Literatura

BALLA: „Podszepty”

W Biurze Literackim ukazały się „Podszepty” Balli. To już druga po „Świadku” pozycja prozatorska jednego z najgłośniejszych współczesnych słowackich pisarzy, wydana sumptem wrocławskiego wydawnictwa. Po raz kolejny autorem przekładu jest Jacek Bukowski. Podpisujący się tylko nazwiskiem Balla zabiera czytelnika w podróż pełną humoru i groteski.

 

Balla został okrzyknięty „najdziwniejszym” pisarzem ze Słowacji nie bez powodu. Postawa artystycznego outsidera, nie szukającego wspólnoty grup literackich i nie pragnącego przemawiać głosem pokolenia, pozwala jego tragikomicznemu stylowi osiągnąć oryginalność nie mającą precedensu w panoramie współczesnej literatury słowackiej.

 

Urodzony w 1967 r. w Nowych Zamkach, ukończył studia ekonomiczne w Bratysławie, gdzie mieszka i pracuje. Opublikował do tej pory: „Leptokaria”, „Outsideria”, „Gravidita”, „Tichý kút”, „Unglik”, „De la Cruz”, „Cudzí” i „V mene otca”. W polskim tłumaczeniu ukazały się dotąd dwie pozycje: „Niepokój” i „Świadek”, zyskując uznanie rzeszy czytelników.

 

„Podszepty” to zbiór prozatorskich miniatur, wyjętych z życia w miejskim mikrokosmosie, którego proste, codzienne zdarzenia, napotkani ludzie i wytropione absurdy, dziejące się w ulubionym przez Ballę półmroku, stają się dla słowackiego pisarza najlepszym materiałem do stawiania filozoficznych pytań, kryjących w sobie zarazem ironię i potrzebę współczucia.

 

„Od lat jestem pełnoetatowym urzędnikiem - więc mogłoby się zdawać, że z powodu braku czasu pisywanie krótszych tekstów jest dla mnie najbardziej odpowiednie. Czas by się może i znalazł, tyle że ja każdą stroniczkę poprawiam w nieskończoność” - wyjaśniał Balla w wywiadzie udzielonym dla „Przystanku Literackiego”.

 

„Sekwencje krótkich, lapidarnych zdań (bądź ich równoważników) występują na przemian z długim ciągiem wykrzyczanego potoku słów o nieco zaburzonej składni. W wyniku tego niektóre fragmenty jego prozy przypominają utwór muzyczny z epoki klimatu austriackiego ekspresjonizmu...” - pisze w posłowiu do „Podszeptów” o stylu pisarza Jacek Bukowski.

 

Balla, wraz z pochodzącym z Ukrainy Andrijem Bondarem, byli bohaterami projektu „Mocna proza Środkowej Europy”, realizowanego przez Fundację Europejskich Spotkań Pisarzy w ramach tegorocznej edycji Portu Literackiego. Czytanie z udziałem autorów oraz ich tłumaczy odbyło się 21 kwietnia o godzinie 16:30, przyciągając tłumy fanów tej twórczości.


„Podszepty” w Poezjem! >>>
http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113927


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 13 maja 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca