Film

Kristin Scott Thomas jakiej nie znacie

W hipnotycznym „Tylko Bóg wybacza”, najnowszym filmie twórcy „Drive”, główną rolę obok Ryana Goslinga gra Kristin Scott Thomas. To mocna i zupełnie wyjątkowa kreacja aktorki uważanej za jedną z współcześnie najwybitniejszych. Mało kto już dzisiaj pamięta, że karierę zaczęła od dwóch nominacji do... Złotych Malin!

 

W 1986 roku młodej aktorce mogło się wydawać, że wygrała los na loterii – dostała angaż do filmu „Under The Cherry Moon” i nie dość, że była to spora rola to jeszcze miała wystąpić u boku samego Prince’a. Lekka komedia romantyczna miała być murowanym hitem, a skończyło się na 8 nominacjach do Złotych Malin i aż 5 statuetkach (w tym za najgorszy film roku). O finansowej klapie nie wspominając. Czy można wyobrazić sobie gorszy początek drogi w filmowym biznesie od bycia nominowaną za najgorszą rolę drugoplanową i najgorszą nową gwiazdę?

 

To, że dziś ten fatalny start Kristin Scott Thomas rzadko kiedy jest jej przypominany aktorka zawdzięcza hartowi ducha i wielkiemu talentowi. To pierwsze niepowodzenie szybko zamieniła na pasmo wielkich sukcesów i świetnych ról. Już dwa lata po „Under The Cherry Moon” popularny brytyjski magazyn „Evening Standard” wręczył jej nagrodę dla najlepszej młodej aktorki za występ w filmie „Garść piachu”. W 1992 pojawiła się obok Hugh Granta i Emmanuelle Seigner w „Gorzkich godach” Romana Polańskiego, a kolejnym jej filmem był wielki przebój „Cztery wesela i pogrzeb”.

 

W 1995 zagrała u boku Iana McKellena, Annette Bening, Roberta Downeya Jr. w adaptacji szekspirowskiego „Ryszarda III”. Z kolei rok później wystąpiła w dwóch słynnych, choć bardzo różnych filmach. Z jednej strony zagrała w wielkim kasowym hicie lat 90. - „Mission: Impossible” z Tomem Cruisem w roli głównej. Z drugiej, główna rola w głośnym „Angielskim pacjencie” Anthony\'ego Minghelli. I to właśnie występ u boku m.in. Ralpha Fiennesa i Willema Dafoe w nagrodzonym 9 Oscarami filmie, który przyniósł aktorce nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej i międzynarodową popularność, na pewien czas określił ścieżki kariery Scott Thomas.

 

Publiczność chciała od tamtej pory oglądać ją w kolejnych melodramatycznych rolach i historiach o wielkim, ale często niespełnionym uczuciu. W podobnym tonie były jej następne role – w „Zaklinaczu koni” u boku Roberta Redforda, w „Zagubionych sercach”, gdzie jej partnerem był Harrison Ford, czy „Ostatnim lecie” z Seanem Pennem. Posągowa i dość chłodna uroda Scott Thomas – magazyn „Empire” umieścił ją w 1995 roku na liście 100 najseksowniejszych gwiazd w historii kina, a „People” dwa lata później uznał ją za jedną z 50 najpiękniejszych osób na  świecie – pomagała jej budować postaci targane silnymi emocjami, ale jednak będące w konflikcie z uczuciami. Warunki fizyczne aktorki sprawiały, że obsadzana była również w rolach kobiet dość wyniosłych, jak choćby w filmach „Gosford Park” Roberta Altmana, francuskim przeboju „Arsene Lupin” z Romainem Duris, czy „Kochanicach króla” z Natalie Portman i Scarlett Johansson.

 

Dystans wobec świata to również cecha bohaterki „Kocham cię od tak dawna” z 2008 roku, której rola to jeden z największych sukcesów w karierze Kristin Scott Thomas. Wcielenie się w kobietę, która po 15 latach w więzieniu wychodzi na wolność było wielkim wyzwaniem dla aktorki, przyniosło jej rewelacyjne recenzje i dziesiątki wyróżnień, w tym Europejską Nagrodę Filmową za najlepszą rolę.

W „Tylko Bóg wybacza” Nicolas Winding Refn postanowił natomiast obsadzić Scott Thomas wbrew stereotypowi. Gra ona tutaj dojrzałą kobietę, wyzywającą swoim ubiorem i zachowaniem. Mocny makijaż, prowokacyjne pozy i okazywane bardzo silne emocje sprawiają, że momentami wręcz trudno rozpoznać w postaci Crystal słynną aktorkę. To zupełnie inne jej oblicze, a tą diametralną zmianą Scott Thomas udowadnia, że jest w świetnej formie. W wywiadach powtarza, że jest teraz w najlepszym dla siebie wieku – 53 lata – i dopiero teraz wie, jak korzystać ze swojego talentu, którym jak twierdzą krytycy, potrafiła przyćmić w „Tylko Bóg wybacza”, będącego u szczytu popularności Goslinga.

 

Fragment filmu – Kristin Scott Thomas jako Crystal:

 

W hipnotycznym „Tylko Bóg wybacza”, najnowszym filmie twórcy „Drive”, główną rolę obok Ryana Goslinga gra Kristin Scott Thomas. To mocna i zupełnie wyjątkowa kreacja aktorki uważanej za jedną z współcześnie najwybitniejszych. Mało kto już dzisiaj pamięta, że karierę zaczęła od dwóch nominacji do... Złotych Malin!

 

W 1986 roku młodej aktorce mogło się wydawać, że wygrała los na loterii – dostała angaż do filmu „Under The Cherry Moon” i nie dość, że była to spora rola to jeszcze miała wystąpić u boku samego Prince’a. Lekka komedia romantyczna miała być murowanym hitem, a skończyło się na 8 nominacjach do Złotych Malin i aż 5 statuetkach (w tym za najgorszy film roku). O finansowej klapie nie wspominając. Czy można wyobrazić sobie gorszy początek drogi w filmowym biznesie od bycia nominowaną za najgorszą rolę drugoplanową i najgorszą nową gwiazdę?

To, że dziś ten fatalny start Kristin Scott Thomas rzadko kiedy jest jej przypominany aktorka zawdzięcza hartowi ducha i wielkiemu talentowi. To pierwsze niepowodzenie szybko zamieniła na pasmo wielkich sukcesów i świetnych ról. Już dwa lata po „Under The Cherry Moon” popularny brytyjski magazyn „Evening Standard” wręczył jej nagrodę dla najlepszej młodej aktorki za występ w filmie „Garść piachu”. W 1992 pojawiła się obok Hugh Granta i Emmanuelle Seigner w „Gorzkich godach” Romana Polańskiego, a kolejnym jej filmem był wielki przebój „Cztery wesela i pogrzeb”.

 

W 1995 zagrała u boku Iana McKellena, Annette Bening, Roberta Downeya Jr. w adaptacji szekspirowskiego „Ryszarda III”. Z kolei rok później wystąpiła w dwóch słynnych, choć bardzo różnych filmach. Z jednej strony zagrała w wielkim kasowym hicie lat 90. - „Mission: Impossible” z Tomem Cruisem w roli głównej. Z drugiej, główna rola w głośnym „Angielskim pacjencie” Anthony\'ego Minghelli. I to właśnie występ u boku m.in. Ralpha Fiennesa i Willema Dafoe w nagrodzonym 9 Oscarami filmie, który przyniósł aktorce nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej i międzynarodową popularność, na pewien czas określił ścieżki kariery Scott Thomas.

 

Publiczność chciała od tamtej pory oglądać ją w kolejnych melodramatycznych rolach i historiach o wielkim, ale często niespełnionym uczuciu. W podobnym tonie były jej następne role – w „Zaklinaczu koni” u boku Roberta Redforda, w „Zagubionych sercach”, gdzie jej partnerem był Harrison Ford, czy „Ostatnim lecie” z Seanem Pennem. Posągowa i dość chłodna uroda Scott Thomas – magazyn „Empire” umieścił ją w 1995 roku na liście 100 najseksowniejszych gwiazd w historii kina, a „People” dwa lata później uznał ją za jedną z 50 najpiękniejszych osób na  świecie – pomagała jej budować postaci targane silnymi emocjami, ale jednak będące w konflikcie z uczuciami. Warunki fizyczne aktorki sprawiały, że obsadzana była również w rolach kobiet dość wyniosłych, jak choćby w filmach „Gosford Park” Roberta Altmana, francuskim przeboju „Arsene Lupin” z Romainem Duris, czy „Kochanicach króla” z Natalie Portman i Scarlett Johansson.

 

Dystans wobec świata to również cecha bohaterki „Kocham cię od tak dawna” z 2008 roku, której rola to jeden z największych sukcesów w karierze Kristin Scott Thomas. Wcielenie się w kobietę, która po 15 latach w więzieniu wychodzi na wolność było wielkim wyzwaniem dla aktorki, przyniosło jej rewelacyjne recenzje i dziesiątki wyróżnień, w tym Europejską Nagrodę Filmową za najlepszą rolę.

 

W „Tylko Bóg wybacza” Nicolas Winding Refn postanowił natomiast obsadzić Scott Thomas wbrew stereotypowi. Gra ona tutaj dojrzałą kobietę, wyzywającą swoim ubiorem i zachowaniem. Mocny makijaż, prowokacyjne pozy i okazywane bardzo silne emocje sprawiają, że momentami wręcz trudno rozpoznać w postaci Crystal słynną aktorkę. To zupełnie inne jej oblicze, a tą diametralną zmianą Scott Thomas udowadnia, że jest w świetnej formie. W wywiadach powtarza, że jest teraz w najlepszym dla siebie wieku – 53 lata – i dopiero teraz wie, jak korzystać ze swojego talentu, którym jak twierdzą krytycy, potrafiła przyćmić w „Tylko Bóg wybacza”, będącego u szczytu popularności Goslinga.

 

Fragment filmu – Kristin Scott Thomas jako Crystal:

 

 

 

 

 

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 3 czerwca 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca