Literatura

Ewa Lipska otrzyma doktorat honoris causa uniwersytetu w Kielcach

 

Ewa Lipska – związana z Krakowem wybitna poetka, a także eseistka i felietonistka - otrzyma 21 czerwca w Kielcach tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

 

 

Uniwersytet Jana Kochonowskiego, fot. Norbert Litwiński / Onet

- Każda z jej książek jest od wielu lat znaczącym dla polskiej kultury współczesnej wydarzeniem artystycznym. Z bogatą twórczością poetki mogli się zapoznać (...) czytelnicy w wielu - nie tylko europejskich – krajach. Wiersze i eseje Ewy Lipskiej tłumaczone były bowiem na blisko 40 języków - napisała w uzasadnieniu wniosku o nadanie krakowskiej autorce honorowego doktoratu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego Rada Wydziału Humanistycznego tej uczelni.

Senat Uniwersytetu Jana Kochanowskiego przychylił się do wniosku 31 maja – poinformował we wtorek rzecznik uczelni, Ryszard Biskup.

Dorobek literacki Ewy Lipskiej stanowi ok. 25 tomów poezji, m.in.: „Wiersze” (1967), „Trzeci zbiór wierszy” (1972), „Żywa śmierć” (1979), „Dom Spokojnej Młodości” (1979), „Nie o śmierć tutaj chodzi, lecz o biały koronek” (1982), „Wakacje mizantropa” (1993), „Stypendyści czasu” (1994), a także głośna, polsko–niemiecka publikacja „Życie zastępcze – Ersatzleben” (1998).

Według prof. Józefa Rurawskiego z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego - promotora nadania Ewie Lipskiej honorowego doktoratu - istotą żywotności i celności języka poezji Lipskiej jest kontakt z żywą mową potoczną, powszechną i codzienną. Autorka zawsze odrzucała kwiecistość poetyckiego stylu, co m.in. przejawia się w świadomej rezygnacji z używania przymiotników i wyrazów określających. „Poezja Ewy Lipskiej nigdy nie dawała się chwycić w sieć języka polityki i propagandy” - zauważył ponadto prof. Rurawski.

Ewa Lipska urodziła się w 1945 roku w Krakowie, studiowała malarstwo na tamtejszej ASP. Była redaktorem działu poezji Wydawnictwa Literackiego, współzałożycielką i redaktorką kilku pism ("Dekada Literacka", "Pismo", "Kraków"). W latach 1991-1997 pracowała w polskiej dyplomacji w Austrii, m.in. kierując Instytutem Polskim w Wiedniu. Współzałożycielka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, członek Polskiej Akademii Umiejętności. W Studium Literacko–Artystycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego prowadziła warsztaty poetyckie.

Wśród licznych polskich i międzynarodowych wyróżnień, odznaczeń i nagród literackich poetki znajdują się m.in.: nagrody PEN-klubów (polskiego i austriackiego), Nagroda Kościelskich, nagroda miasta Krakowa, srebrny medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, „Wawrzyn Literacki” za najlepszą książkę roku 2002 - "Sklepy zoologiczne”. Przez dwoma laty Wydawnictwo Literackie uhonorowało poetkę – wspólnie z kabaretem Piwnica pod Baranami - specjalną „Akademią ku czci”.

Ewa Lipska będzie pierwszą kobietą w gronie doktorów honoris causa kieleckiej uczelni. Wcześniej przyznała ona ten tytuł profesorom: Franciszkowi Ziejce, Henrykowi Samsonowiczowi, Stanisławowi Bylinie i Wojciechowi Wrzesińskiemu, pisarzowi Wiesławowi Myśliwskiemu oraz poecie Tadeuszowi Różewiczowi.

(SL)

Żródło: onet


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 14 czerwca 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca