Literatura

„Tożsamość, wola, działania moralne” w wydawnictwie Semper

Autorka zadaje dwa proste pytania: kim jesteśmy jako podmioty działań moralnych i w jakiej mierze jesteśmy za nie odpowiedzialni.

Nie sugerując żadnych rozwiązań normatywnych, stara się jedynie pokazać, jak dalece idea tożsamości moralnej zależna jest od wcześniej przyjętych filozoficznych założeń, które także wpływają na nasze pojmowanie granic moralnej odpowiedzialności. Chce również przekonać czytelnika, że choć świat obserwowany z własnej, pierwszoosobowej perspektywy nadaje naszym moralnym przeżyciom wymiar całkowicie indywidualny i wyjątkowy, to nasze istnienie w społeczeństwie i związki z innymi ludźmi są czymś naturalnym i oczywistym. Warto filozofować na ten temat, nawet jeśli tworzymy konstrukcje metafizyczne oddalone od praktyki życia moralnego albo wypowiadamy diagnozy, które trudno weryfikować inaczej niż z autopsji. Opłaca się bowiem wychowywać ludzi odpowiedzialnych za podjęte decyzje i ludzi z wrażliwym sumieniem.

 

Joanna Górnicka- Kalinowska, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, filozof, etyk, historyk idei, kierownik Zakładu Etyki w Instytucie Filozofii UW. Zajmuje się historią systemów normatywnych oraz współczesną psychologią moralną, m.in. kwestią tożsamości osobowej oraz odpowiedzialności moralnej. Liczne publikacje z tej dziedziny. Wykłady w Montrealu oraz Neapolu. Współpracuje z École des hautes études en sciences sociales w Paryżu oraz z Katolickim Uniwersytetem w Leuven. Prywatne pasje: muzyka, literatura piękna, zwierzęta.
 

 

Tożsamość, wola, działanie moralne, Joanna Górnicka-Kalinowska

Wydawnictwo Naukowe Semper

Warszawa 2012

Zdjęcia



przysłano: 24 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca