Literatura

Narodowe czytanie „Pana Tadeusza”

 

W sobotę w prawie czterdziestu miastach w całej Polsce odbędzie się wspólne czytanie Pana Tadeusza. Akcja odbywa się pod patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.

Przed dwustu laty, gdy Wielka Armia Napoleona podążała przez Niemen w kierunku Moskwy, miał miejsce ostatni zajazd na Litwie. Taką historię szlachecką opowiada nam w poemacie Pan Tadeusz wieszcz Adam Mickiewicz. By uczcić to 200-lecie, Bronisław Komorowski postanowił zainicjować ogólnopolską akcję Narodowego Czytania epopei.

„Niech 8 września będzie spotkaniem nas wszystkich z językiem ojczystym w najwybitniejszym wydaniu oraz 
z polskością, której jakże pięknym wyrazem jest 
Pan Tadeusz. Odkrywajmy wartość bycia razem wokół słów 
i rzeczy pięknych.” - zachęca Prezydent.

Chęć udziału w akcji wyraziło trzydzieści dziewięć polskich miast. W Warszawie poszczególne księgi przeczytane zostaną przez znanych aktorów i aktorki ( m.in. Andrzeja Seweryna, Andrzeja Chyrę, Krystynę Jandę, Stanisławę Celińską, Jerzego Trelę) przy akompaniamencie czołowych polskich pianistów grających utwory Fryderyka Chopina. W Krakowie księgi "Pana Tadeusza" na rynku czytać będą krakowscy aktorzy oraz przedstawiciele świata kultury, nauki i sztuki. Jedna z ksiąg zostanie odczytana przez mieszkańców miasta. Ciekawie zapowiada się również przebieg akcji w Katowicach – podczas Targów Książki odbędzie się chóralne czytanie I Księgi epopei. Wspólne czytanie odbędzie się również w wielu mniejszych miastach, m.in. Bielsku-Białej, Baborowie, Chrzanowie czy Płocku.


Szczegóły przebiegu akcji w poszczególnych miastach znajdziecie tutaj

 

 

Za: lubimyczytac.pl

 

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 5 września 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca