Ebru to stara tradycyjna turecka technika malarstwa na wodzie, której początki liczyć można już od czasów wynalezienia papieru. Jest ona zupełnie wyjątkowa, ponieważ nadal uprawia się ją w kraju nad Bosforem w niemalże niezmienionej formie. Oznacza to, że wszystkie materiały, tj. pędzle, płyn na którym się maluje i farby trzeba wykonać własnoręcznie z naturalnych półproduktów. Nie tylko to jednak świadczy o wyjątkowości tej techniki. Ebru uwiodło mnie zupełnie inną od naszej europejskiej filozofią sztuki. Z jednej strony sztywne ramy wyznaczone przez tradycyjny kanon, który określa ideały do których dążą artyści. Z drugiej zaś niepowtarzalny i często zaskakujący efekt naszej pracy na powierzchni wody, który jeszcze bardziej zaskakuje przeniesiony na papier. Jest to sztuka będąca jednocześnie rodzajem medytacji, choć własne prace przypominają mi przede wszystkim o niekończącym zmaganiu się z tą delikatną materią, za każdym razem zaskakując czymś nowym.
Marta Puchłowska o sobie:
Jestem artystką wizualną mieszkającą w Warszawie. Moja sztuka koncentruje się na temacie natury, podejmowanej przeze mnie z różnych perspektyw. Interesuje mnie ekologia i naturalny sposób życia. Obserwuję roślinność i jej relacje z człowiekiem i cywilizacją. Kluczowym dla mojej twórczości był pobyt w Turcji, gdzie po raz pierwszy zetknęłam się z tradycyjnymi sztukami tureckimi. Wtedy zaczęłam swoje doświadczenie z turecką sztuką malarstwa na wodzie – ebru, które obecnie stało się jednym z głównych dziedzin moich zainteresowań.
Ukończyłam Akademię Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa w 2015 r. w pracowni Jarosława Modzelewskiego, aneks do dyplomu w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej prof. Mirosława Duchowskiego. Wyjechałam na stypendium na Uniwersytet Sztuk Pięknych Mimar Sinan w Stambule na Wydział Tradycyjnych Tureckich Sztuk. Studiowałam kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie później studiowałam również turkologię. Ukończyłam podyplomowo pedagogikę i obecnie pracuję jako nauczyciel zajęć artystycznych. W 2015 nawiązałam współpracę z Instytutem Kultury Tureckiej Yunus Emre w Warszawie jako artystka ebru. Od 2014 roku jestem związana z Przestrzenią Wieloplastyczną.
Wstęp wolny!
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa