Literatura

Edmund WHITE: “Hotel de Dream”

W Biurze Literackim ukazała się powieść „Hotel de Dream” Edmunda White'a w przekładzie Jacka Dehnela i Piotra Tarczyńskiego. Premierę uświetni przyjazd pisarza do Polski i udział w 17. edycji Portu Literackiego we Wrocławiu. Wyjątkowy gość ze Stanów Zjednoczonych wraz z tłumaczami swej prozy spotka się z czytelnikami 21 kwietnia o godz. 19:30.

 

Edmund White uznany jest za jednego z najwybitniejszych powieściopisarzy amerykańskich, ojca i ikonę literatury mniejszości seksualnych. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień literackich, będąc pionierem ujmowania w prozie głośnych i kontrowersyjnych tematów na tle purytańskiego i represyjnego kontynentu Ameryki.

 

Urodzony w 1940 roku, rozpoczął karierę literacką od pisania poetyckich powieści. Rozgłos przyniosły mu książki podejmujące pomijane w głównym nurcie literackim wątki, jak doświadczenia i problemy osób homoseksualnych, kwestie dojrzewania, edukacji i rodziny, nie stroniące od naturalistycznych scen seksu i bezkompromisowych społecznych obserwacji.

 

„Hotel de Dream” przedstawia losy amerykańskiego pisarza Stephena Crane'a na tle obrazu XIX. wiecznego Nowego Yorku i plejady włóczęgów, narkomanów i prostytutek. Napięcia wewnątrz grup społecznych opisywane są z pozycji politycznego zaangażowania. Styl pisarza łączy werystyczne obrazy z wyrafinowaniem słowa, co świetnie oddaje polski przekład książki.

 

Jak zaznacza White w rozmowie z Jackiem Dehnelem i Piotrem Tarczyńskim: „Najpoważniejszym zagrożeniem naśladownictwa stylu jest przesadne zahamowanie, towarzyszące temu swoistemu brzuchomówstwu. Nie poświęcam zbyt wiele czasu na naukową analizę czyjegoś stylu, raczej próbuję, kierując się intuicją, po prostu w nim zamieszkać”.

 

Znawca literatury anglosaskiej, Jacek Gutorow opisuje głos pisarza jako: "matowy i sugestywny, nadający opowieściom połysk czegoś najgłębiej osobistego, a jednocześnie wypolerowanego piękną frazą, i to tak olśniewająco, że radzi oddajemy się rozkoszom wielobarwnych, rozgałęzionych fikcji, zapominając o możliwych biograficznych afiliacjach".

 

Powieść miała swoją światową premierę w 2007 roku i natychmiast zjednała sobie krytyków oraz zyskała rzeszę czytelników. Wydanie jej po polsku to kolejna część projektu „Głos Ameryki”, w ramach którego Biuro Literackie wydaje takich autorów jak Laurie Anderson, John Ashbery, Jane Bowles, John Cage, Laura (Riding) Jackson, Ezra Pound czy James Schuyler.

 

Premiera „Hotelu de Dream” uhonorowana będzie obecnością Edmunda White'a podczas 17. Europejskich Spotkań Pisarzy we Wrocławiu 21 kwietnia o godz. 19:30. Można będzie wówczas usłyszeć także fragmenty jego debiutanckiej prozy: „Zapominanie Eleny”, która jako trzecia już pozycja White'a ukaże się w Biurze Literackim we wrześniu 2012 roku.


Książka "Hotel de Dream" w Poezjem >>>
http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113930


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 17 kwietnia 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca