Literatura

Nowa książka tegorocznej laureatki Gdyni

15 października 2012 roku w Biurze Literackim ukaże się wybór wierszy Marty Podgórnik „Nic o mnie nie wiesz” pod redakcją Romana Honeta. Książka ta pojawi się w księgarniach cztery miesiące po uhonorowaniu gliwickiej poetki za tom „Rezydencja surykatek” prestiżową Nagrodą Literacką Gdynia 2012. 

 

Wiersze zawarte w tomie „Nic o mnie nie wiesz” można opisać prostym stwierdzeniem: językowe mistrzostwo. Marta Podgórnik, jaką poznajemy w zbiorze, trafnie i wartko opisuje codzienność. Rytmicznie prowadząc po powierzchni wersów wciąga czytelnika w wir słownych utarczek z twórczością,  trudnych rozmów z ludźmi i ciągłych zmagań ze światem.

 

Marta Podgórnik to poetka, redaktorka, krytyczka literacka, od wielu lat związana z Biurem Literackim. Wrocławskie wydawnictwo opublikowało sześć jej książek poetyckich: „Paradiso” (2000), „Długi maj” (2004), „Opium i Lament” (2005), „Dwa do jeden” (2006), „Pięć opakowań (1993-2008)” (2008) oraz „Rezydencję surykatek” (2011).

 

„Jej 'językoznawcze' zapędy poetyckie (…) są reakcją na boleśnie doznawane zmarginalizowanie poezji” - pisze Tomasz Mizerkiewicz. „Nie sposób jednak oprzeć się wrażeniu, że spod tej lotnej autoironii przebija czasem coś w rodzaju... tęsknoty?” - dodaje w recenzji „Pięciu opakowań” Anna Myślak.

 

Sama autorka w rozmowie z Adamem Wiedemannem już w 2004 roku mówiła: „(…) staram się powiększać wierszem takie fragmenty obrazu, które, jeśli nie przejdą niezauważone, narzucają zupełnie inny odbiór, szukam owego diabła w szczegółach”. W rozmowie z Joanną Mueller dopowiada: „Ja lubię teksty (…) zabierające w podróż rollercoasterem języka”.

 

Taką podróżą będzie bez wątpienia tom „Nic o mnie nie wiesz”, w którym wśród 70 zgromadzonych wierszy znajdziemy zarówno najnowsze, jak i starsze utwory. Przez ponad 15 lat pracy twórczej Podgórnik wypracowała bowiem jeden z najbardziej rozpoznawalnych głosów we współczesnej polskiej poezji.


przysłano: 13 września 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca