Literatura

Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba – cudowne rozmnożenie literatury

Genesis

 

Nazwa uruchomionego w grudniu 2011 r. wydawnictwa Rozdzielczość Chleba nawiązuje do pierwszego – opisanego już na kartach Nowego Testamentu – aktu piractwa, którego dopuścił się sam Jezus Chrystus, pomnażając chleb na potrzeby zgromadzonej wokół siebie ludności. Bluźniercza interpretacja wydarzeń znad Jeziora Galilejskiego – kreśląca analogię między wyczynem Syna Bożego a działalnością anonimowego torrenciarza – zwłaszcza w ostatnim czasie przemawia do Internautów, którzy rozpowszechniają ją za pomocą tworzonych anonimowo memów i grafik.

 

Ulegając sile wschodzącej herezji, zapragnęliśmy naśladować Jezusa Chrystusa – pierwszego pirata, który kopiował żywność ponad jej głównym obiegiem. Ślubujemy niniejszym regularnie częstować Was świeżym chlebem literatury, wypiekanym w możliwiej największej rozdzielczości.

 

  

 

 

Kryzys?

 

 Liczba gości odwiedzających sieciowe portale literackie i czytających e-ziny może świadczyć o tym, że kryzys rynku wydawniczego wynika nie tyle z powszechnej niechęci do czytania, co z nieprawidłowych sposobów dystrybucji i promocji materii literackiej.


Przykładowo: nakład tomiku poetyckiego w Polsce – kraju zamieszkiwanym przez 38 milionów ludzi – wynosi od 200 do 500 egzemplarzy, nierzadko słabo dostępnych w księgarniach i sklepach internetowych. Powszechne stało się także pobieranie od autorów opłat za wydanie własnej książki. Wątpliwe „uwiarygodnienie przez druk”, po pierwsze, słono kosztuje, a po drugie, każe sądzić autorom, że książka to materialny obiekt, za stworzenie którego należy uiścić stosowną opłatę. Występujemy przeciwko podobnym mechanizmom wydawniczym i ślizgającej się po papierze mentalności.

 

 

Katalog wydawniczy: zawartość i parametry

 

Pozycje sygnowane przez Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba będą udostępniane w Internecie bezpłatnie, na licencjach Creative Commons. Dołożymy wszelkich starań, by nadać im atrakcyjną i adekwatną oprawę (typo)graficzną; należycie zredagować, a następnie wypromować za pomocą stale rozwijanych, niestandardowych środków. Nie zapomnimy też o posiadaczach czytników – każde nasze wydawnictwo będzie dostępne w wersji EPUB i MOBI.

W polu naszych zainteresowań leży przede wszystkim szeroko rozumiana literatura cyfrowa i eksperymentalna: od zaniedbywanej przez polskich wydawców poezji wizualnej i konkretnej, przez hiperteksty, do form generatywnych i wideopoezji. Z chęcią podejmiemy także współpracę z autorami niekorzystającymi z cyfrowych narzędzi, którzy swoimi tekstami wykraczają jednak poza dominujące dykcje i tzw. „średnią konkursową”.

 

Nakładem Hubu Wydawniczego Rozdzielczość Chleba ukazywać będą się również książki teoretyczne poświęcone cyberkulturze oraz najświeższym zjawiskom w literaturze i sztuce. Zamierzamy ponadto kontynuować wydawanie niepowszedniego nośnika kultury Rozdzielczość Chleba, którego pierwszy numer ukazał się w grudniu 2011 r.

 

 

Dlaczego warto wydawać w Rozdzielczości

 

Zapewniając o skuteczności naszych działań promocyjnych, nie jesteśmy gołosłowni. Pierwszy numer nośnika Rozdzielczość Chleba – po zaledwie dwóch miesiącach od premiery – pobrało lub przeczytało ok. 2000 unikalnych użytkowników sieci. Dla porównania przedstawiamy nakłady drukowanych czasopism literackich i kulturalnych: „Rita Baum” – 1300 egz.; „Dekada Literacka” – 1100 egz.; „Czas Kultury” – 1000 egz. Z książką teoretyczną „Remiks. Teorie i praktyki”, wydaną naszym nakładem, zapoznało się ok. 1000 czytelników.
 Polecamy się autorom, którzy stając przed perspektywą opublikowania książki, oczekują od wydawcy przede wszystkim profesjonalnego jej opracowania oraz gwarancji, że bez przeszkód trafi ona do pożądanego grona odbiorców, zamiast zalegać w magazynach i na półkach księgarń.
 Na propozycje wydawnicze czekamy pod adresem: rozdzielczosc.chleba@gmail.com

 

 

Zapowiedzi wydawnicze:

# Piotr Puldzian Płucienniczak: Marsz na ROM
# Łukasz Podgórni: Skanowanie balu + album audio: Porcje Rosołowe & Łukasz Podgórni
# Antologia Remiksu Literackiego
# Rozdzielczość Chleba #2. Niepowszedni nośnik kultury

 

W katalogu:

# Rozdzielczość Chleba #1. Niepowszedni nośnik kultury: http://ść-ch.pl/nosnik.html
# Remiks. Teorie i praktyki (red. Michał Gulik, Paulina Kaucz i Leszek Onak): http://ść-ch.pl/remiks.html

 

Widerorelacja z premiery wydawnictwa i pierwszego numeru Rozdzielczości Chleba:
 http://www.youtube.com/watch?v=oJbFcrEabMc

 

 

 

Kim jesteśmy

Leszek Onak (ur. 1981) – didżej i programista kultury. Inicjator Fundacji Liternet, która zajmuje się promocją literatury w internecie. Założyciel i redaktor pisma internetowego http://niedoczytania.pl, które w 2009 roku otrzymało nagrodę za najlepszy serwis o książce w Polsce Papierowyekran.pl. Twórca serwisu społecznościowego dla autorów i czytelników http://liternet.pl. Członek kolektywu cichy nabiau. Współredaktor książki „Remiks. Teorie i praktyki”, która wyszła nakładem wydawnictwa „Rozdzielczość Chleba”. Prowadzi w pismie „Lampa” razem z Łukaszem Libiszewskim satyryczno-absurdalny dodatek „Niedoweby”. Publikował w „Fundacji-Karpowicz”, „Ha!arcie”, „Kresach”, „Lampie”, „Odrze”, „Neurokulturze”.

 

Łukasz Podgórni (ur. 1984) – autor tekstów, aplikacji, obiektów i grafik poetyckich. Performer i audialny kłusownik. Redaktor, współpracownik Korporacji Ha!art. Jako członek Perfokarty (http://perfokarta.net), podpisywał się pod manifestami poezji cybernetycznej od 2007 r. Mniej więcej w tym samym czasie wstąpił na fotel ojca dyrektora sieciowej instytucji znanej dziś jako Cichy Nabiau (http://cichynabiau.blogspot.com). Autor tomiku „noce i pętle” (2010), współautor biuletynu poetyckiego „Kryzys” (2009). Z zawodu: administrator www, z wykształcenia: polonista. Strona autorska: http://szafranchinche.ovh.org
 


przysłano: 30 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca