Muzyka

Swingujące 3-miasto: Antykwintet

 

 

 

 

 

Antykwintet był objawieniem polskiej sceny jazzowej przełomu lat 70- i 80-tych. Ze względu na zastrzeżenia cenzury zespół używał również nazwy Antiquintet.  

 

Antykwintet powstał w 1978 roku w Gdańsku. Niemal z biegu wystartowali w konkursie festiwalu „Jazz nad Odrą”, gdzie zebrali bardzo dobre recenzje. Na dodatek perkusista Józef Eliasz otrzymał wyróżnienie. W roku następnym zdobyli już II nagrodę zespołową, a w 1980 roku zwyciężyli jako formacja, a Leszek Kułakowski otrzymał nagrodę za kompozycję.  Po tych sukcesach funkcjonowali jeszcze przez rok, zaliczającwszystkie ważne imprezy z Jazz Jamboree ’80 i Dniami Komedy na Czele. Występowali też w Berlinie Zachodnim, na Węgrzech i w Związku  Radzieckim.  Antykwintet tworzyli:   Leszek  Kułakowski (fortepian, skrzypce, kompozytor, twórca koncepcji zespołu), dziś profesor nadzwyczajny i wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku i dyrektor Komeda Jazz Festiwal w Słupsku. Laureat wielu międzynarodowych konkursów muzycznych. Antoni Śliwa (flet, sax alt) absolwent PWSM w Gdańsku, grał w Teatrze Instrumentalnym Ryszarda Gwalberta Miśka i zespole Rama 111.  Lech Wieleba (kontrabas) od wielu lat mieszkaza granicą gdzie prowadzi własny projekt pt. „Poetic  Jazz” (4 płyty, m.in. z Adzikiem Sendeckim). Józef Eliasz (perkusja) absolwent w PWSM w Katowicach. Od lat prowadzi w Bydgoszczy klub „El Jazz” oraz big-band jazzowy. Mariusz Stopnicki (trąbka) w zespole od 1980 roku, wielokrotny laureat Jazz nad Odrą i Festiwalu Improwizacji Jazzowej; dziś bezkompromisowy artysta i performer. Marian Szarmach (perkusja) w zespole od 1979 roku, obecnie fotografik wyspecjalizowany z zdjęciach dzikich ptaków.

 

   Mimo tych imponujących sukcesów Antykwintet, z którym współpracowali m.in. Grażyna Auguścik i Leszek, doczekał się tylko jednej, radiowej sesji nagraniowej. Nie doczekał się natomiast żadnej płyty, co staramy się naprawić z trzydziestoletnim opóźnieniem.

   Płyta „Antykwintet” zawiera siedem utworów (6 kompozycji Leszka Kułakowskiego i „Minor Mode” Barney’a Kessela) nagranych podczas koncertów zespołu w latach 1978-1980.

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 17 pazdziernika 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca