Wywrota

Witaminy dla mężczyzn uprawiających sport

Jednymi z najczęściej stosowanych suplementów diety są witaminy dla sportowców. Nie są to oczywiście preparaty dedykowane wyłącznie osobom uprawiającym sport zawodowo, ale po prostu każdemu, kto prowadzi aktywny tryb życia. Uprawianie sportu doskonale wpisuje się w zdrowy tryb życia, gdyż wymaga odpowiednio zbilansowanej diety. Właściwy sposób żywienia ma na celu dostarczenie wszystkich składników odżywczych niezbędnych intensywnie pracującemu organizmowi. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, w jaki sposób każdy mężczyzna uprawiający sport powinien komponować dietę i czy konieczne jest uzupełnienie jej suplementacją.

Dieta dla mężczyzny uprawiającego sport

Omawianie diety dla osób uprawiających sport może na pierwszy rzut oka wydać się bezcelowe. Wszak tyle mówi się o tym, że dieta powinna być indywidualnie komponowana dla każdego z nas. Na jadłospis wpływ ma przecież nasz wiek, waga, stopień aktywności fizycznej, rodzaj treningu i cel treningowy. Można jednak nakreślić pewne ogólne zasady odżywiania w sporcie – i to właśnie dla Ciebie zrobimy.

 

Jeśli uprawiasz sporty siłowe i Twoim celem jest rozbudowa masy mięśniowej – skoncentruj się na odpowiedniej kaloryczności diety. Powinna ona dostarczać około 200 – 300 kalorii więcej niż wynika to z dziennego zapotrzebowania na kalorie. Taka nadwyżka kaloryczna ma na celu stworzenie odpowiednich warunków do budowania masy mięśniowej. Bardzo ważne jest ponadto zwiększenie podaży białka. Natomiast amatorzy treningu cardio powinni zadbać o spożywanie większych ilości węglowodanów, które stanowią doskonałe źródło energii. A co z kaloriami? O ile nie trenujesz bardzo intensywnie, przygotowując się np. do zawodów – spożywaj tyle kalorii, ile wynika z Twojego dziennego zapotrzebowania. Jeśli natomiast Twoim celem jest redukcja masy ciała – zmniejsz ilość kalorii o około 300.

 

Kaloryczność diety to nie wszystko – konieczne jest odpowiednie jej zbilansowanie tak, aby dostarczyła wszystkich niezbędnych minerałów i witamin. Ułatwią one spalanie tkanki tłuszczowej, zwiększą efektywność pracy mięśni podczas treningu, usprawnią funkcjonowanie układu krążenia i nerwowego. Szczególnie ważne dla osób uprawiających sport są następujące minerały i witaminy:

 

- witaminy z grupy B, które regulują przebieg niemal wszystkich przemian metabolicznych, zapewniają odpowiedni poziom energii, odgrywają kluczową rolę w profilaktyce miażdżycy

- witamina D, która wzmacnia kości, łagodzi stany zapalne stawów, wykazuje działanie anaboliczne zwiększając przyrost masy mięśniowej oraz wspomaga pracę serca i mózgu

- witamina C łagodząca stany zapalne, neutralizująca wolne rodniki powstające w znacznych ilościach podczas treningu oraz wspomagająca odporność

- magnez i potas, które regulują przewodnictwo nerwowo – mięśniowe, warunkują prawidłowe skurcze mięśni, wspomagają pracę serca i układu nerwowego

- cynk wykazujący działanie antyoksydacyjne oraz regulujący przemiany metaboliczne

- kwasy omega 3 o działaniu przeciwzapalnym, a także wspierającym pracę mózgu i serca

- żelazo zapobiegające anemii i wpływające na syntezę krwinek czerwonych, a zatem na dotlenienie organizmu

 

W diecie sportowca powinny znaleźć się przede wszystkim mięsa, ryby, oleje roślinne, produkty zbożowe. Nie należy zapominać także o warzywach i owocach, które dostarczają kompletu minerałów i witamin. Jeśli z racji ograniczeń kalorycznych konieczna jest rezygnacja ze spożycia wielu warzyw i owoców (chociażby z racji zawartości w nich cukru), doskonałym rozwiązaniem jest wzbogacenie diety o zielone liście warzyw. To produkty o najwyższej gęstości odżywczej – 100 g tych warzyw dostarcza znikomą ilość kalorii, a to mnóstwo witamin, minerałów i antyoksydantów. Nie bez powodu warzywa zielonolistne uznawane są za najzdrowszą żywność świata. Nie należy także rezygnować ze spożywania orzechów. Pomimo swojej znacznej kaloryczności orzechy są bardzo wartościowym składnikiem diety – wyróżniają się niskim indeksem glikemicznym, wysoką zawartością błonnika i wielu cennych związków: cynku, kwasów omega 3, selenu, magnezu, witamin z grupy B czy potasu. Nie bez znaczenia jest także nawodnienie organizmu – najlepiej w tym celu sprawdzi się zielona herbata, napary ziołowe czy wody wysoko zmineralizowane.

Witaminy dla mężczyzn uprawiających sport

Pomimo starań, aby właściwie zbilansować dietę, nie zawsze uda się dostarczyć odpowiednich ilości minerałów i witamin – zwłaszcza, że sportowcy wykazują zwiększone zapotrzebowanie na wiele z nich. Pierwszymi symptomami świadczącymi o tym, że być może nie dostarczasz takich ilości tych związków, które pokrywałyby dzienne zapotrzebowanie na nie, mogą być:

 

- osłabienie mięśni

- chroniczne zmęczenie

- pogorszenie kondycji włosów i paznokci

- spowolniona regeneracja mięśni po treningu

- bóle i zawroty głowy

- przyspieszenie akcji serca

- nadciśnienie

 

Nie czekaj jednak, aż zauważysz u siebie choć kilka z wymienionych objawów – profilaktycznie sięgaj po wartościowe suplementy diety. Najlepsza multiwitamina dla sportowców dostarcza wysokich dawek witamin i minerałów, ale także antyoksydantów i adaptogenów. O ile o antyoksydantach słyszał każdy z nas, o tyle adaptogeny wciąż nie są powszechnie znane – a szkoda. Adaptogeny zwiększają wydolność fizyczną organizmu, co prowadzi do doskonałej adaptacji do obciążeń zarówno fizycznych, jak i umysłowych. Nazwa adaptogenów jest zatem bardzo trafna. A adaptogeny te to m. in. korzeń żeń – szenia, Ashwagandha czy różeniec górski.

Zarówno minerały i witaminy dla mężczyzn, jak i antyoksydanty oraz adaptogeny znajdziesz w preparacie Day&Night marki Cheers. Dzięki jakości clean label, wysokim dawkom związków czynnych i doskonałej ich przyswajalności, suplement ten śmiało może konkurować o miano najlepszej multiwitaminy. Dzięki zawartości adaptogenów, a także pełnego kompleksu minerałów i witamin, dla mężczyzn to doskonałe wsparcie podczas treningu, ale także kompleksowa troska o zdrowie całego organizmu. Zapobieganie niedoborom witaminowym i odpowiednia podaż antyoksydantów to także cenna profilaktyka chorób przewlekłych.

Autor: Justyna Kowalewska / CHEERS


źródło: 777
przysłano: 14 stycznia 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca