Literatura

TYMOTEUSZ KARPOWICZ: „DZIEŁA ZEBRANE, TOM 2”

Unikatowy poemat „Odwrócone światło” z 1972 roku jest już dostępny dla czytelników Biura Literackiego, dzięki wyjątkowemu projektowi dziesięciotomowej edycji „Dzieł zebranych” Tymoteusza Karpowicza. Utwór ten to jedno z najważniejszych osiągnięć poezji lingwistycznej i opus magnum ostatniego wielkiego modernisty, zaś całe przedsięwzięcie wpisane jest w szerszy projekt „Dziedzictwo literackie Wrocławia”.

 

„Jaką drogę pokazuje Karpowicz dla poezji polskiej? Odpowiem: żadną” - napisze Jacek Trznadel. „Młodzi poeci przestali czytać Karpowicza - dopowie Marian Stala - a jeśli nawet nie przestali tego czynić, to i tak poszli odmienną od niego drogą”. Czy ponowne wydanie „Odwróconego światła”, najbardziej enigmatycznego dzieła powojennej poezji, zmieni tę sytuację? Czy młodzi poeci podążą ścieżką, jaką wyznaczył Tymoteusz Karpowicz?

 

W „Odwróconym świetle”, opublikowanym jako drugi tom „Dzieł zebranych”, w największym stopniu znalazł wyraz totalny projekt poetycki Karpowicza. Do pierwszego tomu trafiły utwory aż z sześciu książek „poety niemożliwego”: „Żywych wymiarów” (1948), „Gorzkich źródeł” (1957), „Kamiennej muzyki” (1958), „Znaków równania” (1960), „W imię znaczenia” (1962) i „Trudnego lasu” (1964).

 

Karpowiczowskie arcydzieła stawiają duże wymagania swoją erudycyjnością i rygorystyczną konstrukcją. Czytając utwory tego autora warto zajrzeć do innych książek, takich jak wybór tekstów krytycznych „Podziemne wniebowstąpienie” pod redakcją Bartosza Małczyńskiego, Jakuba Mikrudy i Joanny Mueller czy „dwie rozmowy”, zapis wyjątkowego dialogu Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Falkiewicza i Tymoteusza Karpowicza.

 

Autor „Żywych wymiarów” był poetą, prozaikiem, dramatopisarzem, tłumaczem i krytykiem literackim. Jest uważany za jednego z głównych przedstawicieli nurtu lingwistycznego w polskiej poezji. W 1973 roku wyjechał na stałe z Polski, a w 1978 roku objął stanowisko profesora na University of Illinois w Chicago. Zmarł w 2005 r. w Oak Park.

 

Wydany po dłuższej zbiór „Słoje zadrzewne” z 1999 roku otrzymał Nagrodę miesięcznika „Odra” i został nominowany do Nagrody Literackiej Nike. Biuro Literackie wielokrotnie wydawało książki poświęcone jego postaci: „Mówi Karpowicz” (2005), „Podziemne wniebowstąpienie” (2006), „Małe cienie wielkich czarnoksiężników” (2007) i „W cztery strony naraz” (2010) , wydane wraz z filmem „Karpowicz” M. Spychalskiego i J. Szody.

 

 

"Dzieła zebrane", tom 2 w poezjem.pl >>>

http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113939

 

 

Fragmenty książki w Przystani! >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4183

 

Szkic "Einstein poezji" Stanisława Srokowskiego w Przystani! >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=260&co=txt_4184

 

Szkic "Poza drzewa, poza języki" Jacka Gutorowa w Przystani! >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=260&co=txt_4185

 

Szkic "Każde dzieło sztuki... " Tymoteusza Karpowicza w Przystani! >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4186


przysłano: 16 lipca 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca