Literatura

Nie-miejsca, sieci, kultura wiedzy - w magazynie "Kultura Enter"

Zapraszamy na strony magazynu „Kultura Enter” w którym przyglądamy się sieciom: nie-miejscom i nie-instytucjom kultury.

 

SIECI

Dragan Klaic, Jaki jest sens współpracy międzynarodowej?

Nie poddając się presji jednorodnej i zuniformizowanej eurokultury, której wielu się obawia, operatorzy kultury dbają o kulturalną różnorodność Europy i kształtują zintegrowaną, niepomijającą nikogo, polifoniczną przestrzeń kulturalną twórczości, refleksji, debaty i pamięci.

Kultura niezależna, lokalne zaangażowanie, rzecznictwo. Rozmowa z Eminą Visnić

Decydenci postrzegają kulturę niezależną jako hobby albo alternatywę, co jest rozumowaniem całkowicie błędnym. Tymczasem konieczne jest uznanie jej za profesjonalny sektor kultury i zapewnienie stabilności i możliwości rozwoju.

Networking jako romans. Wywiad z Nevenką Koprivšek

Istotą kulturalnego networkingu jest ludzka energia i współpraca. Sieci nie są instytucjami. Za każdym projektem stoi człowiek i stąd potrzeba bycia razem, porozumienia, wspólnego tworzenia. Ludzki wymiar sieci stanowi o jej trwaniu i charakterze.

Artykuły opublikowane dzięki uprzejmości Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana!, NOMAD Dance Academy oraz Clubture Network. Dziękujemy!

 

FESTIWALIZACJA ŻYCIA/MIASTA

Roland Zarzycki, Kreując kreatywność

Termin ‘kreatywność’ na stałe zagościł w słowniku agencji reklamowych, unijnych urzędników, wszelkiej maści coachów i ekspertów. Światowa finansjera ramię w ramię z administracją publiczną uwierzyła w zwiastowane przez Richarda Floridę narodziny klasy kreatywnej. Wszyscy nagle uznali, że bez rozprawiania o kreatywności nie da się działać, tworzyć ani żyć.

Sławomir Mojsiuszko, 1 dzień 365 razy

Nietrudno jest spostrzec, że nie ma takiego tematu – poczynając od holocaustu, przez ochronę gatunkową przyrody, postmodernizm, aż po niemieckie zjednoczenie – którego szybko i sprawnie nie dałoby się przerobić na cykl imprez lub przekształcić w event.

Do czego Europie potrzebny artysta ze Wschodu – rozmowa z Ładą Nakoneczną

Mój performance, polegający na samotnym wypiciu butelki wódki w parku nieopodal pawilonu Rirkrita Tiravaniji, był odpowiedzią na brak komunikacji, na święto podobieństw podczas Zielonego Jazdowa.

 

KULTURA WIEDZY

Marcin Skrzypek, Przyszłość wiedzy

Kultura wiedzy to krytyczny postulat wobec uniwersytetów o zagrożonym statusie. Jan P. Hudzik pyta wprost: „Co z uniwersytetem organizacyjnie anachronicznym i skostniałym, uwikłanym w dyscyplinarne podziały nauki, coraz bardziej nieprzystające do zmieniającej się na zewnątrz rzeczywistości?”

 

ROZMOWY O NOWYM/STARYM CYRKU

Nowy Cyrk a sprawa polska. Rozmowa z Martą Kuczyńską

Cyrk w Polsce traktowany jest jako rozrywka. Nie zauważa się, że jest to obecnie najbardziej otwarta, różnorodna i nowatorska dziedzina sztuki.

Zimbardo i clowni. Rozmowa z Murmuyo y Metrayeta

Wkraczamy w ruch uliczny i zatrzymujemy go. Nasza władza polega na prowokacji. A kiedy napotykamy zdecydowanie negatywny odzew, staramy się zamienić negatywną reakcję na pozytywną, gniew w śmiech.

Polecamy także inne artykuły na temat cyrku jako fenomenu kultury, m. in.:

Rewolucja kuglarska – rozmowa z Basem i Julianem Waglewskim, twórcami portalu „kuglarstwo.pl

Zaginanie czasoprzestrzeni – rozmowa z Danielem Chlibiukiem, Wojciechem Sieńko i Markiem Żmudą –  kuglarzami

Cyrk wczoraj, dziś… Jutro? – wywiad Katarzyny Piwońskiej z Januszem Sejbukiem, dyrektorem cyrku „Bojaro”

 

BLOGI

Jacek Warda, Klastry czyli polityka przemysłowa

W Klastry wpompowano w Polsce w latach 2007-2012 pół miliarda złotych, jak na razie z mizernym skutkiem.

Grzegorz Kondrasiuk, (ŁG) ma rację!

Czy fakt, że namawianie lubelskiego czasopisma kulturalnego do rześkiego działania w warunkach ogólnie niekorzystnego biometru, ekosfery i ekonomii przypomina popędzanie kijem martwego psa, ma jakąś przyległość do ogólnego spsienia nie tylko świata czasopism kulturalnych, ale w ogóle świata?

 

Zachęcamy również do zwiedzania naszego darmowego archiwum!

http://kulturaenter.pl/numery/

http://kulturaenter.pl/tematy/

 

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych bezpłatnymi egzemplarzami „Raportu o stanie kultury niezależnej i NGO w Białorusi” oraz almanachami „pARTisan/Kultura Enter” nr 181716 – do odebrania ich pod adresem redakcji: Warsztaty Kultury – redakcja „Kultura Enter”, ul. Ks. J. Popiełuszki 5, Lublin.

Białoruski „Raport” można również otrzymać w następujących punktach:
Białystok – Labalbal, ul. Warszawska 21 Lok. 3
Kraków – Instytut Wschodnich Inicjatyw, ul. Salwatorska 5/8a
Wrocław – Kolegium Europy Wschodniej, pl. Biskupa Nankiera 17

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Współpraca: Narodowy Instytut AudiowizualnyFundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
 

Wydawca:  
Warsztaty Kultury, ul. ks. J. Popiełuszki 5, 20-052 Lublin

Kontakt do redakcji:  
e-mail: redakcja@kulturaenter.pl

Grzegorz Kondrasiuk
e-mail: g.kondrasiuk@warsztatykultury.pl


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 13 grudnia 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca