Literatura

O czym opowiadają książki postapokaliptyczne?

Książki postapokaliptyczne w literaturze zaliczane są do fantastyki. Co odróżnia je szczególnie od reszty powieści?

 

Książki postapo o końcu świata

 

Książki postapokaliptyczne opisują wizję życia po tym jak nadszedł kres tego co nam znane. Resztki ludzkości próbują się odnaleźć w nowej rzeczywistości i przetrwać, ponieważ otoczenie okazało się być jeszcze straszniejsze niż się wydawało.

 

Koniec świata najczęściej następuje przez wojnę (szczególnie często mowa jest o wojnie atomowej), katastrofy klimatyczne lub ekologiczne, a także najazd obcej i silniejszej cywilizacji.

Ziemia zostaje zniszczona, a ludziom, którzy przeżyli zostaje bytować na jej zgliszczach lub odnaleźć się w rzeczywistości, w której ponownie natura sprawuje władze, czy też obce byty.

 

Człowiek w tym wrogim świecie nie tylko szuka drugiego człowieka, ale też niekiedy go unika, ponieważ powstają klany lub kasty, a wraz z nimi walka o dobra, pożywienie, czy panowanie nad innymi.

Książki postapokaliptyczne pojawiają się w najróżniejszych koncepcjach. Większość z nich możesz dostać np. w sklepach Empik. 

Dynamiczna akcja powieści

 

W książkach postapokaliptycznych akcja często toczy się niezwykle dynamicznie. 

Przede wszystkim dzieje się to za sprawą wielu niebezpieczeństw wokół bohaterów, a także niepokojącego klimatu całości fabuły. 

 

Bardzo często postacie stają na psychologicznym skraju drogi, w którym muszą podjąć bardzo znaczące, ale też żądające poświęceń decyzje. 

 

Po dawnej cywilizacji zostały tylko wspomnienia lub niewielkie resztki, dlatego każdy kto przeżył nie tylko musi szybko nauczyć się jak radzić sobie w nowej rzeczywistości, ale też wywalczyć należne miejsce.

Pamiętaj, tutaj nikomu nie można ufać. Resztki ludzkości starają się za wszelką cenę przetrwać.

Lektury dla różnych grup wiekowych

 

Literatura postapokaliptyczna ma najróżniejszych odbiorców. Powstają książki nawet dedykowane dzieciom, które opisują np. naszą planetę po tym jak nie zadbamy o nią i zostanie wyniszczona cała roślinność.

Książki postapo mocno trafiają w gust młodzieży. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych pozycji to "Igrzyska śmierci", które doczekały się równie świetnej ekranizacji.

 

W nich bohaterowie, mimo fantastycznych oraz niecodziennych reali, wciąż przeżywają typowo ludzkie rozterki, namiętności i uczucia. Rodzą się, dojrzewają i zmieniają, a potem umierają.

 

W książkach postapokaliptycznych zawiera się nasz niepokój i strach przed tym co nastąpi i do czego możemy doprowadzić, ale też nadzieja, że nawet po końcu świata jest szansa na jakieś życie. 

Prawie każdy miłośnik fantastyki odnajdzie w tej kategorii coś interesującego dla siebie. 

 

Redakcja

Redakcja

26 z Internetu
7906 artykułów 1719 tekstów 70 komentarzy
Wywrota.pl to interdyscyplinarny serwis społecznościowy zajmujący się kulturą. Jest jednym z pierwszych portali kulturalnych w polskim Internecie – działa od 1998 roku. W tym czasie otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in.: Papierowy Ekran…


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 13 grudnia 2022 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca