Literatura

Nowości i zapowiedzi Wydawnictwa Krytyki Politycznej



Aleksandra Domańska, Ulica cioci Oli

Ulica cioci Oli to esej biograficzny  o Helenie Kozłowskiej „Oli”. Kozłowska była od lat dwudziestych XX wieku członkinią Komunistycznej Partii Polski, aktywistką podziemia komunistycznego, a w końcu wysokiej rangi dygnitarzem partyjnym. Należała do grona osób, które współtworzyły najnowsze dzieje Polski, a których działania dziś postrzegane są w sposób jednoznacznie negatywny. 
 
Ulica cioci Oli jest próbą zrozumienia motywów babki przez wnuczkę, która nigdy nie podzielała jej przekonań. Punktem wyjścia jest „dekomunizacja” skromnej, liczącej zaledwie jeden numer ulicy na warszawskim Czerniakowie, która nosi imię Heleny Kozłowskiej. Zagmatwane i mroczne dzieje XX wieku oglądamy przez dziurkę od klucza.

O autorce:
Aleksandra  Domańska - reżyserka, scenarzystka, eseistka. Zajmuje się „geografią miejsc pamięci”: stworzyła film dokumentalny o warszawskiej kamienicy pt. Wilcza 11, na realizację czeka projekt filmowy o domu jej matki - Grzybowska 6/10. Chełm, rodzinne miasto jej ojca, stał się z kolei bohaterem eseju pt. Poświadczenie obywatelstwa.

Książka wkrótce będzie dostępna także w formie ebooka. 
Czytaj fragment w Dzienniku Opinii
Zamów w księgarni internetowej KP

Wydanie:  I  Projekt okładki:  Katarzyna Błahuta Oprawa:  miękka Format: 137 x 205 ISBN:  978-83-62467-98-3 
Książkę opublikowano dzięki wsparciu Open Society Foundations.



Nowy taniec. Rewolucje ciała

Czy w tańcu zawsze potrzebny jest ruch? Kto powiedział, że „tancerka ma być jak Statua Wolności”? Nowy taniec. Rewolucje ciała to opowieść o uwikłaniu tańca w historię i politykę, a zarazem autorski przegląd najciekawszych współczesnych zjawisk z pogranicza choreografii, teatru i sztuk wizualnych. Odtrutka na Taniec z gwiazdami i dowód, że o tańcu można mówić bez naiwności i egzaltacji.
 
Wśród autorów: Witold Mrozek, Anna R. Burzyńska, Julia Hoczyk, Dariusz Kosiński, Anna Królica, Agata Łuksza, Joanna Szymajda, Matylda Małecka.

Czytaj fragment
Zamów w księgarni internetowej KP

Wydanie:  I Projekt okładki:  rzeczyobrazkowe.pl Oprawa:  miękka ze skrzydełkami Format: 145 x 205 ISBN:  978-83-63855-16-1 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Już wkrótce:

Kamil Sipowicz, Encyklopedia polskiej psychodelii

Co zażywał Mickiewicz, a co inni wieszcze? Czy pogańscy Słowianie ćpali więcej niż chrześcijańscy? Jak wiele polska i światowa kultura zawdzięcza substancjom psychodelicznym? Czy psychodeliki są niebezpieczne dla kapitału?  A ty skąd miałeś te grzybki? I czemu się ze mną nie podzieliłeś?

Encyklopedia polskiej psychodelii to pierwsze tak wyczerpujące opracowanie na temat zażywania psychodelików na rodzimym gruncie. Kamil Sipowicz odkrywa nieznane fakty, przywołuje zapomniane epizody z życia artystów i pisarzy, zagłębią się w słowiańską tradycję. Wszystko to ilustruje barwnymi cytatami i reprodukcjami.

O autorze:
Kamil Sipowicz - historyk filozofii, dziennikarz i artysta.  Publikował m.in. w „Jazzie”, „Studia Philosophiae Christianae”, „Przekroju”, „Playboy’u” i „Gazecie Wyborczej”. Debiutował jako poeta w 1983 w podziemnym wydawnictwie Przedświt oraz w „Twórczości”. Od tego czasu wydał kilka tomików poezji, m.in. Świder metafizyczny i Pieśni solarne. Opublikował też książki Heidegger: degeneracja i nieautentyczność, Hipisi w PRL-u oraz album Czy marihuana jest z konopi?. Trylogia Sipowicza (Hipisi w PRLu, Czy marihuana jest z konopi?, Encyklopedia polskiej psychodelii) z czasem ma zamiar zastąpić trylogię Sienkiewicza.
 
Więcej>>

Wydanie:  I Projekt okładki:  Noviki Oprawa:  miękka Format: 209 x 260 Liczba stron:  448 ISBN:  978-83-62467-88-4 Premiera:  01.04.2013
Książka ukazuje się dzięki wsparciu Open Society Foundations.


Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej

Od brazylijskiej kontrkultury lat sześćdziesiątych i amerykańskiej awangardy, przez noise, free jazz czy muzykę konkretną, aż po grime i Iannisa Xenakisa. Od studiów nagraniowych francuskiego radia w powojennym Paryżu, przez lofty nowojorskiej East Village, do sypialni nastoletnich producentów dubstepu. Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej prezentuje najbardziej znaczących artystów, zespoły i gatunki. Wszystko, co powinniście wiedzieć o muzyce współczesnej, ale nie wiedzieliście, kogo zapytać.
 
Wśród autorów m.in. Simon Reynolds, John Szwed, Peter Shapiro, Stewart Lee oraz krytycy kultowego magazynu „The Wire”. Redakcja: Rob Young.

Książka będzie dostępna także w formie ebooka.
Czytaj fragment

Wydanie:  I Projekt okładki:  rzeczyobrazkowe.pl Oprawa:  miękka Format: 118 x 165 Liczba stron:  352 ISBN:  978-83-63855-15-4 Premiera:  01.04.2013

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 27 marca 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca