Literatura

Społeczny kostium ekstremalny we wrześniowym numerze „kulturaenter

Społeczny kostium ekstremalny we wrześniowym numerze miesięcznika „kulturaenter.pl”

 

W „kulturzeenter.pl” od zawsze staramy się nasłuchiwać Naszych i Innych społecznych performatywności. Owo Nasze-Nienasze pojęcie, “to perform” ze swojskim “-ować”,  ma w sobie coś z egzorcyzmowania i coś z afirmacji. W końcu figura aktywnego uczestnika publicznych zdarzeń nie od dziś ma w sobie wiele dwuznaczności.

 

Polska na Praskim Quadriennale

Z Ewą Machnio i Agatą Skwarczyńską, kuratorkami sekcji narodowej, architektonicznej i prezentacji kostiumu ekstremalnego, autorkami oprawy plastycznej rozmawia Justyna Czarnota.

 

Rozkosz miłości Bogdan Łogwynenko

Znajdę sobie strefę przygraniczną i będę stamtąd strzelać w was bańkami mydlanymi z radiopromieniowaniem moich płuc. Codziennie będę podkładać kasety VHS z dobrą pornografią wybitnych polskich reżyserów. Będę siedział pod prywatnym mieszkaniem konsula i uczył się grać na gitarze „Murkę”.

 

Biało-czerwona zazdrość Ołeksandr Bojczenko

Gwiżdżąc Toccatę i fugę d-moll pod kościołem Bacha w Lipsku, szwendając się uliczkami wylizanego do rajskiej czystości Fryburga, wpatrując się w nocne światła Times Square, chowając się przed subtropikalnym słońcem w muzeach waszyngtońskiego National Mall, nie zazdroszczę. Zazdroszczę natomiast Polakom.

 

 

Jesteśmy w patowej sytuacji Z Rimvydasem Valatką, dziennikarzem, publicystą, redaktorem naczelny portalu internetowego „lrytas.lt” i największego dziennika na Litwie „Lietuvos rytas” rozmawia Antoni Radczenko.

 

 

Ukrsploatacja Ołeksij Radynśkyj

O ukraińskiej kulturze masowej mówi i pisze się, że takowa w ogóle nie istnieje. Tymczasem ukraińska kultura masowa nie tylko istnieje, ale rozwija się według dość specyficznego modelu.

 

RIVER//CITIES Natalia Skoczylas

Ostatnimi czasy świadomość obecności rzeki ożywała przede wszystkim podczas powodzi – tymczasem warto byłoby zastanowić się na ich niegdyś kluczowym dla osadnictwa znaczeniem, nad symboliką rzek, które są arteriami przenoszącymi nie tylko życie, ale i koncepcje.

 

Incepcja po rosyjsku Piotr Maciążek

Wybory prezydenckie w Rosji coraz bliżej. Kandydat jest znany – choć jeszcze się do tego nie przyznał – rozważa za i przeciw, niczego nie wyklucza.

 

W poszukiwaniu śladów dawnej „dzielnicy żydowskiej” w Łodzi (cz. 1 – historia) Małgorzata Hanzl

Struktura przestrzenna miasta jest artefaktem danej epoki. Spojrzenie na zapis przestrzenny funkcjonowania społeczności, na fizjonomię miasta pozwala porównywać cechy poszczególnych jego użytkowników.

 

Gruzińska krytyka teatralna. W poszukiwaniu utraconego autorytetu Lasha Chkhartishvili

Współczesna gruzińska krytyka teatralna straciła motywację. Praktycznie każdy stał się ekspertem w dziedzinie teatru; każdy, kto ma kontakt z teatrem – oprócz samego krytyka.

 

Z przedmieść Seattle nad dachy Kazimierza. Interkulturowy milkshake Kingi Lendy

Wywiad Jakuba Wydrzyńskiego

W  środku Festiwalu Kultury Żydowskiej w sercu Kazimierza wpadam na zupę cebulową i tapas do Bagelmama, gdzie spotykam Kingę, dziewczynę rodem z Nowej Huty duszą z Seattle. Między jednym a drugim kęsem bajgla zaczynamy gaworzyć o pop-kulturze, wyborach prezydenckich w USA, emigracji, dwujęzyczności i grunge’owych latach 90.

 

Zarządzanie sporem o przestrzeń — recenzja książki „Zanim wybuchnie konflikt” Jacek Warda

Planowanie przestrzenne jest obszarem w którym skupia się zdecydowana większość publicznych sporów. Nic dziwnego, w końcu spory publiczne dotyczą z definicji spraw, które interesują wiele osób, a przestrzeń to dobro społeczne.

 

Zapraszamy także do odwiedzania archiwum tekstów z miesięcznika (bezpłatny dostęp):

http://kulturaenter.pl/numery/

 

Kontakt:

 

e-mail: redakcja@kulturaenter.pl

 

 

 

 

22 września zapraszamy również na spotkanie z białoruskimi artystami niezależnymi

 

 

Spotkania Kultury Enter № 8

Białoruś – artyści jeszcze są

 

 

Konferencja prasowa biura informacyjnego Solidarity with Belarus.

Dyskusja z represjonowanymi artystami białoruskimi

 

22 września (czwartek), godz. 18:00

 

Tatiana Niadbaj – Solidarity with Belarus (Warszawa)

Paweł Laufer – Kultura Enter (Lublin)

Maksim Żbankou (Mińsk)

Aleś Puszkin (Bóbr, Białoruś)

Siewiaryn Kwiatkouski – budzma.org (Mińsk)

 

Kontakt: office@solidarityby.eu, +48 22 826 05 12,

00-021 Warszawa, ul. Chmielna 15-204

 

 

Organizatorzy:

Miesięcznik kulturaenter.pl 

Solidarity with Belarus Information Office

Warsztaty Kultury

 

Kontakt:

Paweł Laufer

+48 883 993 446

pawellaufer@gmail.com

 

miesięcznik wymiany idei kulturaenter.pl

Wydawca: Warsztaty Kultury, ul. Popiełuszki 5, 20-052 Lublin,

e-mail: redakcja@kulturaenter.pl


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 3 marca 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca