach.

 

Znaki STOP - cykl przygotowany na Biennale Kalifornijskie w 2008 roku, składa się ze znaków drogowych o kształcie znaku STOP, w które wpisano słowa takie jak „nienawiść” czy „strach”. Dzieło to symbolizuje obszar pogranicza, zamkniętą strefę, rządzącą się prawami przemocy – krainę ograniczeń, nienawiści i strachu. 2 dzieła z tej serii prezentowaliśmy na ubiegłorocznym festiwalu Art Moves.

 

Marcos Ramirez na pytanie dlaczego tworzy sztukę, powiedział:
"Ponieważ nie jest mi wszystko jedno i ponieważ jest to dla mnie najlepszy sposób wyrażania siebie."

 

Na pytanie „Do czego współczesnemu człowiekowi potrzebna jest sztuka?” odpowiedział:
"Współczesne społeczeństwo potrzebuje Sztuki z takiego samego powodu, dla którego potrzebowała jej pierwsza istota ludzka, która pojawiła się na ziemi – ponieważ Sztuka jest narzędziem komunikacji, najwyższą formą wyrazu naszej duszy, a także najlepszym sposobem zrozumienia nas samych, naszych potrzeb, czynów i motywacji. Świat bez Sztuki byłby wyjątkowo mizernym pustkowiem."

 

 

 

 

Ken Lum ur. 1956 w Vancouver, Kanada; mieszka i pracuje w Vancouver, Kanada
Reprezentował Kanadę na Biennale w Sydney w 1995 roku, na Biennale w Sao Paulo w 1997 roku, Biennale w Szanghaju w 2000 roku i na wystawie Documenta XI w 2002 roku.
Ken Lum jest potomkiem kanadyjskich emigrantów z Chin, synem robotników wychowanym we wschodniej części Vancouver. Wiedząc, czym jest ciężkie życie i bieda będąca udziałem klasy pracującej, w swojej sztuce często opowiada historie zwykłych, ciężko pracujących ludzi. Jego sztuka przeniknięta jest empatią i wrażliwością na ich los. Lum jest też zainteresowany poszukiwaniem własnej tożsamości i zaprasza swoich widzów, by wyruszyli z nim w tę podróż. Pragnie wstrząsnąć nimi, zasiać w nich niepewność i w ten sposób poszerzyć im horyzonty, a także umożliwić lepsze zrozumienie samych siebie.

 

W centrum prac Luma znajdują się zwykli ludzie, których rzadko obserwujemy w sferze publicznej. Artysta opowiada ich codziennych, mało efektownych walkach i staraniach. W jego pracy zatytułowanej Steve, profesjonalna fotografia zwykłego człowieka, azjatyckiego imigranta, jest wyeksponowana tak, aby przykuć uwagę widza. Nad głową mężczyzny wielkimi, komiksowymi literami napisane jest jego imię, „Steve”. W dziele tym, zwykły człowiek ukazany jest jako superbohater, ktoś, kto zasługuje na naszą uwagę.

 

Również w pracach z cyklu Portret-Powtórzony tekst robotnicy, imigranci i szarzy przechodnie znajdują się w centrum uwagi. Ten cykl prac należy do najbardziej znanych i uznanych dzieł Luma. Plakaty przestawiają zwykłych ludzi, uchwyconych w chwilach, kiedy są sami. Tekst znajdujący się koło fotografii przekazuje ich monolog wewnętrzny, ich emocje i myśli. Jeden z plakatów ukazuje dziecko siedzące na schodku wraz z napisem „Hum humhummm, hum hummmmm”, na innej fotografii, zatytułowanej „Co ja tu robię?”, widzimy nagą dziewczynę w odrapanej przebieralni. Jeszcze inne zdjęcie przedstawia pracującego imigranta, podpisane „…uff… Zmęczony jestem… O rany… rany… uff…”. Poprzez te prace, artysta ukazuje te aspekty życia, które rzadko są przedstawiane w sztuce i pozwala nam słyszeć głos ludzi, którym trudno zazwyczaj przebić się do sfery publicznej. Co więcej, umożliwia on też widzom przyjrzenie się samym sobie, bowiem uchwycone w pracach codzienne, niezbyt efektowne sytuacje i proste emocje znane są każdemu z nas. 4 prace z tego cyklu, przygotowane specjalnie po polsku pokażemy w ramach Festiwalu Art Moves 2011.

 

Ken Lum, zapytany dlaczego tworzy sztukę, odpowiedział:
"Tworzę sztukę, ponieważ wierzyłem kiedyś, że jest to jedyna dziedzina, w której można naprawdę uciec od usystematyzowanego i w pełni zdefiniowanego świata, i chociaż w ostatnich latach zaczęły mnie opadać poważne wątpliwości na ten temat, to jednak nadal w to wierzę."

 

Na pytanie: do czego współczesnemu człowiekowi potrzebna jest sztuka? odpowiedział:
"Współczesny człowiek nie ma czasu na nic poza tym, co robi zawsze, bez stawiania pytań o to, dlaczego rzeczy wyglądają tak, a nie inaczej. Współcześni ludzi zasadniczo nie wiedzą nic o współczesnej sztuce i artyści wręcz drażnią wielu z nich. To jest właśnie powód, dla którego ludzie ci potrzebują sztuki współczesnej, ponieważ sztuka współczesna opowiada o sposobach myślenia. Być może poszerzenie horyzontów nie uczyni człowieka szczęśliwszym. Być może nawet go unieszczęśliwi. Jednak dzięki sztuce współczesnej nasze rozumienie siebie i przeżywanie naszego życia staje się głębsze i pełniejsze."

 

 

 

Festiwal dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Gminy Miasta Toruń.

Honorowy patronat nad festiwalem objęli Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki oraz Prezydent Torunia Michał Zaleski.

Patroni medialni:
Polskie Radio, TVP Kultura, Arteon, O.pl, artinfo.pl, cowtoruniu.pl, TVK Toruń, STGU, Gazeta Wyborcza.

Kontakt: Joanna Górska, Rafał Góralski/Galeria Rusz, tel. 604 967 852
www.artmovesfestival.org
 

od: 1 września 2011
do: 17 pazdziernika 2011 Toruń

przysłano: 1 lutego 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca