Literatura

Marta Podgórnik laureatką prestiżowej nagrody

Marta Podgórnik została laureatką Nagrody Literackiej Gdynia 2012. Jej najnowszy tom poetycki "Rezydencja surykatek", wydany nakładem Biura Literackiego, zwyciężył w kategorii poezja. Uroczysta gala finałowa odbyła się 30 czerwca w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Za zwycięski tom Podgórnik otrzymała pamiątkową Kostkę Literacką oraz nagrodę w wysokości 50 tys. zł.

 

"Rezydencja surykatek" Podgórnik to zbiór wierszy i próz, zawierający charakterystyczne dla tej autorki przemiany tematyki i stylów, stapiające się w świadomy i autoironiczny głos autorki opowiadający o tradycji i współczesnym świecie, gdzie artefakty kultury wysokiej mieszają się z ikonami popkultury, tworząc niepowtarzalną materię poezji.

 

"Wyrazista, ostra, zaczepna, dramatyczna - przenika do głębi najważniejszych ludzkich spraw. Jest głosem niebywałej wrażliwości, głosem wśród głosów, lecz na wskroś własnym, rozpoznawalnym, przejmującym" - tak swoją decyzję uzasadniło jury Nagrody Literackiej Gdynia.

 

"Lubię teksty żywe, czasem złowieszczo wykalkulowane, czasem ckliwe, śmieszne i straszne, momentami nudne, momentami zabierające w podróż rollercoasterem języka; zaskakujące dla samego autora. Pisanie to trochę układanie pasjansa; do rozkładu/układu potrzeba całej talii, nie da się go zrobić z samych serc czy kar" - deklarowała poetka w rozmowie dla Przystani!

 

Marta Podgórnik jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych autorek publikujących w Biurze. Sześć z siedmiu książek poetki ukazało się właśnie we wrocławskim wydawnictwie. Zadebiutowała zbiorem "Próby negocjacji" (1996). Potem kolejno ukazywały się tomy: "Paradiso" (2000), "Długi maj" (2004), "Opium i Lament" (2005), "Dwa do jeden" (2006), "Pięć opakowań" (2008), "Rezydencja surykatek" (2011).

 

Gdynia dla Marty Podgórnik to kolejne w tym roku wyróżnienie dla autora związanego z Biurem Literackim. Jedną z najważniejszych literackich nagród w Polsce, wrocławskiego Silesiusa, otrzymał Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki za tom "Imię i znamię", zaś Jacek Łukasiewicz za "Stojącą na ruinie" dostał Nagrodę Literacką m. st. Warszawy.

 

Poza tymi osiągnięciami książki Biura otrzymały w tym roku szesnaście nominacji do finałów takich nagród, jak: Nike, Gryfia, PTWK czy Orfeusz. Autorzy i publikacje wrocławskiego wydawnictwa są też najczęściej nagradzani w Polsce w ostatnich latach, zdobywając dwanaście najważniejszych nagród (Gdynia, Nike i Silesius).

 

 

Przeczytaj "Rezydencję surykatek" >>>

http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113823


przysłano: 8 lipca 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca