Literatura

Przyznano Literacką Nagrodę Nobla 2020

 

Literacką Nagrodę Nobla za rok 2020 otrzymała Louise Glück, amerykańska poetka i eseistka. Akademia Szwedzka doceniła Amerykankę za „niemożliwy do pomylenia poetycki głos, którego surowe piękno przekształca indywidualną egzystencję w uniwersalne doświadczenie”.

 

Louise Glück to pierwsza poetka nagrodzona Noblem od 1996 roku, kiedy to najważniejsze literackie wyróżnienie świata zdobyła Wisława Szymborska. Glück jest też szesnastą kobietą w historii uhonorowaną literackim Noblem.

 

77-letnia poetka urodziła się i wychowała w Nowym Jorku. Ma na swoim koncie kilkanaście tomów wierszy, m.in. Meadowlands, The Wild Iris czy The Triumph of Achilles. Jej twórczość była wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach literackich – otrzymała m.in. Nagrodę Pulitzera w dziedzinie poezji w 1993 roku, Nagrodę Bollingera w 2001 oraz National Book Awards w 2014. Żaden zbiór wierszy Amerykanki nie doczekał się dotychczas polskiego wydania, choć kilka jej wierszy, w tłumaczeniu Julii Hartwig, ukazało się w wydanej w 2003 roku antologii poetek amerykańskich pt. Dzikie brzoskwinie.

 

 

Fotografia poetki pochodzi ze strony:  wyborcza.pl

Dominika Ciechanowicz

Dominika Ciechanowicz

42 Zielona Góra
350 artykułów 39 tekstów 2799 komentarzy
Współpraca
Zasłużeni dla serwisu


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 8 pazdziernika 2020 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca