Literatura

Życie seksualne muzułmanina w Paryżu

Pierwsza powieść z serii „Z innej perspektywy” prezentującej dorobek europejskiej literatury migranckiej - „Życie seksualne muzułmanina w Paryżu”.

 

Napisana z ciepłą ironią powieść Lëili Marouane to książka o tym, jak bardzo skomplikowane jest życie muzułmanina w Paryżu, szczególnie gdy do wieku 40 lat zachował czystość, ma dominującą matkę i wielką chęć stania się prawdziwym Europejczykiem.


Autorka w intrygujący sposób przedstawia historie migrantów, nieudaną integrację ze społeczeństwem, zderzenie kultur i religii. Bohaterem powieści jest człowiek sukcesu, jeden z tych, którym "się udało", przynajmniej z ekonomicznego punktu widzenia. Mohamed, z pochodzenia Algierczyk, dobrze sytuowany przedstawiciel paryskiej finansjery, próbuje na wszystkie możliwe sposoby wyjść z roli pobożnego muzułmanina (w oczach brata), idealnego syna (w oczach matki) i niewidzialnego mężczyzny (w oczach francuskich białych kobiet).

 

Marouane opisuje życie młodych i bogatych muzułmanów tkwiących na pograniczu dwóch kultur, dążących do emancypacji. Życie seksualne muzułmanina w Paryżu to powieść o trudach konstruowania własnej tożsamości.


By ukryć swój algierski rodowód i dostać pracę we francuskim banku, narrator tej tragikomicznej powieści wybiela skórę, prostuje włosy i zmienia imię, w skrócie: wypowiada etniczną wojnę przeciwko samemu sobie.
NEW YORKER


W najnowszej powieści Marouane podjęła swój ulubiony temat - przeciwstawną naturę wymagań religii, kultury i indywidualnych pragnień, która doprowadza do destrukcji -
i napisała prawdziwie zaskakującą i oryginalną historię.

WORDS WITHOUT BORDERS


Marouane zasługuje na swoje miejsce w rosnącym i imponującym braterstwie - a może precyzyjniej - sisterstwie północnoafrykańskich pisarzy tworzących we współczesnej Francji. Życie seksualne to śmiała i wciągająca książka.
THE NEW REPUBLIC


O autorce:
Leïla Marouane
Urodzona w 1960r. pisarka pochodzenia algierskiego, od 1990 roku mieszka w Paryżu, gdzie przeprowadziła się w wyniku prześladowań ze względu na aktywność dziennikarską. W 2004 roku otrzymała nagrodę Międzynarodowych Targów Książki we Frankfurcie, w 2006 -prestiżową nagrodę Jean-Claude Izzo. Zajmuje się walką o prawa kobiet w Algierii. Jest uznawana za jedną z czołowych północnoafrykańskich pisarek. 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 31 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca