![]() | Ewa Zarzycka SYTUACJA JEST DOSKONAŁA 6–26 czerwca 2023 |
![]() | Marcin Harlender | ŚRÓDMIEŚCIE SZCZĘŚCIE | notatki z późnego neandertalu 4–14 listopada 2022 |
![]() | Tomasz Dobiszewski TROPIĄC SŁOŃCE 16 grudnia 2022–10 stycznia 2023 |
![]() | Jan Mioduszewski DE-MONTAŻO-MEBLO-GRA Performatywny demontaż 10 grudnia 2022 |
![]() | Katarzyna Bogusz NOMEN OMEN / NIE MAM IMIENIA, BY POWIEDZIEĆ CI KIM JESTEM 9 września 2022–1 pazdziernika 2022 |
foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
7 grudnia (piątek) o godzinie 19.00 zapraszamy na performance Anki Leśniak Body Printing.
Wystawa, na którą złożą się prace powstałe w trakcie akcji można oglądać do 15 grudnia, codziennie oprócz niedziel i poniedziałków, od 16.00 do 20.00.
Kuratorki projektu: Karolina Jabłońska, Agnieszka Kulazińska
strona projektu: www.csl.spam.art.pl
foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007
Anna Leśniak
ur. 1978 w Bielsku-Białej
2003 dyplom magisterski z Historii Sztuki, Uniwersytet Łódzki
2004 Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Działań Multimedialnych, aneksy: Pracownia Rysunku i Malarstwa, Pracownia Projektowania Graficznego.
foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Body Printing Anki Leśniak
Anka Leśniak proponuje działanie artystyczne znajdujące się na granicy sztuk: malarstwa, grafiki, environment. Podejmuje pytanie o ich możliwości i perspektywy, zwracając szczególną uwagę na malarstwo, którego zmysłowy wariant przedstawia. Wchodzi w polemikę zarówno z tradycyjnym tematem w sztuce, jakim jest akt, jak i z tradycyjnie przypisywaną kobiecie rolą, z których jedną jest kreowanie otoczenia. Leśniak otwiera również problem odbioru malarstwa - tradycyjnie bierny odbiorca tej dziedziny sztuki, staje się tu aktywny i twórczy, a cała akcja opiera się na decyzjach, które podejmują w trakcie jej trwania uczestnicy. Ich efektem są obrazy, które powstają podczas akcji. Przy ich pomocy przestrzeń zmienia swój charakter, a raczej nabiera określonego charakteru.
z cyklu Biusty
Malarskie działania za parawanem, w których odbiorca znajduje się z artystką poza zasięgiem wzroku innych, mają charakter szczególnego spotkania artysty i widza, w którym tradycyjne przypisane role zostają odwrócone. Tak zaaranżowana przestrzeń pozwala na wywołanie u ,,odbiorcy" swoistego przeżycia.
z cyklu Motyle
Czym jest Body Printing? Tłumacząc dosłownie jest to odciskanie ciała. Sam pomysł wywodzi się z malarstwa. Anka Leśniak rozpoczynała od malowania aktów. W tradycyjnym podejściu do tego tematu brakowało jej paradoksalnie ciała - kontaktu z ludzką i malarską cielesności. Długi proces malowania zabijał to, co jej zdaniem, najważniejsze - spontaniczność. Akty jako jedna z kategorii akademickich nie były "sexy", co najwyżej opisać można je słowem erotyzm.
Body Printing jest próbą poszerzenia formuły malarstwa, poszukuje poza klasycznymi akademickimi podziałami. Bazuje na pomyśle potraktowania artystki jako tworzywa sztuki, grze z tradycyjnymi paradygmatami, tematami, czysto psychologicznej grze z odbiorcą. Ostatni aspekt działania jest niezwykle intrygujący widz zostaje wytrącony z bezpiecznej sytuacji obserwatora. Zmuszony jest do podjęcia szeregu decyzji, zmierzenia się z oczywistością niewinnych odcisków - kolorowych motylków, poczwarek.
z cyklu Biuty
Filmy Anki Leśniak są kluczem do zrozumienia działań artystki. Odnoszą się one do historii sztuki, parafrazując znane dzieła. "Krytyk sztuki jako jej tworzywo" nawiązuje do filmu Andy Warhola z 1963 "Blow Job". Artystka opowiada w nim o własnej koncepcji sztuki, połączenia twórczości artystycznej z seksem, polemizuje z tradycją awangardy. W drugim "Auto-portrety" wciela się w rolę kobiet ze znanych z historii malarstwa aktów. W filmie przestają one być biernym przedmiotem, ustami artystki mówią o sobie a raczej o tym co historia sztuki zdołała o nich ustalić. Co ciekawe ich historia jest postrzegana przez pryzmat historii mężczyzn - czyją były kochanką, córką lub żoną. Nie oznacza to, iż działania Anki Leśniak należy rozpatrywać jedynie w kategoriach sztuki feministycznej. Byłoby to błędem. Ten sposób traktowania dotyka tylko jednej ich warstwy. Body Printing wyrasta z przemyśleń dotyczących sztuki - jej historii, systemu edukacji, akademickich podziałów. Jest próbą wyjść poza tradycyjne i zużyte schematy.
Karolina Jabłońska, Agnieszka Kulazińska
z cyklu Motyle
Studio BWA
ul. Ruska 46 a
50-079 Wrocław (w podwórzu, II piętro)
tel. 071 781 55 02
A jak znajdziesz takie farby w jakimś sklepie, daj znać, Anathemo : )