Literatura

Nominacje do Nagrody Nike

16 maja 2013 r., na Warszawskich Targach Książki ogłoszono nominacje do Nagrody Literackiej Nike 2013. Wśród dwudziestu nominowanych książek po raz pierwszy w historii nagrody znalazło się aż 9 powieści oraz komiks. Poza tym 3 tomy poetyckie, 2 eseje, 2 reportaże, tom opowiadań, wspomnienia i dziennik. Zwycięzca siedemnastej edycji zostanie ogłoszony podczas uroczystej gali, 6 października 2013 r.

 

Oto nominowane tytuły:

 

- Powieści; Joanna Bator „Ciemno, prawie noc”, Sylwia Chutnik „Cwaniary”, Anna Janko „Pasja według św. Hanki”, Kaja Malanowska „Patrz na mnie, Klaro!”, Igor Ostachowicz „Noc żywych Żydów”, Zośka Papużanka „Szopka”, Wit Szostak „Fuga”, Szczepan Twardoch „Morfina”, Krzysztof Varga „Trociny”

 

- Komiks Macieja Sieńczyka „Przygody na bezludnej wyspie”

 

- Opowiadania Zyty Oryszyn „Ocalenie Atlantydy”

 

- Dziennik Jerzego Pilcha „Dziennik”

 

- Wspomnienia Tadeusza Sobolewskiego „Człowiek Miron”

 

- Reportaże; Katarzyna Surmia - Domańskiej „Mokradełko” oraz Mariusz Zawadzki „Nowy wspaniały Irak”

 

- Eseje; Tadeusz Lubelski „Historia niebyła kina PRL” oraz Małgorzata Szpakowska „Wiadomości Literackie”

 

- Tomy poetyckie; Justyna Bargielska „Bach for my baby”, Urszula Kulbacka „Rdzenni mieszkańcy” i  Tomasz Pietrzak „Rekordy”. Mamiko, Nowa Ruda.

 

W jury Nagrody Literackiej Nike 2013 znaleźli się; Marek Beylin, Przemysław Czapliński, Jan Gondowicz, Mikołaj Grabowski, Inga Iwasiów, Ryszard Koziołek, Tadeusz Nyczek (przewodniczący), Maria Poprzęcka oraz Joanna Tokarska-Bakir. 

 

Laureatem Nagrody Literackiej Nike 2012  został Marek Bieńczyk, autor zbioru esejów „Książka Twarzy”.

 

Nagroda Nike przyznawana jest za najlepszą książkę roku. W konkursie mogą startować wszystkie gatunki literackie. Nagrody nie można podzielić ani nie przyznać. Dotyczy tylko autorów żyjących. Zwycięzca wyłaniany jest w trzech etapach. Pierwszy to 20 nominacji, ogłaszanych w maju na Warszawskich Targach Książki. Drugi to wybór siedmiu finalistów na początku września. Decyzję o przyznaniu nagrody jury podejmuje w dniu jej wręczenia. Zwycięzca otrzymuje 100 tys. zł i statuetkę Nike dłuta prof. Gustawa Zemły. Fundatorami Nike są „Gazeta Wyborcza" i Fundacja Agory.


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 16 maja 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca